Ez itt az







Ééééés Artur!

vau.



Keress

Olvass el!

 Olvasd emailben!

 Feedburner

A kommentelésről

varoskepp(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

  • retek.: @Gabor Lendvai: Kedves Gábor! Engem már igen régóta érdekel, hogy miért lettek éppen ezek a póznák... (2023.02.28. 15:20) Lámpavasnak támaszkodva...
  • kisemma: Azt nem is említettem, hogy hol olvastam először az elektromos infrafűtésről. Ezen az oldalon tudt... (2021.04.16. 10:52) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Milyen hosszú idő...Ha már a kortálló dolgokról beszélünk. Például a harmadik generációs elektromo... (2021.04.16. 10:51) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Nagyon érdekes, tetszett a bejegyzés. Nagyon aktuális számomra a lakberendezés, hiszen éppen lakás... (2021.04.16. 10:49) Pecha Kucha Night
  • kisemma: Sziasztok! Nagyon érdekel engem is az építészet és korszerűség. Éppen valamelyik nap egy nagyon ér... (2021.04.16. 10:48) Budapest, a megskalpolt város
  • Utolsó 20

2009.03.06. 08:13 Zsámboki Miklós

Szobrozunk picit - szavazz!

Budapest szimbólumilag elég hadilábon áll. Mindenki szeret valamit Budapesten, de  igazi jelképünk mégsincs, amivel azonosulni tudunk, szeretjük, igaz, és még tisztességes hűtőmágnest is lehet belőle csinálni. Próbálkoztak ilyesmivel (Időkerék, Combinó), de nem működtek, és félő, hogy a végén tényleg valami béna jelet erőltet a városvezetés Budapestre. Ezért tök jó az a kezdeményezés, ami egy ártatlan youtube videóból indult, de most már komolyan vehető mozgalom kezd kerekedni mögötte (hívjuk például criticalmassnak), és nem elég, hogy ír róla a Blikk, de még a legendás hetiBeton című műsor egy adásában is elhangzott a budapesti szoborállapotok kapcsán.

Hősünk egy kinetikus szobrot álmodott a Dunába bele, amely szobor egy bicikliző biciklist ábrázol. A Critical Mass főszervező Kükü, akinek az állítása szerint az ötlet még Bojár Iván Andrásnak is tetszik, a criticalmass.hu-n azt írja, "az MK-ban [Magyar Kerékpárosklub] megalakult a Dunabicikli páholy. 2 hét alatt beszervezi a BME-t és az Ipart. Utánajár alapfokon a megvalósíthatóságnak. Aztán március vége felé népgyűlés lesz, ahol remélhetően egy jelentős ötletfórum lesz." Ha már megnyerte egy civil mozgalom Budapestnek az Európai Unió Mobilitási hetének fődíját, ajándékba igazán megkaphatnánk ezt a - KüKü szerint 7-8 millióba kerülő - szobrot, ami szerintünk nagyon szerethető,  hűtőmágnes-kompatibilis, fontos célt szolgál, és ráadásul alulról jövő kezdeményezés. Az elképzelés szerint a híd törésénél, a szigetcsúcstól délre állítanák fel a szobrot, ami akár mobil is lehetne, és néha "felbringázhat Bécsbe".

A Margit híd törése sokszor téma volt Budapest történetében. Egyértelmű, hogy ez olyan pont, ahova kell egy valami. A híd eredeti tervein szerepelt egy díszítmény, de az erre vonatkozó, egyébként is késve leadott terveket nem tartották megfelelőnek, ezért meghívásos pályázatot írtak ki még 1873-ban. A közösen induló Schulek Frigyes és Izsó Miklós pályaművében a híd súlypontjának nevezi a törést, amely hely kiált egy "nagy útmutatóért"; ők ezt egy nagy, csúcsíves emlékműben gondolták megvalósítani Árpád-szoborral a tetején. Bár a zsűri összeült, véleménye nem ismert; valószínűleg pénzügyi okokból az ötletet elvetették és a később megvalósult egyszerűbb díszítés mellett döntöttek.

Schulek Frigyes látványterve a pesti hídfő mellől nézve

1945-ben "nemzeti vértanúk és az 1919 óta mártírhalált halt szabadságharcosok örök nyugvó helyéül szolgáló mauzóleum, nemzeti Pantheon elhelyezésére" írtak ki pályázatot, melynek alapvető kérdése az volt, hogy hol lehet egy ilyen emlékhelyet létrehozni, ahol nagyszámú megemlékező összegyűlhet. A pályázatról nem tudni igazándiból túl sokat, de a Magyar Építőipar leközölt néhány pályaművet 1985-ben, többek között Kiss Tibor tervét, aki a Margit híd elé tervezett egyszerű, tagolatlan hengertömböt, amelyet egy újabb szárnyhídon keresztül lehetett volna megközelíteni. A - valahogyan kikalkulált - 350.000 megemlékezőnek a rakpartokon, hidakon és a Halászbástyán alakított volna ki helyet. Végül a dolog olyannyira elmaradt, hogy még csak a zsűri sem ült össze.

Kiss Tibor madártávlati terve; a kis bástyát kell nézni a madarak és a hajók találkozásánál a vízen (de a Lánchíd pesti hídfője is érdekes)

A Nemzeti Színház hosszú és fordulatokkal teli történetének egyik csendesebb epizódja az 1988-as pályázat, melyen a Színház új helyére lehetett ötletelni. A több száz pályázat közül hat képzelte a Margitszigetre, illetve annak a hídon túli meghosszabbítására az új épületet. Nem aratott sikert a koncepció, a Budapest folyóirat vonatkozó cikke a 4-6-os villamosok zajára hivatkozva vetné el a tervet, ami hülyeség, de a zsűri sem volt lelkes. Egyrészt túl nehézkesnek találták a helyszín megközelítését, tekintetbe véve, hogy a híd alapból túlzsúfolt, a szigetre lejutni komplikált, a szerkezeten alakítani a híd védett műemléki státusza miatt pedig nem lehet; másrészt árvízvédelmi okokból: szakértők szerint veszélyesen változtatott volna a sziget meghosszabbítása a Duna folyásán.

Nemzeti Színház a 4-6-os alatt

A végül Pécs által megnyert Európa Kulturális Fővárosa 2010 pályázat egyik budapesti projektje volt a Margit híd törésébe Eric van Egeraat által tervezett információs központ, amely építmény mindkét oldalon rácuppant volna a hídra a törésnél, a déli oldalon pedig a Dunába is belelógott volna - kivéve alacsony vízálláskor, amikor nem.

 Csápos izé lóg a hídról a Dunába

És most ide szeretnének sokan egy óriási kerékpározó szobrot. Erről lehet szavazni, hogy legyen-e? A criticalmassra felkerült egy szavazógép, ezt nyúltuk mi le - onnan a sok szavazat. Senkit sem akarok befolyásolni, de Igen! Szükség van ilyen szimbólumokra. Avagy füstölgő kipufogó, bezuhant Combinó, még egy háborús/56-os emlékmű, vagy bicikliző biciklis álljon a Dunán?

 

Vissza a főoldalra

10 komment

Címkék: budapest


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr94979380

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ibigoo · http://indafoto.hu/ibigoo 2009.03.06. 11:22:26

Szimbólum legyen, de a kerékpár nem tetszik. Az meg, hogy a Blikk ír róla, nem biztos hogy előny :)

contrapunkt 2009.03.06. 15:21:13

ú, de ciki ez az "Árpádot a Margitra"... olyan, mint a hídra koronát :)) - jó, h nem lett belőle semmi.

amúgy meg a biciklis szobor állat ötlet, most, hogy felújítják a hidat, talán még egyszerűbben megvalósítható lenne, csak sajnos annyira csúnya!

szép biciklis szobrot bp-nek!!

(akkor jó szívvel szavaznék igennel, így kevésbé jó szívvel teszem ugyanezt :)) )

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.03.06. 15:26:02

gondolom attólmég, hogy egy valaki leprogramozta viccből a videót, nem lenne mindjárt pont olyan a megvalósuló szobor :) pl jó lenne ha legalább minimális szinten lenne arca.

Calogero 2009.03.06. 17:01:00

Engem csak az riaszt vissza, hogy masszívan bekavarna a Parlamentre való rálátásra, illetve ebben a formában nem is néz ki túl jól. De az ötlet nagyon nagy, csak inkább máshol és egy kicsit szebben

halar 2009.03.06. 19:23:28

a parlement helyén régen mocsár volt... ennyit a folyamatos nyammogáson a meglévő állapotokért, amitől elunalmasodik ez a város...

az a nemzeti színház ötlet kicsi kopi szidniből, de sztem zseniális lett volna. még j, hogy az akkori bp. folyóiratban nem hellottak a kettes villamosos, csepelihéves, déli összekötős tervről:)

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2009.03.08. 12:11:56

Én meg azt mondod, ez így, ebben a formában zseniális. Nem kell szebb, vagy máshová - mindig találni olyan szempontot, ami szerint nem jó.

De!

A város élhetőbbé tételéért a cangások tettek a legtöbbet (szerintem), igazán megérdemeljük ezt a szobrot. No meg, ha már van egy ilyenünk, talán hatással lesz a vezetésre, további bringabarát átalakításra is, hátha gördülékenyebb lesz majd a megvalósításuk...

thyles (törölt) 2009.03.08. 15:23:22

@aronman,

annyira, hogy a feltöltések miatt még a Parlament építésekor is Tömő térnek hívták :D

sztem a bicó kiváló ötlet, kérdés az, h nem állna-e hajózási útvonalon ?

BaKecske 2009.03.10. 09:07:19

A szimbólum jó ötlet, a helyszín is kiváló, de miért pont egy biciklis szobor?
Ha már szimbólumot akarunk bp-nek, akkor olyasmi legyen ami hűen tükrözi a város jellegét, történelmét, hangulatát. Talán a biciklis város jelző az, ami a legkevésbé illeti bp-t, és ez még így lesz egy jó darabig.

maestro1 2009.03.16. 11:55:01

@solaitid: Egy kicsit eltérek a témától, de nem lehetne megoldani, hogy nagyobb méretben is meg lehessen tekinteni a képeket? Írod az egyik kép alatt, hogy "a kis bástyát kell nézni a madarak és a hajók találkozásánál a vízen", de annyira apró már az a rész, hogy csak pacát látni... Kiváló a blog egyébként, de legyenek nagyobb képek! :)

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.03.16. 12:10:11

@maestro1: Köszönjük!

A képek méretét a blog.hu blogsablonjának legnagyobb szélessége maximálja kb. 465 képpontban. Ha ennél nagyobb képet szúrunk be lelóg a széle, és nem látod.

Van áthidaló megoldás is, amit néha alkalmazni szoktunk. E szerint a kép egyben link is, és rákattintva nagyobb-ban is megnézheted. Ezzel az a probléma, hogy a rendelkezésünkre álló tárhely nem túl nagy. Így nagyon meggondoljuk mi kapjon nagy méretet.

De köszönjük a kritikát, igyekszünk majd lehetőleg, ahol fontos, nagyobb képeket berakni.

Amúgy ha van valami külön kívánságod, bátran emailezz nekünk, és elküldjük nagyobb-ban az adott képet: varoskepp@gmail.com

Üdv
BDzsH
süti beállítások módosítása