Ez itt az







Ééééés Artur!

vau.



Keress

Olvass el!

 Olvasd emailben!

 Feedburner

A kommentelésről

varoskepp(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

  • retek.: @Gabor Lendvai: Kedves Gábor! Engem már igen régóta érdekel, hogy miért lettek éppen ezek a póznák... (2023.02.28. 15:20) Lámpavasnak támaszkodva...
  • kisemma: Azt nem is említettem, hogy hol olvastam először az elektromos infrafűtésről. Ezen az oldalon tudt... (2021.04.16. 10:52) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Milyen hosszú idő...Ha már a kortálló dolgokról beszélünk. Például a harmadik generációs elektromo... (2021.04.16. 10:51) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Nagyon érdekes, tetszett a bejegyzés. Nagyon aktuális számomra a lakberendezés, hiszen éppen lakás... (2021.04.16. 10:49) Pecha Kucha Night
  • kisemma: Sziasztok! Nagyon érdekel engem is az építészet és korszerűség. Éppen valamelyik nap egy nagyon ér... (2021.04.16. 10:48) Budapest, a megskalpolt város
  • Utolsó 20

2009.04.23. 08:39 Zsámboki Miklós

A Belváros új főutcája, most tényleg

Nagy taps az V. kerület főépítészi irodájának, akik megkeresésünkre egy egész kis találkozót szerveztek, hogy mindent elmeséljenek nekünk az - egyébként már beindult - főutca projektről. Mi pedig leszünk olyan kedvesek nektek elmesélni! Több fronton támadunk, hogy eloszlassuk az eddigi félreértéseket, és megmutassuk, milyen pofás fejlesztés is lesz ez. A projekt rövid leírását a hivatalos oldalon lehet olvasni. Azt mindenki tudja, hogy a Kálvin tér és a Szent István körút közötti kanyargós, töredezett úton csökken a gépjárműforgalom, szép új burkolat és rengeteg fa lesz, de hogy pontosan mi-hogy...? Kicsit PR szagú, de őszintén lelkes cikkünk következik!

1. Sétálóutca?


A főutca vonala a Belváros észak-déli tengelyén

Nem, nem és nem. Az iroda munkatársaival együtt sajnálkoztunk azon, hogy a magyar médiában miért csak ez az egy kifejezés szerepel arra az esetre, ha leköveznek egy utcát. A kerületi szabályozás ötféle ún. gyalogos-dominanciájú utcát különböztet meg, azonban ezek egyike sem jelenti azt, hogy teljesen kiszorulna az autós közlekedés, amiről a főutca esetében sincs szó, sőt, ettől Cselovszki Zoltán kerületi főépítész kifejezetten óva intett. Ugyanakkor a jelenleg az utcákon hömpölygő 2000 járműegység/óra forgalmat, melynek nagy részét az átmenő forgalom teszi ki, várhatóan (és remélhetően) negyedére csökkentik. A forgalmat a Szent István tér környékéről, vagy akár a Margitszigetről is ismerős süllyedő oszlopok segítségével fogják szűrni az Egyetem térnél, a Brit Nagykövetség előtt és az Október 6. utca végénél. Ezeken a helyi lakosság, a helyi vállalkozások, a BKV és a taxik haladhatnak majd át.

2. Elvesznek a parkolóhelyek?


A Parkoló Blog fotója a Szabadság térről

A kerületben kb. 6260 felszíni és 2000 föld alatti parkolóhely található, de ezt a számot hizlalják a szabálytalanul parkoló autók. A főépítész szerint ha az utca felületének több mint 60%-át autók foglalják el, akkor megszűnhet a városkép, és helyette közterületek kavalkádja marad. A parkolóhelyek számának csökkenése főleg az illegális lehetőségek fizikai felszámolásából ered. Sarkalatos pont az utcasarkok kiszabadítása, ami nemcsak az épületsarkok hangsúlyozásában, de a gyalogos közlekedésben is nagy segítség. A felszíni parkolás egy része tehát marad, ezt fogja a közeljövőben megvalósuló négy új mélygarázs (Március 15. tér, József Nádor tér, Kossuth tér, Olimpiai park) is kiegészíteni. A forgalmi és parkolási viszonyok változásán túl több ponton is gyalogos-barátabb lesz a terület: pollerekkel (demszky-karó) határozottan elválasztott, de a járdával egy szintre helyezett úttest, a megnőtt járdafelületen tekintélyes fa- és padmennyiség.

3. Biciklizni sem lehet majd a macskakő miatt?


Sok fa és két irányba haladó kerékpárosok az egyirányú Kecskeméti utcában /kép forrása/

A bazaltkocka tévedés volt: a kerület a Veres Pálné utcában rá volt kényszerülve a korábban megcsinált északi rész arculatának folytatására. A főutca kapcsán nincs ilyen kényszer. Biciklibarát dimenzióban mozogtak a tervezők: minden becsatlakozó mellékutcánál, sőt, még azok közé is terveznek bringatárolókat. Külön biciklisáv nem lesz, de szélesebbre tervezik az úttestet, hogy a vonatkozó KRESZ-változtatás életbe lépése után a kerékpárosoknak elegendő hely legyen. Ez a szabálymódosítás lehetővé teszi a biciklisták számára (csak a biciklisták számára) a forgalommal szembeni behajtást is a megfelelő szélességű egyirányú utcákba. A leendő bicikliút az Apáczai Csere János utcában és a hamarosan megvalósuló biciklisáv a Kiskörút parkolósávjának helyén nem a főutca projekt része, és nem is a kerület asztala.

4. Ez is biztos a Király utca sorsára jut majd. Hamar lerobban.


A még homályos jövőjű egységes biomorf utcabútorzat: pollerek, biciklitárolók, padok és a bajba jutott bogárláb-szerű kandeláberek a Szervita térnél /kép forrása/

Természetesen az utca felújítása felpörgeti majd az ingatlanpiacot, ami építkezésekkel jár a későbbiekben is. Ez alapvetően nem  rossz dolog, sőt, kívánatos is, mivel az önkormányzatnak nincs forrása az utca összes épületének felújítására, amelyek többségükben amúgy is magántulajdoban vannak már. A burkolat éppen ezért strapabíróbb lesz: a Király utca 3 centi vastag lapjaival szemben itt több mint duplája, 8 centis gránit és mészkő lesz, amit - csak hogy jobban hangozzon - a műszaki egyetemen vetettek alá törésteszteknek. A fejlesztés maradandó állagát biztosítja a szigorú EU-szabályokat betartó szakszerű építkezés is, továbbá fontos pontja a beruházásnak a természetbarátság: közelről, passzív energiás technológiával bányászott anyagok, vastagságuk miatt megfordítható (kétszerhasználatos) kőlapok stb. Vagy nem; ez az, amihez mi nagyon nem értünk.

5. Tényleg ronda lámpák lesznek?


Amit a KÖH jóváhagyott: ipari lámpák a Hild térnél, valamint egy a szabálytalan autósoktól megszabadított sarok

Lehet. De még semmi sem biztos. Aki nagyon kíváncsi a történetre, olvassa el a hg.hu vonatkozó cikkét. Lényeg, ami lényeg, kidolgoztak egy egységes utcabútor-designt (a pollerektől a biciklitárolókon és a kukákon át a padokig), ami bár egyszerűségével megadja a főszerepet az utca hosszán folyamatosan változó eklektikus városképnek, biomorf formájával mégis túlmutat a minimál designon. Ez a koncepció verte ki a területen a világörökségi zóna közelsége miatt illetékes KÖH-nél a biztosítékot, akik a minden utcabútorban megjelenő játékos dőlést valamiért a kandeláber esetében pont nem fogadták el, ezzel az egész koncepciót herélve ki. Uniós beruházás révén  a határidőket érdemes komolyan venni (csúszás esetén a támogatás ugorhat), így a kerületnek gyors megoldás kellett a pecsétes iratokra: ez lett az ipari lámpa. A főépítész azonban még nem tekinti lefutottnak az ügyet. Három lehetőséget lát: 1; maradnak az ipari lámpák, 2; sikerül mégis bevenni a KÖH bástyáit és jöhet a biomorf-dőlésszög, 3; esetleg - mentőövként - itt is a kerület többi részén látható historizáló öntöttvasak terpeszkednek majd. Tehát ez még alkufolyamat tárgya; mi fontosnak tartanánk az eredeti, kortársi formavilágú lámpaoszlopok elhelyezését, egyrészt, mert jól néznek ki a fák lombjai közül kilógó lámpák, másrészt, mert nélkülözhetetlenek a koncepció teljességéhez: csak egy ilyen kreatív egység méltó a projekthez a városkép még ezen szintjén is.

6. Ez is tele lesz ciki zsánerszobrokkal?


Bloggert ellenőriz a zsánerszobor

Itt még nem tartanak a tervek, de az eddigi tendenciákat látva nem kizárható. Bár egy a Kecskeméti kapura emlékeztető tisztességes emlékművet szívesen látnánk (az utcaburkolatban mindenesetre jelezve lesz az egykori városfal helye), egyelőre csak egy Szabadság téri interaktív szökőkútról tudunk beszámolni mint attrakcióról - biztosan sokaknak szemet szúrt a gyanús virágágyás. Ez a szökőkút azonban akkora attrakció, hogy róla majd a későbbiekben fogunk részletesebben írni. A leendő köztéri szobrok helye mindenesetre adott, a többi pedig pályázati úton fog a közeljövőben eldőlni.

7. Itt is nehéz lesz átkelni a belvárosi sztrádán? (Kossuth Lajos utca)

A Ferenciek terei Y-alagutat a 70-es években szándékosan úgy tervezték, hogy az könnyen észak-déli irányú alagútból kelet-nyugati irányúvá alakítható legyen, így terelve a föld alá az Erzsébet híd autósforgalmát, és adva vissza a városnak a felszínt. Egyelőre azonban csak egy kompromisszumos megoldás születik, amíg a Március 15. tér rendezése meg nem valósul: a Ferenciek terén felszíni átkelőhely, vagyis zebra létesül az új főutca tengelyében, nem lesz kötelező alászállni a metró aluljárójába. Ez már önmagában is nagy előrelépés, bár az autósoknak bizonyára nem nyeri majd el maradéktalanul a tetszését. A főutca és Belváros újraegyesítésének lelke és kulcspontja azonban ez a térség. A Váci utca északi és később kiépített déli része is a felszínen lesz újra összekötve, szintén gyalogátkelőhellyel. A Ferenciek tere teljes rendezése csak egy későbbi ütembe lett sorolva, ám kormányhatározat kötelezi a kerületet és a fővárost a megvalósításra. E nélkül ugyanis a rehabilitáció újratermelheti a Váci utca kettészakítottságának problémáját.

8. Óriási káosszal fognak járni a munkálatok, és utána is csak rosszabb lesz!

Látni kell, hogy a kerület nagyban függ a fővárostól; attól a fővárostól, ami minden pénzét és energiáját a metróépítkezésekbe öli, ezért teljesen el van havazva. A főutca projekt tervezésekor még úgy volt, hogy a 4-es metró fúrópajzsa már kerületekkel odébb lesz, ehhez képest még át sem kelt a Duna alatt; úgy volt, hogy a Szabadság híd 2*1 sávján már vidáman fognak robogni az autók, de még csak a villamos hajthat fel a szürke foltokkal tarkított hídra. Már meg kellett volna épülnie a fent emlegetett négy mélygarázsból kettőnek, várnia kell a kerületnek a Március 15. tér rendezésére, és az átmenő forgalom a Nagykörúton kívülre való terelésében is magára maradt egyelőre. Bár a többi projekt csúszása miatt valóban nagyobb lesz a káosz, a fejlesztések megkezdését halogatni nem lehet, hiszen az határidős EU-forrásokra van alapozva, amelyek késlekedés esetén elúszhatnak. Meg egyébként is, valakinek el kell kezdeni; az V. kerület most úgy döntött, ők belevágnak.

BDzsH & solaitid

Vissza a főoldalra

168 komment

Címkék: budapest terv v.ker


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr191078799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Egérfogó 2009.04.23. 11:42:06

1. Az Erzsébet hidat eladják vasba, ebből lesz pénz a finanszírozásra.
2. Ferenciek tere: csináljunk valami jó hosszú, jól kinéző valamit. Jah, hogy a közepénél van valmi probléma, nem baj az részletkérdés, oda teszünk zebrát, de az 1 pont miatt nem is lesz az olyan hangsúlyos csomópont.
3. Csepelen is lesz fejlesztés, mivel az új sétálóutcát beárnyékolja a jelenleg meglévő betonépítmény a Szabadság téren, ezért az áttelepítésre kerül, ha a csepeliek szeretnék akkor megkaphatják. Addig úgy sem kapnak sétálóutcát amig nincs aki sétáljon rajt.
:)

nyistapista 2009.04.23. 11:42:19

Állat ez a cikk. Eddig sehol nem láttam semmi érdemi infót erről az építkezésről, és ez a cikk sok tekintetben megnyugtató volt. Bringabarát, zebra a Ferencieken, Király-utca-fóbia enyhítése... Szuper, csak aztán szép is legyen.

is 2009.04.23. 11:45:40

@ugyintezo1: pedig pont azt csinálják, hogy az irodákat és a bevásárlókomlexumokat nyomják kifelé a városból, a lakónegyedektől egyre távolabb.

és igen, az adóbevétel csökkenne, ha mondjuk Párizs nem egyetlen város lenne, ahol aztán tök mindegy, hogy a város mely pontján keletkezik az adóbevétel. bizony az V. kerület most emiatt szívni fog, többe fog kerülni ott élni, tényleg maga alatt vágja a fát adóbevétel szempontjából az önkormányzat, de valamit valamiért. nehogymár jobb is legyen a lakókörnyezet, meg még több is legyen a bevétel. gazdagék, akik meg tudják engedni maguknak, na azok költözzenek ilyen helyre, és fizessék a fenntartási költségeket.

@"Nagyvezírük hiába mondogatja, hogy világvárost épít, csak eddig rajta kívül ez 20 év alatt senkinek nem tűnt fel,hanem épp az ellenkezője..."

ugyan, ugyan. tessék elmenni a Főpolgármesteri Hivatalba is ilyen interjúkat készíteni. akkor majd rájössz, hogy a közlekedési, városfejlesztési szakemberek teljesen összehangoltan, szakszerűen dolgoznak mindenütt, minden projekt ilyen indoklással és tervezettséggel készül. meg lennél lepődve, ha magadtól végiggondolnál egy stratégiai városfejlesztést, hogy mennyire az jönne ki belőle, amit itt csináltak/nak (direkt időrendben a legnagyobbak: Nagykörút, Lágymányosi híd, M0, Hungária, Dél-Pesti városközpont, bevezető utak (Szentendrei, Üllői, BartóK Béla), Combino, Metro), 12 tonnás teherautók korlátozása (ekkor 2010), aztán belvárosi forgalomcsillapítás, BAH-Blaha alagút, dugódíj)

Egérfogó 2009.04.23. 11:50:51

4. Alagút építésben mi vagyunk a királyok:
Ha már a Bamco úgy is lelép és itthagyja a két gyönyörű fúrópajzsot.
A 4 (2045),5(2075-2089),6 (2115) metróalagút megépülése után, neki lehetne állni lesüllyeszteni a nagy körutat a föld alá (villamos+autó), csak 4-5 méterrel mint a kisföldalattinál és a felszínen sétáló utcát csinálni.

különvélemény 2009.04.23. 11:51:21

@wiener:

Most szerintem a legegyszerűbb, ha lekanyarodsz a híd alá, rakpart, József Attila, Deák tér, Bárczy István.

De a belváros sehol sem az "egyszerű" közlekedéséről híres.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.04.23. 11:52:46

@Bartoki: A Tesco neked a fejlődés? Egy lebaszott konténer a város határán? Hát szerintem nem ez lenne a helyes irány.

Egyébként kövezzetek meg, de nekem ez a projekt tetszik. Ha nem lesz tipikusan magyar módon elbaszva, akár még jó is lehet. Az autósok meg tanulják már meg, hogy a belváros nem arra való hogy átmenjünk rajta, csak mert 100 méterrel rövidebb átvágni a belváros közepén, mint megkerülni azt.

wiener 2009.04.23. 11:53:55

bah-blaha alagut
ezen mindig jot mosolygok...

GergoV 2009.04.23. 11:57:02

Király lesz. ;) Aki a belvárosban autózik, az nyilvánvalóan hülye, viszont _rengeteg_ új, őrzött, normális P+R kéne még, és mérhetetlen mennyiségű, metróba kötött elővárosi vasút, hogy már Budaörsön, vagy a peremkerületekben se jusson eszébe az embernek autóba ülni...

Arra, hogy mennyire nagy szükség van az élhető városi terekre, nagyon jó példa a Gödör és környéke. Jó közlekedési összeköttetések híján viszont ezek a helyek, attól tartok, nem fognak ugyanúgy benépesülni.

tiborc2008 2009.04.23. 11:58:08

Menjenek a p-ba a nyomorult igénytelen parkolásgátló oszlopaikkal, egy telet se kibíró műköveikkel, aminek hiányait betonnal öntik ki utána (Király utca).

tiborc2008 2009.04.23. 11:58:57

Legalább 1 azaz EGY beruházást befejeznének, mire újat kezdenek.

Walter Melone (törölt) 2009.04.23. 12:00:25

Most, amikor a Váci utcai üzletek egymás után zárnak be, mert a vásárlók inkább a Westendbe mennek, mégis milyen koncepció alapján tervezik sikeresnek ezt az új projektet?

Vagy itt csak egy alvóvárost akarnak kialakítani? Ahhoz nem lell díszburkolat, meg Demszkykaró.
Tényleg, nem hiszem, hogy nincs más módja a forgalomszabályozásnak, mint méterenként karókkal kidíszíteni egy utcát! Ki az a dilettáns barom aki ilyet tervez?

tiborc2008 2009.04.23. 12:01:00

Asszem demszkáj, Budapest Kurvája belátván, hogy metró már nem lesz a jövő évi önkormányzati választásokra, szeretne valami olyat is, ami elkészül addig. De persze nem fog.

nyistapista 2009.04.23. 12:04:40

@Bartoki: Elfeledkezel azokról a budapestiekről, akiknek még nem nőtt a seggéhez az autó.

Illetve mutass egy európai belvárost, ahova az emberek autós bevásárlásokra mennek.

tiborc2008 2009.04.23. 12:04:57

Sas utcából, Zrinyi utcából is sikerült jó nagy szart csinálni, amihez hozzányúlnak, szarrá változik.

Virág et. 2009.04.23. 12:05:30

Persze, szépen néz ki, hogy a belváros sétálóutcás stb legyen, de az áthaladó forgalom ettől még nem fog semmivé válni, ahogy fingerbangs is írta. Azokkal mi lesz? Merre menjenek? Értem én a helyieket, hogy ne arra, de akkor merre?

Miért van az, hogy ennél több autót egy Bécs pl tud kezelni, Bpen csak a hippi sírás marad, hogy "fúj szemét autósok"? Az is általában a fórumok derékhadát képviselő 20 éves egyetemisták részéről, akiknek nyilván nem probléma az, mert nincs autójuk.

contrapunkt 2009.04.23. 12:06:24

Heh, öröm látni, ahogy gyk. bármilyen topik kapcsán elkezd anyázni a úri közönség... nájsz!

A projekt szuper. Olyan sebességgel történik minden, hogy ha két napig nem járok arra, átrendezik a környéket, szóval csak remélni tudom, hogy ez a lendület megmarad, még ha emiatt szar is lesz vizsgázni a nyáron az Egyetem téren :)

Az viszont nagyon is érdekelne, hogy aki a kilenckerből jön (Üllői útról/Barossról a Kálvinon át) és át szeretne menni az Erzsébet hídon, az ezt hogy fogja megtenni! Astorián nem lehet balra fordulni... szóval meg kell majd tenni a Deák felé a hurkot? Az tuti megbénítaná a Károly körút forgalmát, nem...? (meg baromi hosszú is...)

nyistapista 2009.04.23. 12:11:42

@Virág et.: Az áthaladó forgalom bakker ne a Kecskeméti utcán akarjon áthaladni. Bp. a környék talán egyetlen ilyen elbaszott nagyvárosa, ahol az ilyen szűk, belvárosi utcákon is átmenő forgalom van.

A bp-i átmenő forgalom még a nagyobb főutak lezárását is rendre túléli, túl fogja élni a Kecskeméti és Petőfi S. utcák forgalomcsökkentését is.

Virág et. 2009.04.23. 12:16:10

@nyistapista: A forgalom arra megy, amerre vezetik. A Petőfi S. utca pl konkrétan kritikus az Erzsébet híd felől É-Pestre igyekvők számára. Mert ezen kívül csak a rakpart marad, amit meg másik hippi vonal szintén sétálóutcásítani akar.

Persze, ki lehet rakni az autósokat egy városból, csak akkor ne csodálkozzon Rogán se meg a többiek se, hogy a nagyfoglalkoztatók továbbvándorolnak az agglomerációba és kinevelünk még egy-két Budaörsöt pl. De Bpnek biztos nem hiányzik az a pénz. Meg hát ugye mindenki szeret Hűvösvölgyről be-BKV-zni, még ha havi 1 milliót kereső menedzser, akkor is. Nyilván megértik majd.

lifelike 2009.04.23. 12:25:08

megneznem a belvarosiak arcat amikor kiderul hogy ennek az egesznek az lesz az eredmenye hogy kiturjak az irodakat a belvarosbol, tonkremennek az uzletek is, lemennek az ingatlanarak es a belvarosinak kobanyara meg bekasra kell kimennie minden reggel bkv-val (ami addig tovabb romlik) cserebe lesz par fa az uj foutcaban ami nem is tudom eleg szeles e mindenhol ahhoz hogy ott fak legyenek

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.04.23. 12:26:57

Megegyszer: az atmeno forgalmat szoritjak ki. Ez egy belvaros, bp egyik legertekesebb resze, az atmeno forgalomnak nem itt a helye.Az autosnak sem jo a dugoban ulni. a helyi lakosok, vallalkozasok, boltok stb behajthatnak.

lifelike 2009.04.23. 12:32:50

@solaitid: bazmeg ne mondogasd mar ezt a faszsagot
nincs masfele utvonal, nem azert megy mindenki erre mert nincs jobb dolga
csinalj alternativ utvonalat es senki nem fog erre menni!!! ehelyett lezarod LOL

nyistapista 2009.04.23. 12:32:57

@Virág et.: Persze, a Petőfi S. az Észak-Pestre igyekvők főütőere... Ezt te sem gondolhatod komolyan.

De jól mondod, a forgalom arra megy, amerre vezetik. Nos, a hosszútávú koncepció az, hogy ne belvárosi kisutcákon haladjon a forgalom. Budapestet szellősíteni kell.

A nagyfoglalkoztatókon nem tudom, kiket értesz. Ők tudtommal már rég nem a nagykörúton belül gondolkodnak.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.04.23. 12:33:28

@Virág et.: "Hippi sírás"?!

Már ne is haragudj, de ez ritka korlátolt hozzáállás a kérdéshez.

Virág et. 2009.04.23. 12:33:47

@solaitid: Értem én, csak akkor merre menjenek? Azt felfogtam, hogy ne erre, de ez nem megoldás annak a sok embernek, mivel a csodás főváros a sétálóutcák építésével párhuzamosan elfelejtett a forgalom elvezetéséről is gondoskodni.

Ez hungarikum. Nálunk rendszerint csak a tiltásig megy a dolog.

rada09 2009.04.23. 12:35:04

Nem baj ,ha vannak új sétáló utcák.-de mit érnek a sok-sok kis üzletek,éttermek ,galériák,kávézók nélkül ezek a helyek. Használhatatlanok lesznek fasza teraszok nélkül.Majd az ott lakók basztatják az üzleteket,hogy nagy a zsongás és este 10-kor zárják be a teraszokat,mert ők már itt laknak 6 éve.Árú feltöltés dugókat,dudálásokat fog okozni és rengeteg anyázást,elmebeteg bringások meg a járdán fognak közlekedni,mint a Rádayban.Ha menni fog az utca hamarosan degenerált bérleti díjakat kérnek majd és szép lassan tönkre mennek a kereskedők.A lakók őrjöngeni fognak az esti kukázás miatt,bár ingatlanuk ára rengeteget emelkedik.Maradnak a köcsög multifaszom cégek irodái,bankok,mekdonálc, meg néhány trendigyökér márka üzletei.Szép lassan, valami haver offshor cége felvásáról minden üzletet, aztán meg úgy is Csányié lesz,vagy valami másik rohadéké.Azt mondom kellenek a sétáló utcák,csak valami populárisabb célra kéne használni,nem csak ingatlan spekulációra mint általában!Azért hogy mindenki élvezhesse az újat a szebbet.

nyistapista 2009.04.23. 12:36:07

@lifelike: Mutass te is egy európai belvárost, aminek a kereskedelme az autós forgalomra alapul.

Virág et. 2009.04.23. 12:37:20

@nyistapista: Szándékosan csúsztatsz vagy nem olvastad el, amit írtam?

Az Erzsébet hídról É-Pestre igyekvőkről beszéltem....

A másik idézetednél meg az egész városról.

Gondolom szándékosan értetted félre, igaz?

@BDzsH:

És az nem korlátolt, hogy csak tiltunk, de alternatívát nem kínálunk? Jönnek a frázisok, hogy sok az autós Bpen. Nem, nem sok. Egy ekkora város valahogy nyugaton (USA-t szándékosan nem is mondom, mert ott depláne) sokkal több autót tud kezelni. Ott nem azért nincs a belvárosban autós, mert a Demszky telekarózza, hanem mert van elkerülő és nincs az autós rákényszerítve, hogy behajtson.

Az átmenő forgalomnak van alternatívája.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.04.23. 12:38:32

@lifelike: Ne bazdmegolj légy oly kedves, mert úgy kimoderállak, hogy észre se veszed!!!

És van másfele útvonal. És nem tudok mást tenni, mint ismételni magamat:

1. Külföldi tapasztalatok azt mutatják, hogy nincs igazad
2. A hazai tapasztalatok is azt mutatják, hogy nem értékelődnek le az ingatlanok. Sőt, épp ellenkezőleg. Nem is tudom honnan veszed ezt, és mire alapozod.

Alternatív útvonalakkal pedig tele van a város.

Idáig mindenki arra hivatkozott, hogy amíg nincs M0 legalább M1-M3 között, addig ne. Oké, ezt kivárta Budapest. Most már van M0. Most akkor a hídak hiányoznak hirtelen, meg az alagút. Valamit mindig lehet követelni.

lifelike 2009.04.23. 12:41:12

@nyistapista: a belvarosi draga brand es designer uzleteket szerinted ki tartja el? az ott lakok? ne a margit neni ejjelnappalijaban gondolkodj
minden belvaros kereskedelme a tavolabbrol erkezokre epul
vagy szerinted az oxford streeten azok vasarolnak akik ott laknak? LOL
voltal mar kulfoldon egyaltalan?

lifelike 2009.04.23. 12:43:25

@BDzsH: bocs keson vettem eszre hogy tied a blog, ha tudom nem irok ilyet neked :)

wiener 2009.04.23. 12:44:53

@BDzsH: ezekről a külföldi tapasztalatokról írnál pár sort? vagy ha van link az is jó!

Gallion 2009.04.23. 12:44:57

A karók pont a korlátolt autósok miatt kellenek, akik mindig oda akarnak parkolni ahova nem lehet. Aki szerint pedig a sétálóbarát részek megölik a helyet az még tényleg életében nem járt a Ráday utcában. Ideje pótolni és nem hülyeségeket beszélni.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.23. 12:47:46

@lifelike:
"minden belvaros kereskedelme a tavolabbrol erkezokre epul"

Igen, és ők majd továbbra is ide _érkeznek_ és leparkolnak a mélygarázsban vagy akárhol máshol. Senki nem fogja megakadályozni őket. Egyébként jöhetnek metróval is, már ma is csomóan lerakják a kocsit a Határ útnál, mert nem akarnak a dugóban állni.

Aki meg keresztülhajtott az egészen, az úgysem vásárolt. És ezentúl majd megy a Petőfi-hídon vagy az M0-n, kész. Eddig nyilván rövidebb volt erre, azért ment itt.

Egész egyszerűen nem értem, hogy miért kell ezt fikázni meg alternatív útvonalakat követelni, amikből már most is van egy pár, több meg már NEM FÉR EL, mert nem fogjuk lebontani a várost.

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.04.23. 12:47:51

@lifelike: 1; van másféle útvonal.
2; budapest forgalma sokszorosa a szükségesnek. a lehetőség szűkülésével sokan fognak rájönni, hogy nem kell autóba ülni, van jobb alternatíva.

másrészről a további ilyen színvonalú kommentek moderálásra fognak kerülni, szevasz.

nudlee 2009.04.23. 12:48:41

A Lehel tértől keresek elkerülő útvonalat az Etele úthoz, légyszíves mondjatok olyat, ami eddig nincs túlterhelve. Előre is köszi :)

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.04.23. 12:51:17

Az átmenőforgalom honnan is generálódik? Az Üllőitől a József Attiláig, nemde? Namost ezt le lehet zárni, de hiába monjátok, nincs helyette alternaítv útvonal. Ja de, a Múzeum krt. Ott ahol hamarosan szintén sávokat fognak elvenni (átcsoportosítani) a közösségi /birngás közlekedés javára. Oké-oké, de akkor hol is az altermatív útvonal? A már most is dugós nagykörúton? Vagy a visszaszűkített Fiumein? Hol menjen át az ember a Dunán ezután? A Szabadság hídon, amire még egy évig nem lehet a Kálvin felől felhajtani, mert ott a metrógödör?

nyistapista 2009.04.23. 12:53:05

@Virág et.: Nem csúsztatok, azt írtad, hogy mennyire kritikus utca a Petőfi Sándor észak felé haladva. Én meg azt mondom, hogy azért gondolod kritikusnak, mert van. Amikor lezárták a rakpartokat, akkor is ment a sírás, hogy kész, vége. Aztán mégse bénult le a város. Most meg egy olyan utca miatt kongatod a harangot, ami a buszsáv miatt elvileg már így is csak egysávos lenne. És ezt az utcát nevezed te kritikus fontoságúnak. Láthatod, egy jó nagy része már le van zárva, mégsem jött el az apokalipszis. Sőt, ha kész lesz a fő utca, megint megnyitják. Csak közben mindenki talál magának másik útvonalat - körutat, sugárutat, és rájön, hogy nem volt kritikus a Kecskeméti/Petőfi S.

Virág et. 2009.04.23. 12:55:03

@nyistapista: Járj arra és meglátod. Hatalmas a dugó ... Régen nem volt az.

Elég régóta autózok Bpen, errefelé is.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.23. 12:56:51

@városjáró: a József Attila hosszabb távon amúgy is felejtős. A Lánchíd forgalmi szerepe meg fog szűnni, mert egyszerűen alkalmatlan rá. Tehát ezt az útvonalat nem érdemes erőltetni.

A Múzeum krt-on megmarad a 2x2 sáv, csak a parkolók helyett kerékpársáv lesz. Ahogy valószínűleg a Károly körúton is, ahol a 2x3-4 sávból 2x2 lesz.

Petőfi-híd-budai alsó rakpart útvonal szerintem reálisabb, mint a város közepén átrongyolni.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.04.23. 12:57:20

@wiener:

Kérlek. Most így gyorsan ezt tudom ajánlani, egy Európai Bizottságos kiadványt. Kicsit középiskolásoknak szóló, de a szövegben van a lényeg.

www.khem.gov.hu/data/cms1940375/streets_people_HU.pdf

MINDEN HOZZÁSZÓLÓNAK tudom AJÁNLANI!

nyistapista 2009.04.23. 13:02:35

@lifelike: Igen, drágám, jártam külföldön, sőt, a jelenlegi a harmadik főváros, ahol élek, szóval van némi elképzelésem, hogy néz ki egy főváros, ami nem Budapest.

Kérlek szépen, a drága brandeket nem is a békási, újpesti és csepeli lakosság, az "átmenő forgalom" tartja el, hanem a turisták. A shopping turisták viszont idáig sem a Váci utcára mentek, erre már legalább egy évtizede nincsenek ráfanyalodva. És nem is Virág tartja el, aki kongatja a vészharangot, mert a Petőfi Sándorból, ahol egysávos a forgalom az autók számára, továbbra is egysávos marad, csak nem lehet majd nyomni a gázt, hogy elérd a zöldet az Erzsébet téren.

nyistapista 2009.04.23. 13:03:45

@Virág et.: Járok arra. Semmi olyat nem látok, amit eddig ne ismernék Budapestről.

lifelike 2009.04.23. 13:07:17

@nyistapista: nemtom milyen fovarosok azok...
a petofi sandor utcaba pedig nem fogsz tudni behajtani legjobb tudomasom szerint mert le lesznek zarva, csak taviranyitoval nyithato bojak lesznek, kivaltsagosoknak, ottlakoknak
de javits ki ha tevedek
(egyebkent ki tartja el ezeket a boltokat ma, ha nem is a peremkeruletiek es nem is az otlakok de meg csak a turistak se?)

nyistapista 2009.04.23. 13:16:05

@lifelike:

"nemtom milyen fovarosok azok..."

Mindegyik nyugatabbra van bp-nél, ennyi elég?

"egyebkent ki tartja el ezeket a boltokat ma..."

A turisták. De nem a "shopping turisták", akik csakis a bevásárlás miatt jönnek Magyarországra/Budapestre, és akiknek fontos, hogy legyen hol autókázni.

Továbbá a Váci utcán van egy csomó olyan márka (H&M, New Yorker, Springfield, C&A, etc.), ami minden csak nem drága brand. Tehát tkp a helyi lakosság is eltartja ezeket a boltokat, pláne az a korosztály, amelyiknek általában autója sincs még.

Amúgy meg röhej, hogy egy olyan hely megközelítése miatt aggódtok, amit három metróval meg lehet közelíteni.

adamskij · http://adamskij.bandcamp.com 2009.04.23. 13:20:33

Lánchíd / József Attila utca a Margít-híd felújítása után, várhatóan 2012 ősszel zárul. onnantól kezdve gyalogos és kerékpáros híd lesz a Lánchíd. végre!

Budapestet sajnos nem úgy építették fel, mint Bécset. itt nincs sok hely, sőt, csak tenyérnyi térközök vannak. ezt mindenkinek el kell fogadnia.

autóval pedig lehet közlekedni most is és a későbbiekben is - csak nem eszetlenül és nem a város közepén áthaladva. valamint meg kell tanulni, hogy az autó nem státuszszimbólum, hanem közlekedési eszköz. ugyanúgy, ahogy a bicikli, a trolibusz és a villamos is az.

tapas 2009.04.23. 13:23:56

Madridban (ami durván autós város) is egyre több utat zárnak le hétvégére, és a belváros nagy része sétáló.
Mondjuk van egy kb 15 vonalból álló metróhálózat, és egyre többen szállnka ki a kocsiból, pedig a spanyolok tényleg hasonlóak a magyarokhoz: nem azért vesznek autót, mert mindenképp azzal akarnak menni, hanem hogy legyen.

Zárójelben: régebben kiszámítottam, hogy ha elsősorban Budapesten használom az autót, akkor mindennel együtt olcsóbban kijövök, ha minden nap taxival megyek oda-vissza a munkahelyemre.

Ja, és ha hétvégén kell egy napra vidékre menni, ahová rossz a vasúti összekötettés, lehet bérelni is kocsit. De ez ugyanolyan pszichológiai korlátokba ütközik nálunk, mint a bérlakás.

Szóval hajrá kevesebb autó, úgyis mindig megoldódik minden, kocsival még ma is gyorsabban átjutunk Budapesten, mint Madridon csúcsidőben...

gabest1 2009.04.23. 13:24:10

ha a belvárost lakónegyeddé akarják alakítani, akkor miért nem húznak fel bele pár 20-30 emeletes lakóházat?

vwxyz (törölt) 2009.04.23. 13:29:15

@airdace: "Petőfi-híd-budai alsó rakpart útvonal szerintem reálisabb, mint a város közepén átrongyolni."
Akkor Te pesti vagy, és nem budai.

nyistapista 2009.04.23. 13:33:54

@gabest1: Fogadjunk, hogy te sem a nagykörúton belül laksz.

Virág et. 2009.04.23. 13:35:56

@nyistapista: Nem lehet majd a Petőfin átmenni, csak az ott lakók hajthatnak be.
Nem hiszem, hogy sokszor jártál arra, ha komolyan úgy gondolod, hogy a közlekedők a buszsávot komolyan vették. Az két sáv volt a javából.
Arról nem is beszélve, hogy a buszsáv nem nem létező sáv az autósoknak, ugyanis áthaladásra (pl jobbra kihajtás) használható.

Annak meg kifejezetten örülök, hogy a fogyasztási szokásaim két hozzászólásból átjöttek neked. Egyszer elmesélhetnéd a technikát.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.04.23. 13:36:58

@nudlee: "A Lehel tértől keresek elkerülő útvonalat az Etele úthoz, légyszíves mondjatok olyat, ami eddig nincs túlterhelve."

Lehel téren felszállsz a 3-as metróra, Kálvin téren át a 49-es villamosra :)

Virág et. 2009.04.23. 13:40:41

@Gery Greyhound >: Pontosítsunk:

A Lehel téren átlépsz három hajléktalant, miközben két kézzel őrzöd a zsebeidet a lézengő "elemet egy százasért" brigádtól. Aztán élével betuszkolod magad a metróba, miközben két mosdatlan szendvicsbe fog. A Kálvinon kiverekedsz a tömegből, felszállsz a 49-esre. Itt nagylevegő, hogy az összehugyozott hajléktalanok és szipusok bűzét kibírd és az Etelén kifújás és újra vehetsz levegőt miután leszálltál.

Ha még élsz.

ionsrác 2009.04.23. 13:45:21

hajrá főutca, ez igen, ez így nagyon jó lenne, ha megvalósulna.

a tankparasztokat csak sorompóval meg demszki-oszlopokkal lehet kiverni a belvárosból.

majd csak leesik egyszer a csökött magyaroknak is, hogy a belváros nem autózásra meg autótárolásra való, ebben is csak olyan 20-30 évvel vagyunk lemaradva az élhetőbb városok ny-európai mögött.

szóval hajrá.

ionsrác 2009.04.23. 13:52:55

hajrá főutca, ez igen, ez így nagyon jó lenne, ha megvalósulna.

a tankparasztokat csak sorompóval meg demszki-oszlopokkal lehet kiverni a belvárosból.

majd csak leesik egyszer a csökött magyaroknak is, hogy a belváros nem autózásra meg autótárolásra való, ebben is csak olyan 20-30 évvel vagyunk lemaradva az élhetőbb városok ny-európai mögött.

szóval hajrá.

Reklamátor · http://reklamator.blog.hu/ 2009.04.23. 13:52:59

A cikk nagyon jó szerintem. (A baj csak annyi, hogy miért nem írnak ilyen cikkeket a hivatásos újságírók (index stb.) Mindenhol csak az a lényeg, hogy két kiragadott mondattal kipipálják a beszámolókat. Részletek sehol. Szóval hiánypótló cikk volt...

És hogy nem lesz hol autózni? Biciklivel vagy tömegközlekedéssel kell menni (inkább előbbivel :)). Nekem is van autóm, de nincs hozzám nőve... Budapest pedig nem csak azért van, hogy legyen hol autókázni. Élhető városnak kellene lennie. Ahhoz pedig a zöldterületek/sétálóutcák is hozzá tartoznak. Az hogy úgy fejlődött a város, hogy ezek teljesen visszaszorultak és minden az autósoké lett, az nem azt jelenti, hogy ezen nem lehet már változtatni.

Aki pedig azt vizionálja, hogy megszűnnek majd a boltok, azoknak csak azt tudom ajánlani, nézzék meg a nagykörutat. Rengeteg autó, mégis megszűnnek a boltok. Azért mert annyira mocskos az egész (levegő és aszfalt egyaránt), hogy nem kezd el senki "korzózni" a boltok között. Ha nagyon kell valami onnan, csak akkor áll meg. Ezt a kevés forgalmat pedig a megnövekvő gyalogos/biciklisáradat simán kompenzálja.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.04.23. 13:56:29

@Virág et.: Te az írásod alapján valószínűleg nem jársz túl sűrűn ezen az útvonalon, én viszont kb naponta, úgyhogy nem kellene csúsztatnod :)

Virág et. 2009.04.23. 14:00:31

@Gery Greyhound >: Régen nem voltam BKV járművön, ez tény. Viszont lelkesen olvasom az interneten a rendszeres utasok (sokszor fotókkal tarkított) véleményeit.
Ezek alapján a régi amúgy sem túl magas színvonal erős esésnek indult.

Már nincsenek ott a hajléktalanok a Lehel téri aluljáróban?

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.23. 14:03:34

@Reklamátor:
Maximálisan egyetértek az újságírás mai színvonalával. Az Indexen is egyre szarabb cikkek jelennek meg szedett-vedett információkkal. Ez a poszt magasan veri őket.

nyistapista 2009.04.23. 14:09:45

@Virág et.:

Én meg annak örülök, hogy látatlanban megmondod, merre járok Budapesten.

"Nem hiszem, hogy sokszor jártál arra, ha komolyan úgy gondolod, hogy a közlekedők a buszsávot komolyan vették."

Két lépésre laktam a Kecskemétitől, na paff. Nem mondtam, hogy komolyan vették, azért írtam, hogy ELVILEG. És ez a példa is bizonyítja, hogy ahány sávot adsz az autósoknak, annyit veszenk igénybe. Ha három sávos lenne, akkor neked az lenne a "kritikus".

nudlee 2009.04.23. 14:10:24

Hogy "kiirtsák" a belvárosból az autókat elég sok mindent kellene fejleszteni, de ezt egyszerűen nem teszik meg. Lehet befogni a fület és üvölteni hogy élhetőbb belvárost szeretnénk, csak éppen ettől nem fog változni semmi. Azt hiszed, ha folyamatos dugók lesznek, az emberek buszra/metróra/villamosra/kerékpárra fognak szállni? Elárulom, hogy nagyon kevés az esélye. Már most is másfél óra csúcsidőben autóban budáról pestre és még mindig nem ülnek át, szerintetek miért?
Szerinted a tömött rohadó ocsmány szagú bkv járművekre ki a túrónak van kedve felszállni? Szeretem, ha ápolt vagyok de mire beérek átveszem a bűzt és a napokban bőrfertőzést is szereztem az egyik kapaszkodón. Mire beérek lehangolt leszek a fokhagyma//izzadtság/alkohol/cigaretta olcsó kávé szagú emberektől akik ráadásul bunkók és idegesek és undorítóan bánnak egymással.
Kerékpár? Hagyjuk már ezt jó? Majd hátizsákban hozom az irodai ruhámat és cicamosdást csinálok a csapnál, vagy hogy?

nudlee 2009.04.23. 14:14:18

@Virág et.: ott vannak szegények :( nagyon sajnálom őket

nudlee 2009.04.23. 14:16:09

@Gery Greyhound >: köszönöm, eddig így jártam, de mostantól autóval kell járnom sajnos, mert elegem van abból, hogy... ld: fenn

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.04.23. 14:18:24

@wiener:
az Erzsébet híd alatt is lehet parkolni. gyalog 7-8 perc a Régiposta utca.

ha ez sok, ne kocsival menj, szállj át tömegközlekedésre. ha nem vagy erre hajlandó, akkor lemondanak rólad az utca üzletei. belefér, több ügyfelet nyer a környék a rendezettségével.

---

Bécsben a Mariahilfer forgalmát egy 10-15 éve erősen korlátozták (4 sáv helyett 2). De azt ne a Petőfi Sándorral hasonlítsd össze, hanem (mondjuk) az Andrássyval. Bécs történelmi belvárosában nem tudok olyan utcát, ami a P.S-hez hasonlóan az átmenőforgalmat szolgálná...

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.23. 14:18:57

@nudlee: Biztos mindig lesznek olyanok, akik nem fognak átszállni. Meg olyanok is sokan, akik igen, eddig is sokan megtették. Elég csak körülnézni a városban, hogy mennyi biciklit látsz, vagy a metróállomások környékén, hogy hány autót raktak le P+R jelleggel.

És utóbbiak miatt te is jobban tudsz majd közlekedni, mert kisebb lesz a dugó.

Siendor 2009.04.23. 14:19:25

@Virág et.: Ja, persze. Jó, a Lehel az tényleg gáz, de az M3 kibírható még nyáron is (bár kurva meleg van, de hol nincs, még a kocsidban is, amíg nem hűt a klíma, ami miatt +1-2 litert égetsz el pont nyáron amikor amúgy is meleg van és a szennyezés még ront a levegőn). A 49 az teljesen tuti, évekig rendszeresen utaztam rajta, gyakorlatilag csöves-büdös-szipus mentes járat. A helyzet hogy a belvárosban (jó, nem a 8ban) a BKV járatok gyakorlatilag kultúráltak. Kivétel a 7es buszcsalád meg a 4-6, bár alapból az is teljesen jó, de nem mindig. Mert ezeken vagy sokan vannak, vagy csöves van fent, vagy mind2. Javaslom páros lábbal lerugdalni a büdöseket, szipusokat, aki meg védi őket azokat is utána, és se bűz, se tömeg.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.04.23. 14:25:15

@nudlee: "Már most is másfél óra csúcsidőben autóban budáról pestre és még mindig nem ülnek át, szerintetek miért? "

Mert fél óra alatt megtenni ugyanazt a távot túl egyszerű. Meg mert azt hiszi, hogy attól valaki, hogy kocsival jár, természetesen minél nagyobb annál jobb. Nekem nincs szükség ilyenfajta péniszpótlóra :)

OFF: ez a captcha nagyon zavaró, csomószor csak 3-4 próbálkozás után fogadja el a 2-szer ellenőrzött, biztosan jól beírt kódot. Regisztrált felhasználók esetén nem lehetne eltekinteni tőle, mint más blogokon?

Gallion 2009.04.23. 14:25:48

nudlee: talán nem egyszerü értelmezni a leirt szöveget de segitek: nem kirakják az autókat a belvárosból, hanem nagyobb teret adnak a gyalogosoknak/kerékpárosoknak. Lesz továbbra is autós forgalom (magad is láthatod: még a látványterveken is ott mennek) csak igyekeznek csökkenteni, hogy csak az menjen arra akinek tényleg fontos és szükséges.

Virág et. 2009.04.23. 14:27:29

@Siendor: Nem olyan jelentős a fogyasztás növekedés a légkondicionáló bekapcsolásával. Ugyanakkor az én autóm így is iszik vagy 20 l-t százon városban, plusz 1-2 nem oszt, nem szoroz.

Nem tervezek átülni semmilyen tömegközlekedési eszközre. Ha nagyon bent laknék, elgondolkodnék rajta, de valahogy be is kell érni oda, hogy egyáltalán helyzetbe kerüljek.

nudlee 2009.04.23. 14:28:12

@Gery Greyhound >: Szerintem nem a péniszpótlás az ok, de megértem, a férfiak mindent 'arra' vezetnek vissza.

OFF
Bár ismerek egy pasit, mindig tudom a jelszavát a gépéhez mert kettőt váltogat (punci v. cici)
ON

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2009.04.23. 14:32:15

@Virág et.: De ott van egy-kettő, és, hol nincsenek? Engem például amikor ismerős vitt kocsival, sokkal jobban zavartak a Nyugati felüljáró alól a semmiből előbukkanó ablakmosók, akik összekenték a szélvédőt, hogy neked égjen a pofád ha nem dobsz egy kis jattot. Hozzászoktam a Lehelen a csövesekhez, nyugatinál a 15 éves cigánykurvákhoz, egyszerűen ignorálom őket, mint a galambokat.

zigzeg 2009.04.23. 14:33:00

Jó a cikk. Szurkolok, hogy megvalósuljon mihamarabb, és várom a Ferenciek terének rendezését is. Az eredeti terv szerinti lámpák tényleg jól mennek a képek alapján a többihez :)

A nyafogó autósokat meg már megint nem értem. Vonuljanak el valahová a pusztába, aszfaltozzák le, fessenek rá csíkokat, tegyenek ki táblákat, költözzenek ki egy lakókocsiba, aztán autózzanak egész nap körülötte, ha ehhez van kedvük. Mindenesetre nem értem ezt a beteges autóhoz ragaszkodást.

Sealed tender 2009.04.23. 14:35:05

A negatív hozzászolók most ezt komolyan gondolják, hogy egy két (de lehet akárhány) autós városon való áthajtása miatt, ne valósuljon meg ez a belvárost civilizáló projekt. 50 évvel ezelőtt (autóhiányában) sem mentek arra autók eztán sem fognak. Az hogy az elmúlt x évben ez megengedett volt, nem jelenti azt, hogy már örékké joguk van arra levágni a kanyart. Az itteni hozzászólások arányában is látszik, hogy a többség élhetőbb belvárost akar, amihez hozzátartozik a forgalom csillapítás, zöld felületek, és úgy általában a közösségi terek. Ha ez az autós társadalom érdekeit sérti tüntessenek, hangoskodjanak az alternatív útvonalakért (ld hungária föld alá vitele á la Bruxelles). De nehogy már egy egész város szívjon azért, mert a most kocsival arra áthaladóknak majd ez milyen kellemetlenséget okoz. Ilyen önsors rontó vitákra is csak mi vagyunk képesek. Egy prágainak eszébe se jutna ilyen butaság a belvárosuk tekintetében. Még hogy átmenő forgalom a belvároson eszem f@szom megáll.

Virág et. 2009.04.23. 14:39:18

@Gery Greyhound >: Hál' Istennek mára ezek az ablakmosók már megfogyatkoztak. Elég régen nem találkoztam velük, pedig minden nap kocsival járok.

@Sealed tender:

Nem a városon akarunk átmenni feltétlen, csak kellene valami rendes alternatíva. Mert Bpen csak a lezárás megy, az építés nem. Hány éve építik is az M0-át? És mekkora vicc is lett végül belőle?

nudlee 2009.04.23. 14:41:34

@Sealed tender:

Brüsszelt imádom, aki kitalálta azokat az alagutakat egy zseni volt. Fent gyönyörű, alul pedig elvezetik (az ott is hatalmas számban közlekedő) autókat.

Sealed tender 2009.04.23. 14:44:17

@Virág et.:

Egyetértek, de most jelenlegi állás szerint ez egy zéro végösszegű játszma nincs win-win szcenárió. Ebben a helyzetben viszont az autosnak kell szívnia. Ha valaki azzal állna elő, hogy fűvesítsük a Hungáriát, annak azt mondanám hülye vagy. De ez a Belváros, aminek alapvetően azt a célt kellene szolgálnia, hogy az egész városnak nyújtson közösségi teret.

Nzoltan 2009.04.23. 14:46:44

"Persze, ki lehet rakni az autósokat egy városból, csak akkor ne csodálkozzon Rogán se meg a többiek se, hogy a nagyfoglalkoztatók továbbvándorolnak az agglomerációba és kinevelünk még egy-két Budaörsöt pl. De Bpnek biztos nem hiányzik az a pénz. Meg hát ugye mindenki szeret Hűvösvölgyről be-BKV-zni, még ha havi 1 milliót kereső menedzser, akkor is. Nyilván megértik majd."

Qurvára nagyfoglalkoztatók lehetnek a irodának nevezett leválasztott lakásokban működő vállalkozások.:-D

Virág et. 2009.04.23. 14:50:30

@Sealed tender: Önmagában ez még nem is lenne akkora baj. De vedd mellé a behajtási tilalmat a nagykörúton belülre, a rakpartok parkosítását, a százéves metróépítés miatti lezárásokat és a rossz (szellőtlen) várostervezés miatti szmoghelyzetet. Az autósok már egy ideje csak szívnak.

@Nzoltan:

Kérlek, olvasd el az általad is beidézett mondatom első felét. Segítek kiemeléssel:

"Persze, ki lehet rakni az autósokat egy VÁROSBÓL..."

De ezúton kérek bocsánatot mindenkitől, hogy ki mertem tekinteni az V. kerületből és egy picit a post témáját továbbgondoltam az egész város szintjére.

Belátom, hiba volt. Sok embert megzavart. Megértem.

Reklamátor · http://reklamator.blog.hu/ 2009.04.23. 14:53:12

@nudlee: A békávé valóban nagyon gyér. És tényleg süllyed a színvonala. De a bicikli az megfelelő alternatíva. Ha a belvároson keresztül van dolgod, akkor úgy is versenyképes időben a kocsival, hogy nem hajtod magad -> nem kell ruhát cserélned a cégnél. (Külföldön lehet öltönyös embereket is biciklivel járni, szerinted ők ruhát cserélnek miután beértek?)

Ha meg hajtani akarsz akkor ott az általad említett "cicamosdás" lehetősége. Én ezzel élek :) És a táskámban váltópólót, váltópulóvert hordok.

De nem is az kell hogy mindenki biciklizzen. Csak annyi, hogy ne csak az autó legyen a prioritás. Minden tér az autósoké, a gyalogosok,a biciklisek teljesen háttérbe vannak szorítva. Én örülök, hogy végre lesz olyan egyirányú utca ahová szemben bebiciklizhetek. A városban akárhol látok biciklitárolót mindenhol örülök neki, még ha épp nem is használom ki, mert nem jó dolog, hogy rendezetlenül, ki tudja mihez kell hozzákötni a biciklit.

És ha még igényesen is lesz megcsinálva, netán a fákat is pótolni fogják amik nem erednek meg, akkor az maga lesz a csoda :)

Sealed tender 2009.04.23. 14:55:12

@Virág et.:

Nem politikai jellegű post, de a felvetésedre (amivel egyébként egyetértek) sajnos csak politikai megoldás van.

Talán itt az idő egy főpolgi váltásra.

Virág et. 2009.04.23. 14:58:43

@Sealed tender: Már RÉG itt az idő arra. De most - válságban - ezen az sem segít. Nem lesz nagyberuházás, pláne nem felüljárók, alagutak, elkerülők. Talán-talán az M0-t befejezik további 20-30 éven belül.

Tudom, hogy autósként mindenki szívni fog Budapesten. De azért hadd ne tapsoljak hozzá. :(

Nzoltan 2009.04.23. 15:00:01

@Virág et.:
A továbbgondolásod a cikk témájától eltér, ugyanakkor a viszonyokat és a beruházást tekintve értelmetlen.

De megbocsájtunk neked.:-D

Sealed tender 2009.04.23. 15:01:08

@Virág et.:

Ja és még annyit, hogy a 4 metro költségvetéséből az általad (jogosan) felvetettek és azon kívül még sok egyéb hasonló probléma is megoldható lett volna. Mindezt úgy hogy tudjuk jól, hogy az EU-nál azért akad a metro támogatása mert nem igazán akar össze jönni az a közlekedés hatékonysági mutató, ami az EU pénz feltétele (hát igen ők nem szokták értelmetlen dologra kidobni az adófizetők pénzét) de ez már tényleg egy másik poszt témája azzal persze hogy egy városon belül minden mindennel összefügg.

Virág et. 2009.04.23. 15:07:32

@Nzoltan: Nagyvonalúságodtól szóhoz sem jutok, egy igazi úriember vagy.

Azért talán nem volt értelmetlen a tekintetben, hogy esetleg van némi összefüggés a főváros közlekedése és az agglomerációs kiköltözések között. Mármint befektetőkre gondolok, nem magánszemélyekre. Hogy kikre? Pl. Auchan, Tesco (székhelyek), Pannon stb.

És talán van némi összefüggés e fenti tény és pl Budaörs város meglehetősen jó és stabil anyagi helyzete között.

nudlee 2009.04.23. 15:44:06

@Reklamátor: Nálam ez a helyzet nem életszerű, de örülök, hogy vannak olyanok, akik megtehetik :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.04.23. 16:02:31

@Gery Greyhound >:

Egyébként ez a "mégse rakják le a kocsit" elmélet tényszerűen sem igaz.

Az első BKV sztrájk alatt jól lehetett látni, hogy mennyivel több autó van a városban valójában, mint amennyit naponta használnak.

Valamint: az utóbbi pár évben a BKV utasszáma (a 90-es évek zuhanása után) növekedett, és kerékpárt is egyre többen használnak.

Vaandor 2009.04.23. 16:39:20

@Virág et.:
12.37-kor megrósz valakit, mert "szándékosan csúsztat"

Majd egy óra múlva leírod ezt a marhaságot a metróról.

Elvtárs, hanyas mérce is ez...?

Virág et. 2009.04.23. 17:42:39

@Vaandor: Milyen marhaságot? Hogy sokan vannak? Meg hogy tömeg van?

Miről beszélsz?

Virág et. 2009.04.23. 17:49:18

@Vaandor: Arról nem is beszélve, hogy ez egy finom utalás akart lenni a BKV általános színvonalára és a hangsúly nem a konkrét példákon volt. A többség azért levette, ha neked nem is sikerült.

Gondolom szerinted ez egy kategória azzal, hogy valakitől szándékosan tévesen idézünk, hogy alátámasszuk a saját érvrendszerünket, igaz?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.04.23. 18:13:02

@Virág et.:

"Ha még élsz."

Hát igen, budapestiek ezrei halnak bele naponta a metrózásba.

---

igen, a BKV-val vannak problémák, mint ahogy az autós közlekedés sem az a felhőtlen boldogság. szóval ne menjünk már el Andersenbe...

aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2009.04.23. 21:11:29

"A Ferenciek terei Y-alagutat a 70-es években szándékosan úgy tervezték, hogy az könnyen észak-déli irányú alagútból kelet-nyugati irányúvá alakítható legyen, így terelve a föld alá az Erzsébet híd autósforgalmát, és adva vissza a városnak a felszínt."
Ez mit jelent a gyakorlatban? Hogy lehet azt így áttervezni? Egyébként nagyon jó lenne, de akkor is?

thyles (törölt) 2009.04.24. 05:09:36

remélem már lekerültetek az index címlapról, és ugyan érdemben nem kívánok hozzászólni, de egyszerűen fel---sztam magam, h a cikkben foglaltak és a kommentek ellenére ilyen sokan, legalább százszor elismételve nyomják ezt az ócska, olajválság előtti paradigmás dumát, mintha még mindig 67-et írnánk,
költözzetek a kies Houstonba (nuonline.arc.miami.edu/preview/U1_DowntownHouston.jpg) vazze, ott aztán lehet autókázni

Bartoki 2009.04.24. 10:01:34

@Gery Greyhound >:

"A Tesco neked a fejlődés? Egy lebaszott konténer a város határán?"

Nem azt mondtam hogy fejlődés, hanem hogy oda mennek a zemberek mert csak oda tudnak eljutni. :)

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.04.24. 10:06:42

@Bartoki: igen, haldoklik a vörösmarty tér is a fashion streettel (deák ferenc utca) együtt, mert az emberek nem tudnak oda eljutni úgyhogy a benetton helyett inkább a tescoba mennek.

Bartoki 2009.04.24. 10:57:56

"mutass egy európai belvárost, ahova az emberek autós bevásárlásokra mennek."

Aki heti 1x csinálja a családi nagybevásárlást, az általában autóval csinálja. Egy fullosan megrakott bevásárlókosár nem tipikusan BKV-s, cekkeres tétel. :)

Többek között ezért tart sok városi ember is autót.

De nem is az ilyen bevásárlásokra gondolok (ezért nem mennék be, ilyen van kinn is).

Amiket az utóbbi pár évben a "belvárosban" vásároltam:
- Gitár
- TV
- Nyomtató
- Számítógép

Nem mondom, fogadásból ezeket is meg lehetett volna csinálni BKV-vel is. :)

Taxit kiáltani nem ér - a taxi ugyanúgy autó, és az üresjáratok miatt sokkal több közlekedést jelent (taxisok szerint kb. 50-60% a fizető kilométer, a többi üresjárat).

"az atmeno forgalmat szoritjak ki.
... a helyi lakosok, vallalkozasok, boltok stb behajthatnak."

És mi lesz a célforgalommal?

Ha én oda mennék:
- vásárolni
- étterembe
- dolgozni a munkahelyemre
- netán ügyfél jönne az irodámba?

"több meg már NEM FÉR EL, mert nem fogjuk lebontani a várost."

"Budapestet sajnos nem úgy építették fel, mint Bécset. itt nincs sok hely, sőt, csak tenyérnyi térközök vannak. ezt mindenkinek el kell fogadnia."

Pedig lehet hogy ezt is meg kellene fontolni. Lehet hogy 1 sor házat el kell bontani, akkor kialakul egy 30m széles főutca, kultúráltan beparkosítva, kényelmes bicikliúttal és parkolási lehetőséggel - a'la Andrássy út.

Még mielőtt az ötletből lázadás lesz :) természetesen nem azt mondom hogy azt a konkrét utcát kell lebontani.

De a városfejlesztésben ez is lehetne egy alternatíva, amit meg kellene fontolni.

Tömbrehabilitáció (ingatlanspekuláció) címén már eddig is rengeteg full bontás történt, abba sem halt bele senki.

törzsmókus 2009.04.27. 00:06:30

@kpetya: amíg az ízületeid (pl térd) rendben vannak, könnyen dumálsz, de vannak akiknek rohadtul nem mindegy h mindennap lépcsőzniük kell-e.

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2009.04.28. 21:00:06

@Bartoki:

"Aki heti 1x csinálja a családi nagybevásárlást, az általában autóval csinálja."

Vannak ilyen emberek is, nekik ajánlom a plázákat, teszkókat. Ott van az autóknak hely.
Vannak viszont, akiknek más szokásaik vannak és gyakrabban szeretnek vásárolni: friss árut kisebb boltokban, piacon, ahol megismerik az embert, stb. Nekik is meg kell adni a kulturált vásárlás lehetőségét, hogy ne a fél méter széles járdán kelljen botorkálniuk és ne kelljen a szmogot szívniuk.

"És mi lesz a célforgalommal?"

Maradnak parkolók is, a kiesők helyett pedig mélygarázshelyek lesznek, tehát továbbra is lehet autóval jönni vásárolni, a szebb környezet pedig őket is jobban vonzza majd.
Aztán idővel lehet, hogy közülük is néhányan váltanak másra. Ma már nem csak az öregek használnak banyatankot, a biciklire lehet kosarat szerelni, bár a koppenhágai módit (ld kép) azért még nem vizionálom a közeljövőben :-)
latimesblogs.latimes.com/photos/uncategorized/2008/09/29/firstphoto.jpg

"Lehet hogy 1 sor házat el kell bontani, akkor kialakul egy 30m széles főutca, kultúráltan beparkosítva."

Ennek azért több akadálya is van:
1. Csillagászati összegekbe kerülne egy teljes házsor kiszabályozása és a lakások felvásárlása, hogy a helyén utca legyen.
2. A Nagykörúton belüli rész adja Budapest karakterét. Természetesen minden épületet nem lehet megvédeni, de nagyon fontos szempont, hogy az utcaszerkezet maradjon meg és ne torzuljon el. Erre jó ellenérv az Andrássy út, csakhogy amikor az épült, a környéken csak lepukkant műhelyek és házikók álltak, ezért nem volt kár értük. Ma ez nincs így.
3. Hiába szélesítünk ki egy utcát, ha szerkezetileg már nem fér bele a budapesti közlekedési rendszerbe és az nem tudja elvezetni az ott megjelenő forgalmat. A belvárosban nem fér el több híd vagy körút.
4. Az új kapacitásokat egy idő után mindig feltöltik az autók, így egy szélesítés után a forgalom, és ezzel a zaj, a légszennyezés növekedése várható, ami nem a legjobb ötlet Budapest belső területein.
süti beállítások módosítása