Ez itt az







Ééééés Artur!

vau.



Keress

Olvass el!

 Olvasd emailben!

 Feedburner

A kommentelésről

varoskepp(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

2009.08.11. 08:21 BDzsH

Főteret akarok!

A városképp teljes szerkesztősége, ugyan külön-külön, de egyazon országban, lengyel földön járt. Jómagam Krakkó szépségeivel próbáltam betelni. Valószínűleg e város neve hallatán a Rynek szóról mindenkinek eszébe jut a város főtere. Európa egyik legnagyobb területű városi teréről van szó, állítólag csak a Szent Péter - és a Moszkvai Vörös tér nagyobb nála. Hihető. Élettel és turistákkal teli fantasztikus kavalkád. És akkor merült fel bennem, hogy itthon mi a helyzet?

Budapestnek furcsa módon ugyanis nincsen főtere. Vannak még ilyen városok a világban, de ha szűk környezetünkben körbenézünk Krakkó mellett Bécsnek, Pozsonynak és Prágának is van főtere. Najó, ez persze koránt sem a világ összes városa, de legszorosabb rokonságban velük állunk. Hová tűnt hát a mienk?

A konflisok már akkor is sorban álltak - akkor még nem a turistákért. Jobb oldalt Pest régi városházája.

Budapestnek mint Óbudából, Budából és Pestből gyúrt konglomerátumnak ráadásul három főtérrel is illene rendelkeznie. Ebből az Óbudai Főtér még ismerősen is hangozhat. A panelek közt skanzennek meghagyott házsor azonban aligha lehet az egész város főtere. Lokális funkcióját az Árpád híd árnyékában ellátja, sőt ügyesen néha túl is nyúlik rajta, de slussz. Buda esete különleges. A várnegyedben kellene keresni a főteret. A Szentháromság térre tudjuk leginkább ráhúzni, hiszen itt található az egykori városháza és a koronázótemplom is. Lehet, hogy a középkorban valóban ez volt az (egyik) főbb tere a várnak, de ma inkább a parkoló autók, és várakozó konflisok mekkája, semmint magán túlmutató, városi vonzerejű tér.

 

A Városháza téren az XIX. század végén még piacoltak is.

Milyen is kell, hogy legyen egy főtér? (És közben ügyesen Pesttel adós maradok) A magam laikus eszével azt gondolom, hogy két dolognak kell találkoznia itt. A városi és egyházi főméltóságok "munkahelyeinek" és a város legfontosabb útjainak. Egy igazi főtér a város kulcspontjában, legalábbis az óváros közepén fekszik, a középkori eredetű utcahálózat gyújtópontjában, ami mára az autómentes övezet közepe, a legdrágább és legromantikusabb sétálóutcák közös kiindulópontja, a városi események egyik fő színtere. Ekkor azért beugorhat valami a pesti polgárnak. Igen, a Vörösmarty tér. Mégis a "főtérség" legékesebb bizonyítéka, vagyis hogy a köznyelv is így nevezze, nem áll fent. Pedig a tér még közlekedési csomópontként, mint a Kisföldalatti végállomása, is egész jó bizonyítványt tud felmutatni. Mi a baj mégis?

Itt ma sok pénzt költenénk el csapolt sörre, és hűtőmágnesre - ha nem pestiek lennénk

Pestnek volt főtere ugyanis korábban. Volt egy organikusan kialakult, a város sajátos fejlődéséből adódó tere, vagy térsora, amit főtérnek lehetett nevezni és lehetne ma is. Ez az egykori Városház tér és Eskü tér együttese. Városháza, templom, sőt még a Dunapart is része volt ennek a térségnek. Pest különlegessége a fent emlegetett városokhoz képest az is, hogy a Dunára fordulva épült ki, hiába folyós város a többi is. Sem a krakkói Rynek, sem a prágai Staroměstské námesti, sem a bécsi Stephansplatz nincs ennyire a folyam közelségében.

Pirossal az általam vázolt térség határa, sárgával a későbbi Erzsébet híd átlalam odabénázott tengelye az 1887-es térképen.

Azonban főterünket Erzsébet híd építése kapcsán 1900 körül elkezdték ledózerolni, és az új városrendezési tervek szerint teljesen átvariálni a beépített- és közterületek rendjét. Az archív képeken szinte látszanak a Starbucks és Caffé Heaven kávézói, az Arany Ászok emblémával díszített napernyők, vagy épp a Mc'Donald's emblémájával ékesített falak, és az esernyőket lekövető turisták. Mégsem ez ma Budapest belvárosának közepe, amit őszinte szívvel csak akkor tudnánk feledni, ha a cserébe kapott - amúgy fantasztikus - tér, a Ferenciek tere nem az osztrák A1 és A4-es autópályák kereszteződésének forgalmával azonos nagyságú gépjárművet vezetne le óránként.

A régi klasszicista városháza bontás közben. Forrás: Vasárnapi Újság 1900

A főtér márpedig jár nekünk, mondhatná joggal a nem létező, ámde öntudatos pesti polgár. A Városháza és Eskü terek pótlásaként a Ferenciek tere és a Március 15-e tér épült anno még más néven. Mára mindkét teret sikerült, valljuk meg őszintén: alaposan elcseszni. De a helyzet nem réménytelen. A főtér hiányt felismerték már rég építészeink is, és legutóbb a Városháza Károly körúti szárnyának ki(nem)építése kapcsán lángoltak fel a főtéralkotó hangok, és követelték a előljáróság hátulját főtérnek. Az általam olvasott irat, kissé ott siklott ki, amikor főtérnek vizionálja az egész kiskörútat a "Bazilikától a Deák téren át a Nemzeti Múzeumig és a Kálvin térig". Szép-szép, de őszintén szólva ebből főtér nem lesz. A főtér azért valamilyen szinten kompakt dolog kell hogy legyen, nem egy elfolyó valami. De lehet, hogy csak én vagyok túl maradi, hogy a Ferenciek tere teljes gyalogosításában látom a megoldást.

 

Főútvonal főtér helyett (MTI)

BDzsH

vissza a bejegyzésekhez

92 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr141301452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2009.08.11. 10:03:08

Pesti főterünk van, nem volt ügyes ez a kihagyás, hiszen a Kossuth téren 2 millió ember elfér (sicc), a Hősök és 56-os téren meg több is...!
:)

dw1 · http://bpcity.hu 2009.08.11. 10:31:18

kérdezték még szilveszter tájékán angol turisták tőlem, hogy merre van budapest főtere, hol lehet ilyenkor ünnepelni.

megleptek, tényleg, de ajánlottam nekik a hősök terét, a vörösmartyt, az oktogont és a blahát is (szegényeknek), de hát itt szoktak bulik lenne.

esetleg el lehetne adni ezt úgy is, hogy budapest akkoranagy, hogy több főtere is van!

Tapmancs 2009.08.11. 10:36:58

Esetleg a Deák és Erzsébet tér?

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.08.11. 10:39:01

Rajtam meg egyszer a főpályaudvart keresték...na például olyanunk sincsen, holott Prágának, Pozsonynak de.

Gallion 2009.08.11. 10:47:12

Ibigoo: dehogynincs főpályaudvarunk. Éppen csak nem egy :)

Pesti Fő tér ügyben pedig a Vörösmarty tényleg kérlelhetetlenül kezd feljönni. Kár, hogy épitészetileg nem annyira érdekes, mint általában a Fő terek. A Ferenciek terének gyalogositása egyébként tudtommal tervbe van véve.

Luxa · http://blog.luxa.hu 2009.08.11. 10:47:35

Szerintem is Deák és Erzsébet tér:
- közlekedési csomópont (metrók és főbb utcák futnak ki rá)
- kellően kompakt
- kulturális központ
- a közepe még autómentes is
Ellene szól persze, hogy nem homogén és, hogy jelenlegi formájában viszonylag fiatal

KolompárRómeó 2009.08.11. 10:48:58

Minden nagyobb varosnak, fovarosnak tobb fotere van. Eleve baromsag a felvetes.

itoh 2009.08.11. 10:54:41

Ha Pozsonynak van főtere akkor olyan főtere Budapestnek tucatnyi van.Ugyanez vonatkozik Krakkóra is.

Flashy7 · http://flashy.blog.hu 2009.08.11. 10:56:53

egy ekkora városnál nem találkozhat _minden_ út egy helyen, nem lehet _minden_ igazgatási épület egy helyen és nem lehet akkora főtér hogy az _összes_ turista ott sétáljon...

franta 2009.08.11. 10:57:18

Szerintem ne erőltessük. A krakkói, a prágai, a bécsi, a brüsszeli stb. stb. a középkor óta főtér, az volt és az is maradt. Helyettük más nem lehet. Nálunk - mint írtad - eleve átrendezték így megszűntetve azt. Újat pedig lehet ugyan kispekulálni, de nem érdemes. (Hősök tere, ugye viccelsz? Egy európai város középkori magjában van a főtere.) Tényleg, amúgy Párizsnak mi a főtere? Mert azt is piszkosul átrendezték ám a XIX. század végén.

helixP 2009.08.11. 11:00:27

Szerintem is a Deák-Erzsébet tér is úgy működik, mint egy főtér és a Vörösmarty is...

pan77 2009.08.11. 11:01:19

Nekem csípőből a Hősök tere! :-)

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2009.08.11. 11:04:17

majd ha a József Attila utca Deák tér melletti szakasza meg a Lánchíd, az Andrássy út meg végtére is a 4-6-oson belüli terület autómentes lesz. Akkor főtér a Deák. Már várom.

mr.joshua 2009.08.11. 11:05:24

Teljesen egyetértek a cikkíróval, magam is régóta a Ferenciek teljes gyalogosítását szorgalmazom, a fenti indokokkal. - szigorúan

Ja, hö. - lazán

pan77 2009.08.11. 11:06:43

Jaj, hát foglalkoznak ezzel, csak nem túl intenzíven: arch-tv.hu/archtv/drupal/?q=node/242
Megint a sok duma, de tenni nem tesz senki semmit, csak hogy itt is jó, meg ott is jó, csak nálunk valahogy szar...

Gfx54b 2009.08.11. 11:08:29

érdeklődni szeretnék, hogy Bécsben mégis melyik a főtér?
a Karlsplatz, a Stephansplatz, a Schwedenplatz, vagy a Rathauspaltz esetleg a Heldenplatz?
(Hauptplatz nincs)

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.11. 11:10:52

Hogy miért nincs nekünk főterünk?

Hát erre mondták régebben azt, hogy történelmileg így alakult.

Szerintem nem vagyunk ezzel egyedül.

Szerintem még a felhozott példák sem teljesen egyértelműek, pl. Prága esetében van egy középkori főtér (az Óvárosi), meg van egy újkori (a Vencel).

Olyan nagyvárosokban, mint Párizs, Róma, London, vagy éppen Berlin, meg tudtommal (illetve emlékeim szerint) szintén nincs egy igazi főtér...

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.08.11. 11:13:21

@Gfx54b: azért a stephensplatz szerepel a cikkben, mert itt a történelmi főtérről van szó.

akik szerint hősök tere stb.: nem egy nagy teret hiányolunk, hanem főteret. ami A tér. ahol szilveszterezünk, ahol demonstrálunk, ahol ünneplünk, ahol fesztiválozunk, ahol hétköznap ücsörgünk, sörözünk, turista-izéket böngészünk. ami jó helyen van, amit könnyű megközelíteni, és ahol elférünk. ilyen ma nincs budapesten.

EMU 2009.08.11. 11:14:12

Miért nincs Budapestnek Duna-partja?

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.08.11. 11:15:28

@promontor:

Persze, teljesen igazad van, sok dologgal lehet árnyalni a képet akár Prága, akár Bécs esetében is, ahol Gfx54b-nek is teljesen igaza van, mert megoszlanak a szerepkörök. Mégis ez a cikk a középkori eredetű főtérre próbált meg koncentrálni, amely valóban eltűnt Budapestről, és amelyet természetesen nem lehet visszavarázsolni.

Valaki említette, hogy nem lehet főteret csinálni. Ez valóban így van. De véleményem szerint a Ferenciek tere pozíciója, és építészeti értékei folytán meg kell hogy kapja az esélyt - a teljes gyalogosítással - arra, hogy egykor majd a pesti "főterek" közt méltó helye legyen. Építészete méltó módon reprezentálja azt, amiben Budapest nyerő.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 11:15:34

szerintem a legklassszabb városi tér Budapesten a Szabadság tré, de lehet, ezzel a véleményemmel egyedül vagyok. Nem főtér - arra leginkább a Vörösmarty tér hasonlít - de nem is szükséges, hogy olyanja legyen egy ekkora, többcentrumú városnak.

Egyáltalán, mi a definíciója a főtérnek? :)

A Ferenciek terét épületállománya, környezete, elhelyezkedése arra predesztinálná, hogy igazi klassz tér legyen. Teljes gyalogosítása azonban elképzelhetetlen, ha már a Petőfi Sándor utcai aluljáró megszűnik, már az is nagy eredmény lesz, és már akkor jobban látható lesz a mai tényleges tér.

Ronald 2009.08.11. 11:19:28

Bukarestnek van főtere....de kéne nekünk olyan?
Igaz, már a bukarestieknek sem kellett - úgy '89 decembere tájékán.

Viktus 2009.08.11. 11:20:15

@solaitid:

Az általad leírtaknak mind megfelel a Hősök tere.

- szilveszterezni szoktak ott
- demonstrálni szoktak
- szórakozni szoktak
- hétköznap is tele van ücsörgőkkel, bámészkodókkal stb.

érdektelen 2009.08.11. 11:20:29

Nem szabadott volna az Erzsébet-hidat újraépíteni a világháború után. Kettévágja Pestet.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.08.11. 11:22:09

@mestska:

A definíció szerint az: Főtér az amit nevétől függetlenül így hív a lakosság.

A Ferenciek tere gyalogosításáról: lehetséges, az aluljáró eltűnik, és átépítésre kerül az egész tér, akkor egy közúti alagúttal eltüntethető a Kossuth Lajos utca szűkebbre vett keresztmetszete is. Miért lenne ez olyan lehetetlen? Persze távoli jövőben van, de attól még beszélni lehet és kell is róla.

fuzzbomb 2009.08.11. 11:23:19

Ezzel az erőltetett főtér-dologgal kapcsolatban tényleg mindent leírtatok, a postban benne van a hiányolt "pesti főtér" története, amit ugye a fantasztikus Erzsébet-híd miatt tettek tönkre stb. stb.

Én ezzel kapcsolatban nem is akarok semmit írni, csak ehhez kapcsolódva jutott eszembe, hogy kb. 10 éve valamelyik városi közlekedéssel foglalkozó index fórumtémában dörgedelmeztem egy jót az Erzsébet-hídról, meg hogy szerintem mekkora balgaság volt ORSZÁG FŐUTCÁJÁT csinálni a Rákóczi-Erzsébet-híd tengelyből.
Akkor sorban mindenki leugatott, hogy "dehátakkor hol lehessen menni autóval?" meg hasonlók.

És lám, 2009-ben mégis ez a téma... leesett a tantusz, hála a nemtomminek.

SÉTÁLNI AKAROK AZ AUTÓMENTES FERENCIEK TERÉN!

A nagy fehér híd meg mehet ... oda.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 11:24:18

@mestska:
szerintem a legklassszabb városi tér Budapesten a Szabadság tré

hát ez ezzel az elgépeléssel elég fura lett :) tér, természetesen.

Cook kapitány 2009.08.11. 11:26:49

Tényleg jó lenne a "Felszab" teret gyalogosítani, de ahhoz az autóforgalmat kb. az Astorianál le kell vinni a föld alá, az meg igencsak sokba kerül, valami metró miatt nincs most rá píz.
Szerintem meg lesz az csinálva olyan kb. 2035 környékén.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.08.11. 11:29:57

Deák/Erzsébet tér/Károly körút/Astoria


Gödörtől a tankelkötésen át Fidesz nagygyűlésig teljes a spektrum:))

eloszto · http://eloszto.hu 2009.08.11. 11:35:15

Egy kisvárosnak lehet főtere, de egy nagynak nem. Több is van neki.

Cucurbita Maxima 2009.08.11. 11:35:39

Itt van Kas Oosterhuis és az ONL Hungary munkája, ez egy javaslat volt a város főterére és a Városháza új kialakítására egyaránt, de csak megosztott 3. díjban részesítették:

www.epiteszforum.hu/node/11187

innovation 2009.08.11. 11:44:59

Erzsébet hídat az eredeti formájában kellett vna visszaépíteni (lsd a Ferencz József híd is milyen gyönyörű) és az autópálya forgalmát nem ráereszteni a városra. Akkor lenne a városnak fő tere - többis: Erzsébet tér, Astoria, Szabadság tér, Kossuth tér (rendbehozva azt is), Hősök tere... Csak lenne már rendben ez a város! hhhh

rest69 2009.08.11. 11:45:09

Nekem is az a véleményem, hogy Budapestnek, mivel nagy területű város, és nagyonnagyon sok kisebb település egyesítéséből jött létre ( a mostani, természetesen) Egy darab főtér esélytelen.
Amikor a városfal a kiskörút magasságában leledzett, akkoriban lehetett főtér a városháza tér-eskü tér, de már akkor is ottvoltak a Vörösmarty tér, A Kálvin tér (akkoriban széna tér) és ahogy Pest terebélyesedett, ezeket a nagy, nem központi tereket magába kebelezte.
Emellett azonban van igazság abban, hogy a "FŐTÉR" mint olyan, még New Yorkban is ottvan, pedig az a város aztán igazán NAGY, és a Times Square az első, amit rávágnak (de nekem most eszembejutott a Rockefeller Center előtti tér, az is lehetne NY főtere, de valahogy mégsem az)
Nálunk mindenre megvan a saját tér. Van egy terünk tisztet avatni, az a Hősök. Van egy nagy nagy pesti mulatságokra, az az 56osok. Van egy a hungarista ellenzéki tüntetésekre, az a Kossuth. Van egy a részeg bemindenezett fiataloknak, az a Deák-Erzsébet közös nagytér. Vásár (évszaknak megfelelő elnevezéssel) a Vörösmartyn. Milyen kellkemetlen lenne mindezt egy helyen csinálni, nem?
Egyébként jómagam a Deák-Erzsébet terek főtérré fejlesztésének vagyok a híve. A bazársor elbontásával valami ilyet kezdett el a demszkij, de az kb ottmaradt, már a liberálisok házát is elbontották onnan.
Az meg hogy hol a főpályaudvar hát lol
Budapesten is több főpályaudvar van, és sztem bécsben is.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 11:45:41

@BDzsH:

nem lehetetlen egyáltalán, korábban is, és a jövőben is várhatóan sokat fogunk még róla hallani. Ugyanakkor ennek realitása jelenleg nulla. Nem csak a költségek miatt, hanem mert a Kossuth Lajos utca autóforgalmát tényleg nem tudjuk hova rakni. az alagúttervek pedig érezhetően mindenhol kisebb kapacitással számolnak a mainál.

De mégegyszer: nem lehetetlen, csináljuk csak szépen :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 11:46:32

@rest69:

Az meg hogy hol a főpályaudvar hát lol

ez miért is lenne lol?

valójábannemberci 2009.08.11. 11:52:01

@mestska: A Szabadság tér nagyjából az a kategória, mint Párizsban a Place de la Bastille. az sem Főtér.
Mindkét helyen börtön állt, csak míg a párizsi Bastille-t egy forradalom söpörte el, addig a pesti Újépület a város átalakítása során tűnt el.

valójábannemberci 2009.08.11. 11:54:19

@berciXcore: A főtér valóban egy, a középkorban organikusan kifejlődött terület, a gépesített forgalomtól általában védettek, az északi típusú (német lovagrendi, hansa, németalföldi, szász) városokban szinte mindenhol megtartották, de a mediterráneumban sem ritka (pl. a Plaza Mayor Madridban, Valladolidban). Az is érdekes, hogy ez a városi központ elv megmaradt az amerikai kolóniák építésekor is, akár az angol, akár a holland, vagy épp a spanyol gyarmatokról volt szó (utóbbiaknál plaza de armas néven épültek, ugyanis itt vonultak fel a katonák, a keretező épületek közt kapott helyet a kormányzói villa/palota és a fő templom/székesegyház).

Párizsban, vagy épp Budapesten ez az organikus városközpont eltűnt a nagy átalakításokban, meg a korabeli metropolisszá duzzadásban. De több másik város is elvesztette ezt a területét, vagy másmilyen formában kapott "főteret".

Kuku 2009.08.11. 11:54:23

Ha legalább terek lennének, talán egy főtér is akadna...

- duplagondol 2009.08.11. 11:55:04

@promontor: Itt jön be az, hogy Prága Óvárosa gyakorlatilag egy turistarezervátum, estefelé nem látni egy felkapcsolt villanyt sem a házakban, a prágaiak is inkább másfele veszik útjukat, ha vásárolni akarnak. Az Óvárosi tér kb. egy kategória a Vörösmartyval, max. azt nem lőtték szét két alkalommal is.

Aztán van a közlekedési csomópont + sok üzlet kombináció, de ezeket nem térként, inkább sugárútként lehet kialakítani, mint a Times Square-t vagy a Vencel teret. Ilyen Bp.-en nincs, van helyette Andrássy utunk, Párizsnak meg

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.08.11. 11:58:47

@- duplagondol: én is az andrássyban reménykedem, és akkor az oktogonból lehetne remek főtér :)

valójábannemberci 2009.08.11. 12:02:36

@solaitid: csak ha a kereszteződéseket leviszik a föld alá, és a felszínt átadják a gyalogosoknak. ;)

spry_brrs 2009.08.11. 12:03:23

a gödör némely elkurenciák után most éppen főtérként funkcionál - szerintem. az másik kérdés, hogy ez pesten egyet jelent a folyamatos, ütemes hanyatlással.
az óbudai és pesti főterek hiánya a már évtizedekkel ezelőtt is hasonlóan rövidlátó várostervezés eredménye. arra, hogy a várat hogy sikerült így kihalasztani, ötletem sincs.
kicsit off:
az erzsébet hídnak, és annak a zseniális ötletnek, hogy a gellérthegyen folytatódjon az autópálya köszönhető, hogy a tabán eltűnt, amihez képest az aranyművesek utcája ócska bóvlinak, skanzennek tűnne.

- duplagondol 2009.08.11. 12:04:20

@solaitid: Annak is indult, jó sok konflissal..)

artzinia 2009.08.11. 12:05:38

Különösebb okoskodás helyett: nekem annak idején vagy 30 évvel ezelőtt még földrajz órán elmagyarázták szépen, hogy vannak olyan városok melyeknek egy főtere van, és olyan városok, melyeknek több főterük is van. Ez utóbbiak között említették Budapestet is, meg talán Párizst. A többire nem emléxem. Arra meg végképp nem, hogy ez miként alakult így. Budapesten maradva egyébként szinte mindegyik kerületben, avagy városrészben található egy-egy főtér. Az újkori értelemben vett belvárosban pedig több is, mint azt már megemlítették. Az pedig abszolút nem törvényszerű, hogy a nagyvárosoknak több főterük van.

Karnamantra 2009.08.11. 12:06:24

Siralmas ez a 7 sávos út a város közepén :(

valójábannemberci 2009.08.11. 12:06:29

@rvlvr: A Tabán más okból tűnt el, 1933-36 között. Avagy nem csak a komenyisták tudtak súlyos károkat okozni "városrendezés" címén.

valójábannemberci 2009.08.11. 12:11:28

@berciXcore: Bár az is igaz, hogy a Tabán helyére tervezett várorész sosem épült fel, míg a szocializmusban csak felhúztak mindenféle szörnyedvényeket a ledózerolt városrészekben, megtörve azok harmóniáját.

promontor · http://jozsefbiro.blog.hu/ 2009.08.11. 12:12:00

@solaitid:

Ha veszem a definíciót:

1: történelmi
2: "ahol szilveszterezünk, ahol demonstrálunk, ahol ünneplünk, ahol fesztiválozunk, ahol hétköznap ücsörgünk, sörözünk, turista-izéket böngészünk. ami jó helyen van, amit könnyű megközelíteni, és ahol elférünk",

na akkor ilyen teret Budapesten már biztos nem fogunk csinálni, mert ha még valami csoda folytán kialakítanánk egy olyan teret, ami megfelel a 2. (ugyebár igencsak összetett) feltételnek, az már akkor sem lenne történelmi.

Hacsak nem ötszáz év múlva.

Egyébként is, minél nagyobb egy város, annál elosztottabbak a . pontban felsorolt funkciók, és ezzel szerintem nincs is semmi baj.

Ettől persze lehet még beszélni Ferenciek teréről, meg a többiről, csak az sem főtér lesz, hanem egy tér a sok közül.

Egyébként meg sajna attól tartok, hogy a Ferenciek terén áthaladó forgalom elvezetéséhez (legyen az akár alagút a Kossuth-Rákóczi tengelyen, akár kerülőutak máshol, akár tömegközlekedés), nem fog sor kerülni a mi életünkben. (Pedig a saját életkorom tekintetében optimista vagyok...;-))

spry_brrs 2009.08.11. 12:14:01

@berciXcore: igen, ez igaz. más baj is volt azzal, mégis vérzik érte a szívem. szép lenne, ha lenne.
@Kuku: különben ott a pont. a(z élhető) terek hiánya a legrettenetesebb.
hogy két példát is hozzak:
- az óbudai új főtér: flórián. azmilyenmár? hasonlít az erzsébet térre sok szempontból (jó, nem a léptékében és az őt övező házak látványában), de azonkívül, hogy kutyák szarnak ott, nem találkozik ott ember emberrel.
- keleti pályaudvar: van budapestnek főpályaudvara ugyanis. az előtte lévő tér meg iskolapéldája, hogy hogyan ne. semmiképpen ne. erősen kíváncsi vagyok, mit hoznak ki belőle...

MacPhisto 2009.08.11. 12:20:16

Robbantsuk fel a hidakat!

kyanzes (törölt) 2009.08.11. 12:20:39

Minek főtér? Valszeg elkerítenék kordonnal.

Juliusz 2009.08.11. 12:28:17

Az ember egy idegen városban keresi azt a helyet, ahova este (vagy napközben) lemegy. Ez a "főtér" egyik funkciója, és Krakkóban, Firenzében, Velencében stb. tényleg egy tér szívja föl a korzózni vágyókat. Bécsben leginkább a Kärntner-strasse, Prágában a Vencel tértől a Károly-hídig egy egész városrész tölti ezt be (aminek csak egy pontja az Óváros-tér). Bizony zavarban vagyok, ha pesti vendégeim kérdezik, hogy hova menjenek "le" este. Az Andrássy-út Liszt Ferenc tér a szokásos tippem, és konstatálom a déli Váci-utca előretörését - egyúttal a gagyi térnyerését.
A Rákóczi-út - Erzsébet-híd tengely fölött keseregni értelmetlen. Kell még tíz-húsz év, amíg új megoldást találunk. Visszamenőleg nincs épeszű "jobb lett volna ha..." megoldásom.

ladislaus 2009.08.11. 12:32:02

minek Bp-nek fötér?
van sok nagy, jo terunk. minek egy fö?

amugy az alagutas Ferencziek tere kép nagyon fasza :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.08.11. 12:39:07

@mestska: "szerintem a legklassszabb városi tér Budapesten a Szabadság tér, de lehet, ezzel a véleményemmel egyedül vagyok."

Túrót vagy egyedül vele. Az egy olyan tér, ami Párizsban, Londonban, bárhol nagyon jó térnek számítana. Nem turistamágnes hely (pedig micsoda épületek vannak ott mindenhol), és ez szerintem sokat hozzátesz az elviselhetőségéhez :)

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.08.11. 12:42:15

@Hamster: Én is csatlakoznék a sorba, mert a Ferenciek terének csak a jövőbeli állapotát szeretem. Valóban jelenleg a legklasszabb tér Budapesten.

Viszont a szerepe várhatóan sokat fog változni, mert bár a követség és az MNB fix pont, de az ex-MTV-székház átalakulása, a déli oldalon a hotel felépülte, valamint az Új Főutca kiépülése várhatóan több látogatót fog majd "ideterelni".

Grafter · http://grafter.blog.hu 2009.08.11. 12:42:29

Nekem nem is igazán a főtér hiányzik, hanem az, hogy úgy, mint például Prágában, nyugodtan, autómentesen tudjak sétálni.

kaszáska 2009.08.11. 12:49:00

Szentháromság tér? Onnan még kilátás is van! :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.08.11. 12:50:10

@BDzsH: "A definíció szerint az: Főtér az amit nevétől függetlenül így hív a lakosság."
Akkor a legtöbb példád nem stimmel :) A Stephansdomot amikor építeni kezdték, még kívül volt a városfalon, egy jó ideig utána temető volt körülötte. Később se lett igazi tér jellege, max. a Grabennel együtt. _A_ turistaközpont Bécsben, nem vitás, ott van az ő nulladik kilométerkövük, de önmagában nem tér. A Vencel tér is inkább hosszú utca volt, a hetvenes évekig autókkal, villamossal, amit mindenki megcsodál, aztán gyorsan továbbmegy az Óvárosi térre :D

Amire te gondolsz, az nem középkori főtér, hanem turistaközpont. Budapest történetével jól mutattad, nálunk miért nincs ilyen - ehhez képest decentralizáltan mégis vannak.

De _a_ főtér nem lehet, egy ekkora városban fura is lenne, valamit tömött és kibírhatatlan. A leendő Főutca by the way nagyon jól össze fogja kötni (remélhetőleg) ezen kvázi-főtereket, a Szabadságtól kezdve a Kálvinig, érintve az Erzsébetet, Ferencieket, majdnem a Vörösmartyt is. Nekünk lesz Káeurópában a legtöbb összefüggő főterünk :)

Amúgy a Bazilika előtti teret jelölném még, az nagyon kellemes hely lett, bár a vendéglátós élet kicsit piano, de oda nem is illene több.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 12:53:49

@berciXcore:

A Place de Bastille-hoz a Szabadság teret nem hasonlítanám, míg uganis a mi terünk egy valódi nagyvárosi kompakt tér, addig nevezett párizsi tér leginkább egy amorf, se eleje, se vége képződmény, ami inkább utcák csomópontja, mint valódi tér.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 12:55:33

@rvlvr:

a tabán eltűnéséhez semmi köze nincs az Erzsébet hídnak....

innovation 2009.08.11. 12:56:50

@Hamster: A Bazilika előtt térrel az a baj, hogy nincs növényzet. Sem fű, ahova leveredhetsz, sem olyasfajta szökőkút, mint az Erzsébet téren (amely anno a Kálvin téren állott), nincs fa, mint az Erzsébet és Szabadság téren... Ott a nagyon ronda (talán iroda)ház, amely szintén nem illik oda. Vendéglátósok pedig elegen vannak. Csak sajnos igazi éjszakai élet nincs a városban... Hamar meghal minden. Nincs pezsgés és keveset vannak az emberek a szabadban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.08.11. 12:58:24

@Juliusz: "Bizony zavarban vagyok, ha pesti vendégeim kérdezik, hogy hova menjenek "le" este"

A Duna-korzó már nem játszik, mondjuk Erzséebt tér-Bazilika-Roosevelt tér-Korzó-Vígadó-Vörösmarty útvonalon? Csak mert más városnak nem telt ilyen szép nagy folyóra, szemközt ilyen szép nagy Várheggyel, mi is csak zárt sugárutakban vagy terekben tudunk gondolkodni? Ugyanazoknak a márkás ruhaboltoknak a kirakatait bámulni, amikor ott van a Lánchíd?

Proccos kirakatokat bárhova lehet csinálni, de ilyen díszleteket azért nem. Nekünk ez maradt középkori vásártér helyett, de ez egyátalán nem negatívum.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 12:58:42

@Hamster:

A leendő Főutca by the way nagyon jól össze fogja kötni (remélhetőleg) ezen kvázi-főtereket,

ez egy nagyon jó megfogalmazás. Szerintem egy nagyobb vásorsban simán elmegy az, hogy egy gyalogos korzó köti össze az egyes teresedéseket, vag yépp a korzó teresedik ki, úgy, hogy minden kis terecskének megvan a maga egyéni jellege.

És tényleg, a Bazilika előtti térnek jó lett a hangulata valóban.

spry_brrs 2009.08.11. 13:01:12

@mestska: ok. ok-okozatilag valóban nincs. csak a háború után csináltak spagettit a budai hídfőből, de tartom, hogy szívesebben látnám a hegyalja út helyett azokat a házakat ott.

Mixer 2009.08.11. 13:01:45

csatalkozom azokhoz,akik a DEäk es Erzsebet terekben lätjäk a megodläst

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.08.11. 13:05:08

@rvlvr: A Tabán-vitához:

A Tabán értékesebb része a hídfő környékén, és az Attila út mellett, a két templom környékén volt. A Hegyalja út helyén valóban azok a lakások, és nyomortanyák voltak, amelyek nem valók Budapest belvárosától 5 percnyire.

Ettől függetlenül a Hegyalja út nem bűn Budapest ellen, csak elfelejtették róla a villamost anno.

spry_brrs 2009.08.11. 13:09:13

@BDzsH: nem akartam elvinni a beszélgetést, sry.
igen, feljebb valóban azok a lányok laktak rissz-rossz vityilókban, és lejjebb volt polgári. de ettől függetlenül az egészért sír a szám. azokért a putrikért is. a szerb templomért is. általában azért hogy mindent de mindent elbontunk, vagy ha nem akkor megvárjuk, hogy elrohadjon.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.08.11. 13:10:12

@Hamster:

Oké, valóban kicsit pontatlanok a példáim, de azért érzek összefüggést bennük.

Azzal viszont vitatkoznék, hogy ne lehetne egy egyértelműen No. 1 terünk, ami az első az egyenlők között. :) Pont ezzel a főtér dologgal kerülhet közelebb egy Budapest méretű város a kisebb városokból és falvakból jövők szívéhez és megszokásaihoz. Hiszen ott mindenhol megtalálható a főutca és főtér. Ez nagyban elősegítené például azt is, hogy egy vidéki ne érezze itt magát olyan idegenül.

Persze lehet, hogy nagy baromságot beszélek, hisz nem vagyok vidéki. Valaki segít? :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.08.11. 13:10:36

Kár a régi főtérért, de szerintem ez már befejezett tény. A Ferencziekre kell forgalomcsillapítás, amivel jelentősége nőhet, de a régi fényét nem érheti el.

A belvárosban most a Vörösmarty-Deák-Erzsébet tér háromszög az, aminek a főtéri szerepe egyre erősödik (megfelelő munkamegosztással), és a forgalomcsillapításokkal, a majdani városházával méginkább ez lesz a helyzet.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.08.11. 13:23:21

@BDzsH: "Azzal viszont vitatkoznék, hogy ne lehetne egy egyértelműen No. 1 terünk, ami az első az egyenlők között."

Szerintem minden erőltetett közép-, fő-, szív-akármi nyomorítja a város természetes fejlődését, ami már így is elég nyomoronc bír lenni.

Elég nagy ez a város, hogy ne csak egy teret hozzunk rendbe és ne csak ezt az egy teret telítsük meg élettel. A poszt-gimisták menjenek az Erzsébet térre gödrözni, a nagynénik a Vörösmarty térre, a középkorú turisták a Bazilika elé, a párizsi típusú XIX/XX. század fordulúi városépítészet hívei a Szabadság térre, eközben a nagymamám levihessék unokáikat a turisattömegek nélküli Károlyi kertbe, stb!

Sokkal fontosabbnak tartom akkor mér, hogy pl. a Mitmász Kálszmán tér és a Ráday utca bohém feelingje elkezd-e behúzódni a múltbelinél több gyalog járható térrel rendelkező Kálvin térre, vagy bankfiókok és pékségek előtti hatalmas ám üres díszköves placcok fognak ott húzódni.

has 2009.08.11. 13:28:15

Miért lenne egy városnak főtere, amit három városból és több kis településből raktak össze?

Juliusz 2009.08.11. 13:34:55

@Hamster: Igazad van. A harmincas években a dunaparti korzó volt a csúcs. Most viszont nem az.

Ami pedig a Szentháromság teret illeti, este kihalt, egy italra alig lehet beülni valahová. Délebbre meg sakálok jönnek elő a budavári zugokból.

magyar-magyar szótár 2009.08.11. 13:35:51

Talán azért nincsen, mert Budapest nem egy város (úgy, mint Bécs) hanem több város ill. falu (részben Bivalybasznád) konglomerátuma, benne Mucsa is. Több főtere van. Nem úgy, ahogy Ferge Tanárnő véli, hanem, ha az ember a Nagykörúton átkel, világok határát lépi át, csakúgy srévizavi az Üllői'ről LeSzékelt Főváros Öko iskolája előtt a Bókay J. felé le az Üllői-ről. Lehetne aztán ezt ragoni, okolni Nagy-Budapest összeerőszakolásával (Mért jó Mödlingnek, hogy nem-Bécs...)

magyar-magyar szótár 2009.08.11. 13:36:36

Mért nem szomorúak az emberek Krakówiában -ez is lehetne egy dal témája...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 13:41:39

@rvlvr:

a tabán bontása, és a spagetti építése kötött eltelt vagy 10-15 év

spry_brrs 2009.08.11. 13:43:22

@magyar-magyar szótár: ez nem feltétlen akadály. berlin egészen sok településből állt össze, mégis van alex.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 13:44:12

@magyar-magyar szótár:

ez az állítás ott hibádzik, hogy K-Közép Európában elég sok helyen alakítottak ki Nagy-..... várost. Pl. Prága is több településből állt össze, igaz, maga a történelmi mag már régebben, mint Budapest.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.11. 13:46:35

@BDzsH:

én vidéki vagyok, aztén mégsem a főtér hiányzik, hanem a rendezett város. Igaz ennek semmi köze a vidékhez, vagy városhoz, mert jártam én már Budapestnél jóval nagyobb, ámde rendezettebb városban, és jártam jóval kisebb, rendezetlen településen is.

(pl. az általad említett Krakkóban a villamosmegállóban fekvő hajléktalant telefonálás után három perccel elvitték a rendőrök)

belagezabela 2009.08.11. 14:10:35

Főtérnek jó lenne Roosevelt tér a Lánchíddal, alagúttal összekombinálva, csak a gépkocsi forgalmat kéne kibaszni onnan, ahhoz meg kéne +2 híd a felújított margiton kivül.
A francba belelógott a kezem az éjszakai hideg bilibe, na mindegy csak Helén ne telefonáljon be péntekenként a műsorba.
Szoktam hallgatni és mindig ez a Helén nem össze hanem .....ba...a a műsort.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2009.08.12. 11:20:59

Szerintem fekvése miatt leginkább a Blaha lehetne valamiféle központibb (fő)tér. De amíg a Corvin Áruház nem épül újjá, a parkolók nem szűnnek meg, és a csöveseket nem tiltják ki onnan hatékonyan, addig az sem lesz főtér.
De talán nem is kellenének amolyan landmark főterek. Elegendő lenne ha a már lézetőket gondoznák (és alakítanák emberbaráttá) hozzáértően.

spag · http://railzone.nl 2009.08.21. 10:43:02

@BDzsH: a ferenciek terei közúti alagút ötlete nekem taktikai okokból nem tetszik: az nyilvánvaló, hogy a rákóczi út-kossuth lajos utcából egy sávot el kell venni (azért épültek az autópályák, h álljanak ott a dugók, ne a belvárosban) a buszsávból pedig villamos-buszsávot kell csinálni középre.

de ha az alagút van mindig tematizálva, akkor a ferenciek terére az lesz a válasz, h "ha majd az alagút" á lá "ha majd az M0-s", és mivel az alagútra soha nem lesz pénz, az M0 elkészültével pedig egy négyzetmétert nem vettek el e dugók foglalta területből a belvárosban, ezért ezzel meg is van fúrva. attól félek.

Amichay · http://sipucim.blog.hu/ 2009.08.23. 18:48:05

Ha az építészek odafigyelnének a városlakók "mozgására", akkor nem lenne ez olyan nehéz feladat... A véletlen, a sors, vagy hivja mindenki, ahogy akarja, úgy alakult, hogy van az a gödör, meg az Erzsébet tér, ami átfolyik a Deák-teresedébe, illetve a Városházaparkba, ha lenne rá szemük az illetékeseknek. Ezek a terek különféle funkciót töltenek be már ma is, egy ki odafigyeléssel a már betelepült funkciót jobban kellene kiszolgálni és máris lenne egy olyan térláncolat, amely nem hasonlit ugyan sem Krakkóra sem Prágára, de attól még nagyon jó lenne...
A Gödör maradjon bulizós terep, csak az elhanyagoltságot keltő elemeket kéne apaos odafigyeléssel kijavitani. Követelem, hogy a gördeszkásoknak rendes terepet akaitsanak ki - nekik is vannak jogaik - akkor nem rombolva éreznék magukat jól. Legyen helye a kutyásoknak és macskásoknak, a labdázóknak és a túristabuszoknak - nem designe-center hanem egy korszerű tűrista-központért kiált a régi buszmegálló! A Deák-tér a rövid találkozások tere - mondjuk a kuka-koncetrációt nem kéne éppen ide tenni- szerintem. És akkor a Városházapark, ha már lebombázták a kaszárnya egy részét és dicső Demszky lebontotta a bazárt, akkor kéretik az úrelvtársak parkolóit is kitiltani innen, és egy csendes, parkszerű térkapcsolat jöhetne létre, amelyhez a Városháza földszinti helyiségeinek felszabaditásával remek kávézókat, sörözőket borozókat miegymást lehet fűzni, a Kammermayer tér és a Szomori Dezső tér felé átjáróval még tökéletesiteni is lehetne ezt a térláncolatot.

Tímár Mihály 2009.11.12. 10:43:13

Ki kell takarítani az autókat a Kiskörúton belüli területről és korlátozni az autóforgalmat a Nagykörúton belüli területen. Aztán majd kialakul, hogy melyik térből mi lesz. A Vörösmarty tér a turistáké lesz, az Erzsébet tér a gördeszkásoké, sok más helyen meg a fiatalok fognak bulizni. Az, hogy nagy a terület, nem baj, Frankfurtban például egy hatalmas terültet van lezárva, több összefüggő tér. A régi épületek hiánya ellenére is kellemes hely.

spag · http://railzone.nl 2009.11.12. 14:24:57

@phorvath: :) azért ennél egyel kevésbé anarchistábban kéne csinálni, mert akkor nyelik le az autókitakarítást, ha adsz is vmit (villamost, parkot) cserébe. egy adat műanyag széktől meg műpázsittól még nem lesz meggyőző a dolog.

Pl. Hollán Ernő utca vége egészen le van nyelve hogy vmi parknak látszó van, viszont a Lónyay utca kivévecélforgalmas részén, ahol egyébként semmi még díszkövezés sem történt, már rég ki vannak törve a sorompók és mindenki áthajt.

v2peti 2010.02.08. 00:31:48

Ott van Pozsony. Igaz a Főteret nem számolták fel, de a történelmi városmag és a vár közé beleerőltettek egy Erzsébet hidat (SNP híd) és egy Kossuth-Rákóczi út tengelyt is. (nem tudom, hogy hívják), de durván belevág a történelmi városmagba, pont a Koronázási Templom mellett. :(

Fehér András 2011.07.29. 09:44:20

@Juliusz: Bazilika és környéke esténként tömve van turistákkal, vagy a Duna-korzó környéke az smafu?

Henry Jaaxto 2013.09.17. 23:40:42

Csak annyi, nagy mértékben egyetértek a cikkíróval. Óbuda jellegtelen, de Buda főtere a Szentháromság tér. Az, higy mist egy kocsiparkoló, az az impotens polgármesterek bénázásainak köszönhető. Krakkót és Pozsonyt azért nem hoznám Budapesthez, mert sokkal kissebb városok, nehéz összehasonlítani, de ha már Pozsony, akkor nekem Sopron és Győr ugrik be - mind a kettőnek van nagyon szep, hasonlóan zárt és kompakt főtere. És akkor Pestről. Valóban nincs más lehetőség, csak a Ferenciek tere: hiszen a középkorból itt maradt és itt szomorú véget ért (dózer) kis utcák ide futnak be,,valamint itt van Pest történelmi temploma is (oldalba vágva az Erzsébet híddal)... De látva a mostani átépítést a teljes gyalogosítás reménytelen, max annyit lehet, hogy leszűkítik a forgalmat, betemetik az Y-aluljárót (már folyamatban), így legalabb a déli részen valami térszerű alakulhatna ki. Nagy szívfájdalmam az az agybetegség, higy a 15-ös buszra feltétlenül és olyan nagyon szükség van, hogy az egész zárt gyalogoszónát fel kellene adni érte, keresztbevágva így az Egyetem-teret, a Ferenciek tér déli, zárt főtér-jellegű részét, vagy a majd egyszer remélhetőleg megszépülő Szervita teret is - a Belváros főutcája így egy ostoba busz miatt megszűnik az automentes séta oázisának lenni, és az új építésben a záróoszlopok sivár sorát kell megélnünk miatta. Az épitkezés ideje alatt nem jár a 15-ös, mégis túlelik a Pestiek. Miért kell ilyen hülyeség miatt ekkorát szívnia Pestnek egy olyan Európában, ahol a történelmi belvárosok már rég autómentesek???