Ez itt az







Ééééés Artur!

vau.



Keress

Olvass el!

 Olvasd emailben!

 Feedburner

A kommentelésről

varoskepp(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

2008.11.01. 15:43 BDzsH

Városháza Fórum - I. rész - A majd' 300 évig épülő ház

(A 2008. október 31-én napvilágot látott tervekkel foglalkozó írást a városképp blog vasárnap reggel fogja publikálni, ez az írás az épület történetével foglalkozik, korábbi tervpályázatokkal, melyből az első pontosan 100 éve volt)

1716-ban kezdődött el az akkori Pest legnagyobb építkezése: az egész Habsburg-birodalom hadirokkantjai számára épülő barokk palota építése. Ma 2008-at írunk, és elvileg három év múlva fejeznék be ugyanezt az épületet. Nem kis történelmi távlat, mondhatnánk tipikus, magyar történet – bár az ilyen szöveget a városképp nem szereti.  Ezért azt javaslom, mielőtt elmerülnénk a tegnap publikált renderelt csodaképekben, nézzük meg először honnan jövünk, és talán többet megértünk a tervekből is.

Az 1747-re befejezett Városház utcai homlokzat

Az úgynevezett Invalidus-palota építése 1716-tól igen vontatottan haladt, a mai Városház utcai szárnyat is csak 1747-re sikerült befejezni. Az eredeti négyszög alaprajzú, négy belső udvaros, Martinelli féle terv azonban nem válhatott valóra, mivel a pesti magisztrátus nem engedte lebontani a telken keresztül húzódó városfalat. E helyett építettek be az elkészült két belső udvarba 1-1 további keresztszárnyat. 1783-ban II. József rendelete nyomán az invalidusok Nagyszombatra költöztek, a megüresedett palotából pedig gránátosok laktanyája lett.  A mai Károly körút felőli telekrészt végül 1824-ben építették be szintén laktanya céljára, a közbülső területen pedig pavilonok épültek.

 

A.E.Martinelli eredeti terve az épületről - megakadályozta: városfal

A kiegyezés után, ahogy Budapest fejlődésnek indult a régi városháza épülete elégtelennek bizonyult a növekvő város hivatalának kiszolgálására, ezért felépítették a Lipót utcai (mai Váci utca) új városházát Steindl Imre tervei nyomán 1870 és 75 között. De még így is kevés volt a hely. Ráadásul a régi városháza az Erzsébet híd építése kapcsán véghezvitt várospusztítás városfejlesztés részeként bontásra lett ítélve. A helyzet megoldására a magisztrátus Pest egyik legnagyobb területű épületét szemelte ki, az egykori Invalidus-palotát. 1894-ben létre is jött a megegyezés az 5.600.000 forintért a város tulajdonába került az épületegyüttes. Az elhanyagolt épületet fel kellett újítani, hogy a hivatal használatba vehesse. Azonban egyesek már akkor egy új épület megépítésén gondolkodtak a barokk palota helyén, amit az 1898-ban kiírt (jegyezzük meg, az első) tervpályázat győztese is magáéve tett. Megvalósításra azonban nem került sor.

Laktanyából Központi Városháza - 1900 körül

Tervezgetések a XX. században

A tízes évek elején tervek született egy új városháza megépítésére a Deák téri evangélikus templom és a Szent István Bazilika közötti elhelyezéssel, de ezeket az I. világháború elsodorta. A kérdés újra a második világháború előestéjén merült fel, az elavult épület felújítása, és a víz-, gáz- és elektromos művek székházainak ideköltöztetése miatt. A tervpályázatot 1939. július 12-én hirdették meg, a tervek beadási határideje 1940. január 12-e volt. A pályázat névaláírásos volt, nehogy véletlenül díjat kapjon olyasvalaki, akinek származása okán nem kívánnának adni. Két I. díj született, az egyiket a protekció, a másikat talán a színvonal juttatta a csúcsra. Vitéz Martsekényi Imre (a Magyar Élet Pártja országgyűlési képviselője ekkor) valamint Kertész K. Róbert és Weichinger Károly tervei kapták a 18.000 pengős jutalmat. Weichingerék terve a kordivat tökéletes lenyomata, árkádos kialakításával puhítja a modern ellenlábásait, a Vilmos király út sugarába állított tornyával visszautal a régi városházák kötelező formai kellékeire. Nem mellesleg teljesen lebontásra ítéli az evangélikus templom tömbjét. A két háború közti legnagyobb pesti beruházás szerencsére azonban nem valósul meg.

Kertész és Weichinger I. díjas terve - megakadályozta: II. világháború

1945. januárjában új lakók érkeztek az épületegyüttesbe. A pesti oldal német és nyilas parancsnoksága. A szovjet tüzérség és légierő ezért gyakran vette célpontba azt.  A háborús sérülések leginkább a Károly körúti, egykori két emeletes laktanyaépületet érintették, amit 1948-ban ideiglenes üzletsorként állítottak helyre, valamint a középső, kétemeletes  keresztszárnyat, amire az ötvenes évek során modern stílusban ráépítettek. A pavilonépületek közül egyedül a mai Merlin Színház, és a Belvárosi Tűzoltóság épülete lett helyreállítva, a többit elbontották. A műemlék épület utolsó nagy felújítására a '60-as években került sor, a budai vár erődrendszerét felépítő helyreállító Gerő László vezetésével.

Kertész és Weichinger modellje - evangélikus templom: lebontva

Az 1948-ban ideiglenesen helyreállított kiskörúti földszintes épületrészt végül 2005-ben bontották le, létrehozva a Városháza Parkot. Azt azonban már a lebontáskor leszögezték, hogy a park be fog épülni. 2006. tavaszán le is zajlott egy ötletpályázat a Budapest Szívét megújítani kívánó tervekkel közös keretbe foglalva a park beépítését. Ebből végül annyi lett, hogy a választásokra volt egy színvonalas programja a városvezetésnek a Belváros felélesztésére, a Károly körútra tervezett szárny megvalósításába azonban nem fogtak bele, ehelyett kiírtak rá egy új tervpályázatot. Ennek láthatjuk tegnap óta a terveit!

Erick van Egeraat I. díjas terve 2008-ból - megakadályozta: [reméljük semmi]
 

BDzsH

folytatása holnap következik

vissza a főoldalra

A cikk elkészítésében nagy segítségemre volt: Link Köszönet a Szabó Ervin Könyvtár Budapest Gyűjteményének a képért. A többit loptam!

9 komment

Címkék: budapest terv kiskörút v.ker


A bejegyzés trackback címe:

http://varoskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr85743982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Zubreczki Dávid · http://urbanista.blog.hu 2008.11.02. 14:23:56

kösz az összeállítást, tök jó!

Amúgy érdekes, h a Kertész-Weichinger felső tervén még rajta van a templom, az alsón meg már nincs...

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2008.11.02. 14:34:05

Mi köszönjük az elismerő szavakat, reméljük linket is kapunk majd! ;)

Gondolom a második kép, vagyis az azon látható modell, már a pályázat megnyerése után készült, amikor Weichinger bátrabban adta elő terveit. Erre tudok tippelni. Amúgy van valami fura lejáratszerűség a templom helyén, mélygarázs 1940-ben? :O

Vatai Szabolcs 2008.11.02. 18:40:22

Jó, és kifejezetten érdekes cikk. De egy kis pontosítás azért kell. A cikkben belinkelt 2006-os dolog egy ötletpályázat volt (méghozzá nem is konkrétan a városháza ötletpályázata, hanem a Budapest Szíve programé, ami egyébként magában foglalja a városháza projektet is), és nem pedig a "Városháza Fórum" építészeti tervpályázata. Ebből a szempontból nem rokonítható a Dísz téri üggyel.

nemeza 2008.11.03. 00:02:05

aluljáró? 2-es földalatti? :)

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2008.11.03. 00:10:19

Vatai Szabolcs!

Köszönet, pontosítottunk, várunk máskor is, ha hibát találsz, szólj! Nem szeretünk félretájékoztatni, de sajnos megesik!

nemeza

Mire gondolsz? A másik cikkben van szó a jelenlegi tervekről, aluljáró tudtommal nincs a jelenlegi épület alatt, a 2-es metró kapcsán pedig nem tudom mire gondolsz.

Az viszont tény, kimaradt, hogy az udvaron ma is megvannak az egykori városfal romjai!

dansun 2008.11.03. 00:16:24

"Amúgy van valami fura lejáratszerűség a templom helyén, mélygarázs 1940-ben?"
Nem mélygarázs az, hanem a kisföldalatti! Akkor még a Deák Ferenc utca végében volt a megállója. Később (2-es metró építésekor) északabbra helyezték.
Én a mélygarázs le- és felhajtóját a Károly körúti bejárat előtt látom a maketten! :)

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2008.11.03. 00:25:40

nemeza

Hülye vagyok, úgy látszik ez ma nem megy nekem!

dansun

Ismét csak az előbbit tudom mondani - hülye vagyok -, nem is értem miért nem jutott eszembe, pedig tudom, hogy ott volt régen a földalatti. Minden esetre köszi, hogy helyettem is emlékeztél erre az "apróságra". És tényleg, mélygarázs lehajtók vannak a Károly körúton.

dansun 2008.11.03. 00:36:31

Na akkor még azt is megjegyzem, hogy az 1940-es tervpályázaton Körmendy Nándor (ő főleg templomokat tervezett előtte) terve is díjazott volt! Azt hiszem, a Pamer Nóra könyvben kép is van róla.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2008.11.03. 00:43:13

Ez így van, a könyv épp abban akadályoz, hogy felmásszak a galériára és aludjak. A lépcsőre tettem, mikor kiszkenneltem belőle Weichingerék és az ő tervét. Végül az a kép nem került bele a cikkbe. A teljes akkori tervpályázat ismertetését egy ilyen áttekintő cikkben nem lehet megtenni, így megelégedtem a (-z egyik) győztes bemutatásával.