A Bajcsy-Zsilinszky út és a József Attila utca kereszteződésében levő épületet nem lehet nem észrevenni, de ez is volt vele a cél. Határozott tudatossággal, alapkoncepcióval lett tervezve, és ezt nem is titkolja. Frekventált helyet foglal el, nehéz feladat hárul rá, mégsem a háttérbe szorulást, a szürke egyhangúságot választja, se nem a környezetét letojó harsány kiállást. Jó példája annak, hogy egy igen komplikált helyzetet hogyan kell a befogadó számára könnyen emészthetően megoldani.
A Képviseleti Irodaház
Fogadnia kell ennek az épületnek az Andrássy utat, a Bajcsy-Zsilinszky utat, a Kiskörutat és a József Attila utcát; mind nagyok, és forgalmasak. Nem szabad eltörpülnie a környék sokemeletes épületei mellett, miközben két relatív kicsi épület közé esik. A Bajcsy felől lezárnia, a Deák Ferenc tér felől pedig előkészítenie kell a Bazilikát. És közben nézzen jól is ki.
Na, és korábbi Finta-művek, meg nem valósult tervek ide-oda, a Képviseleti Irodaház városképi szempontból sikerült. Funkcionalista épület ez tulajdonképpen, a szó olyan, nem definíció szerinti értelmében, hogy látványvilágát környezete kiszolgálásából nyeri. A sarok fényvisszaverőüveg hullámvölgye, a hullámzást folytató, de csak szelíden domború ívű bal oldali homlokzat, a sarok jobb oldalán magasló, a hullámzást megállító torony, és a mögötte szabályos merevségben álló jobb oldali homlokzat együttese ügyesen terelgeti a tekintetet és a forgalmat, az nem ütközik falba, nem nyársalódik fel egy hegyes sarkon: az irodaház felkapja és zökkenésmentesen viszi arra, amerre kell.
Környezetét sem öli meg, de kapcsolatba lép vele. Ez György Péter szerint sértő, ironikus, de minimum felesleges. "Posztmodern geg" - mondja, "nem más, mint üres tréfa"¹. Szerintem egyfelől nagyon jó tréfa, másrészt meg egy komoly híd három - stílusban - távoli test között. A térkezelés mellett az épület összeköti a két szomszédos házat és a Bazilikát, úgy, hogy közben maga az irodaház egységes képet alkot. Zajos dominanciával ki is túrhatta volna a felsorolt épületeket, de nem. A Bajcsy-Zsilinszky utcai épületrész a szomszédjában álló klasszicista ház mintájára puritán, merev, geometrikus, míg a hullámvölgyön túli József Attila utcai homlokzat az ő szecessziós szomszédjának felel négyzetekből álló hullámzó díszítésével, záró szem-idol ablaksorával. A legkézenfekvőbb mégis az irodaház viszonya a Bazilikával, amely látványt a végül meg nem valósult Nemzeti Színház helyén létesült Gödörből látni igazán, de amellyel Finta nem számolhatott, ő még Nemzeti Színházban gondolkozott. Mégis, a toronynak köszönhetően az Erzsébet térről nézve az irodaház egybeolvad a Bazilika kupolájával, alávetve magát a kupola látványának. Mondhatni, ebből a szögből nézve egyetlen épületet látunk, amelyen a Bazilika kupolája a domináns elem, és alatta húzódik meg Finta József Képviseleti Irodaháza.
Tréfálkozás a Bazilikával
Nem tudom, mennyire releváns egy épület városképi életének szempontjából, hogy mi nem valósult meg az eredeti tervekből, azt viszont tudom, hogy hibájaként felróni bármi ilyet nem lehet. De meg kell említeni, hogy Finta az épület földszintjére egy passzázst szeretett volna, mely az előcsarnokból indulva vezetett volna az irodaházon, majd a szomszéd ház udvarán keresztül; ennek a tervezett nyitottságnak része a földszint árkádot mímelő kialakítása is. De a beruházó ezt a tervet felszámolta, és a földszintre, a passzázs helyére költöztette a Finta által az első emeletre tervezett konferenciatermeket, így további irodáknak nyerve helyet.
Képzeljük oda azt a passzázst is, és akkor tényleg elmondhatjuk, hogy egy szolgalelkű irodaházról van szó; nem egy oda pottyantott monstrum, hanem egy a városképi feladatait nemhogy el nem felejtő, de azokat alapvető lételemének tekintő épület.
Aktuális hibája viszont az épületnek a burkolata és az ablakai: mára mindkettőt beszennyezte a városi forgalom, a piros minta is elkopott, elsötétítve ezzel az egész irodaházat. Értékéből ez nem sokat vesz vissza, de figyelmen kívül hagyni sem lehet. Le kéne mosni.
¹György Péter: Az utánzatok városa - Budapest. Budapest, 1993.
Utolsó kommentek