Ez itt az







Ééééés Artur!

vau.



Keress

Olvass el!

 Olvasd emailben!

 Feedburner

A kommentelésről

varoskepp(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

  • retek.: @Gabor Lendvai: Kedves Gábor! Engem már igen régóta érdekel, hogy miért lettek éppen ezek a póznák... (2023.02.28. 15:20) Lámpavasnak támaszkodva...
  • kisemma: Azt nem is említettem, hogy hol olvastam először az elektromos infrafűtésről. Ezen az oldalon tudt... (2021.04.16. 10:52) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Milyen hosszú idő...Ha már a kortálló dolgokról beszélünk. Például a harmadik generációs elektromo... (2021.04.16. 10:51) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Nagyon érdekes, tetszett a bejegyzés. Nagyon aktuális számomra a lakberendezés, hiszen éppen lakás... (2021.04.16. 10:49) Pecha Kucha Night
  • kisemma: Sziasztok! Nagyon érdekel engem is az építészet és korszerűség. Éppen valamelyik nap egy nagyon ér... (2021.04.16. 10:48) Budapest, a megskalpolt város
  • Utolsó 20

2008.09.09. 09:23 BDzsH

Lámpavasnak támaszkodva...

A városképről szólva, igen nehéz lenne szó nélkül elmenni az utcabútorok áradata mellett. Igyekszünk majd idővel összegyűjteni kukákat, padokat, parkolásgátló oszlopokat, kandelábereket, és minden egyebet ami kinn van az utcán. Budapest ehhez - sajnos - teljesen ideális terep, mert ahány felújítás, ahány kerület, annyi féle van ezekből a tárgyakból szerteszét, akár egy utcán belül is.

Ma két lámpavasat veszünk szemügyre, mindkettő új formatervű, mégsem modern.

1. Historizálunk!!! Vagy mégsem?!

A tervező mintha nem tudta volna eldönteni, hogy mit akar. A régi öntöttvasakra emlékezni, vagy új formavilágot teremteni. Ezért aztán elakadt valahol félúton a Bartók Béla út egészével egyetemben. Sajnos ezután máshol is feltűnt ez a lámpatípus, ami szerintem egészen szerencsétlen mód ötvözte  a múltat a jelennel. Különösen komikusan mutat a rúd tetejét lezáró, indiánfőnök tollára emlékeztető fémdarab. Érdemes megnézni azt is, mennyire összegányolták a lelógó vezetékekkel a Bartók Béla utat. És ezalatt nem a villamos felsővezetékét értem, mert az természetes velejárója egy városnak, hanem ezt a feltekert, telefontöltő-zsinórra emlékeztető katyvaszt itt jobbra. Ildomos volna eltüntetni. (Ja, és a ház erkélyének díszét, nem véletlenül hagytam belógni a képbe. Tessék megnézni, mennyire sikerült vele harmonizálni...)

2. Sárgaság ütötte fel a fejét!

 

Ezeket a csodákat a BAH-csomópont környékén lehet megtalálni. Sárga színüket az indokolta, hogy az oszlopok maradtak a régiek, csak a lámpatestet tartó részt cserélték le, és a régi szín, bizony ez a csodás, városi főút mellett vidámságot keltő sárga volt. Persze elmaradt az alsó rész takarítása, úgyhogy felül rikítunk, alul meg hasonlunk a szürke aszfalthoz. Ilyen kandeláberek vannak végig az Alkotás úton is. A dupla verzió kicsit úgy néz ki, mintha két kukac éppen el akarna rugaszkodni egy magas rúd tetejéről. Véleményem róluk már kicsit árnyaltabb. Mert az nagyon örömteli, hogy próbálnak már a városi autópályák mellé is valami szépet állítani. De az igazán kortárs megoldásig nem tudtak még eljutni. Talán az egy következő lépés lesz, bizakodjunk. Mert szerény véleményem szerint, vagy historizáljunk teljesen, és akkor ne bénázzunk mindenféle új tervekkel, hanem kapjuk elő a régieket - mint sok esetben (Váci utca lámpái, Zrínyi utca lámpái) - vagy tervezzünk valami ízig-vérig modernet.

BDzsH

Folyt. most is köv.

(A képeket jómagam készítettem, felhasználásuk szabad, ha el tudjátok őket adni, vagy pénzt tudtok belőlük kifacsarni, akkor hajrá!)

 

vissza a főoldalra

5 komment

Címkék: budapest xi.ker xii.ker lámpavas utcabútor


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr50654813

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maurka 2008.12.03. 18:59:52

Hihi!
Akkor van mégy egy ember rajtam kívül is aki figyelgeti ezeket a furcsa szerzeteket Budapest utcáin. A sárga valóban horror, ez a sárga ráadásul valami csehszlovák importbuzgalom eredménye kell hogy legyen :)
A szürkék meg, nos, asszem áldozatul estek a -csináljatok valamit gyorsan meg olcsó is legyen- szemléletnek. A készen kapható szögletes alap nem lenne rossz, bár nehéz összehozni a szintén kész elemként létező lámpafejjel, de nem lehetetlen. A legjobban mégis azt furcsállom, hogy a szerelékeket horganyzott hilti-szalaggal kell rögzíteni, ahelyett, hogy lenne valami külön elem, ha már nem csak lápaoszlopnak szánták őket. Nem is beszélve a minden oszlopon ott termő egyéb szerelvényekről -tábla, lámpa, reklámbasz.
Jó moderálást kívánok :)
üdv.
m.

Gabor Lendvai 2021.01.17. 20:32:23

@maurka: Elnézést,hogy beleszólok ,de szeretnék pontosítani!Először a kandeláberek alsó része volt sárga ami a BKV tulajdona!A felső rész amely a világítás csak követte az alsó rész színét!Először csak a BAH csomópont oszlopai lettek sárgák!Ma végig az Alkotás u.-ban sárgák!Ha érdekes,hogy miért lettek sárgák,szívesen elmesélem.Üdvözlettel Lendvai Gábor +36309323472

kisemma 2021.04.16. 10:08:49

Azta micsoda lámpaoszlopok. Engem nagyon érdekel maga a művészet, lakberendezés, otthon felújítás. Éppen valamelyik nap egy nagyon érdekes oldalra bukkantam. Ismeritek esetleg a harmadik generációs fűtőfóliát? Én a www.moefsz.hu/ oldalán olvastam róluk. Majd annyira megtetszett, hogy átalakítottam itthon az egész fűtésrendszeremet. Lessetek rá az oldalra, és informálódjatok. Nagyon érdekes, mind emellett gazdaságos is. :) www.moefsz.hu/

kisemma 2021.04.16. 10:10:02

Az előbb kihagytam, hogy melyik céget választottam az otthoni lakásfelújítás projektünkhöz. Rátaláltam az Intelligens Fűtőfóliára. Megtudtam, hogy nagyon gazdaságos és komfortos meleget tud biztosítani számomra. Mindemellett prémium minőséget biztosít. Nagyon meggyőzött. Kértem is egy online árajánlatot. :) Ha nektek is felkeltette az érdeklődéseteket, akkor ti is nézzetek rá az oldalukon: www.futofolia.hu/ajanlatkeres/

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2023.02.28. 15:20:01

@Gabor Lendvai: Kedves Gábor! Engem már igen régóta érdekel, hogy miért lettek éppen ezek a póznák sárgák! Több helyen kutattam, de valódi válaszokat nem találtam. Elmesélnéd kérlek?
süti beállítások módosítása