A városképp teljes szerkesztősége, ugyan külön-külön, de egyazon országban, lengyel földön járt. Jómagam Krakkó szépségeivel próbáltam betelni. Valószínűleg e város neve hallatán a Rynek szóról mindenkinek eszébe jut a város főtere. Európa egyik legnagyobb területű városi teréről van szó, állítólag csak a Szent Péter - és a Moszkvai Vörös tér nagyobb nála. Hihető. Élettel és turistákkal teli fantasztikus kavalkád. És akkor merült fel bennem, hogy itthon mi a helyzet?
Budapestnek furcsa módon ugyanis nincsen főtere. Vannak még ilyen városok a világban, de ha szűk környezetünkben körbenézünk Krakkó mellett Bécsnek, Pozsonynak és Prágának is van főtere. Najó, ez persze koránt sem a világ összes városa, de legszorosabb rokonságban velük állunk. Hová tűnt hát a mienk?
A konflisok már akkor is sorban álltak - akkor még nem a turistákért. Jobb oldalt Pest régi városházája.
Budapestnek mint Óbudából, Budából és Pestből gyúrt konglomerátumnak ráadásul három főtérrel is illene rendelkeznie. Ebből az Óbudai Főtér még ismerősen is hangozhat. A panelek közt skanzennek meghagyott házsor azonban aligha lehet az egész város főtere. Lokális funkcióját az Árpád híd árnyékában ellátja, sőt ügyesen néha túl is nyúlik rajta, de slussz. Buda esete különleges. A várnegyedben kellene keresni a főteret. A Szentháromság térre tudjuk leginkább ráhúzni, hiszen itt található az egykori városháza és a koronázótemplom is. Lehet, hogy a középkorban valóban ez volt az (egyik) főbb tere a várnak, de ma inkább a parkoló autók, és várakozó konflisok mekkája, semmint magán túlmutató, városi vonzerejű tér.
A Városháza téren az XIX. század végén még piacoltak is.
Milyen is kell, hogy legyen egy főtér? (És közben ügyesen Pesttel adós maradok) A magam laikus eszével azt gondolom, hogy két dolognak kell találkoznia itt. A városi és egyházi főméltóságok "munkahelyeinek" és a város legfontosabb útjainak. Egy igazi főtér a város kulcspontjában, legalábbis az óváros közepén fekszik, a középkori eredetű utcahálózat gyújtópontjában, ami mára az autómentes övezet közepe, a legdrágább és legromantikusabb sétálóutcák közös kiindulópontja, a városi események egyik fő színtere. Ekkor azért beugorhat valami a pesti polgárnak. Igen, a Vörösmarty tér. Mégis a "főtérség" legékesebb bizonyítéka, vagyis hogy a köznyelv is így nevezze, nem áll fent. Pedig a tér még közlekedési csomópontként, mint a Kisföldalatti végállomása, is egész jó bizonyítványt tud felmutatni. Mi a baj mégis?
Itt ma sok pénzt költenénk el csapolt sörre, és hűtőmágnesre - ha nem pestiek lennénk
Pestnek volt főtere ugyanis korábban. Volt egy organikusan kialakult, a város sajátos fejlődéséből adódó tere, vagy térsora, amit főtérnek lehetett nevezni és lehetne ma is. Ez az egykori Városház tér és Eskü tér együttese. Városháza, templom, sőt még a Dunapart is része volt ennek a térségnek. Pest különlegessége a fent emlegetett városokhoz képest az is, hogy a Dunára fordulva épült ki, hiába folyós város a többi is. Sem a krakkói Rynek, sem a prágai Staroměstské námesti, sem a bécsi Stephansplatz nincs ennyire a folyam közelségében.
Pirossal az általam vázolt térség határa, sárgával a későbbi Erzsébet híd átlalam odabénázott tengelye az 1887-es térképen.
Azonban főterünket Erzsébet híd építése kapcsán 1900 körül elkezdték ledózerolni, és az új városrendezési tervek szerint teljesen átvariálni a beépített- és közterületek rendjét. Az archív képeken szinte látszanak a Starbucks és Caffé Heaven kávézói, az Arany Ászok emblémával díszített napernyők, vagy épp a Mc'Donald's emblémájával ékesített falak, és az esernyőket lekövető turisták. Mégsem ez ma Budapest belvárosának közepe, amit őszinte szívvel csak akkor tudnánk feledni, ha a cserébe kapott - amúgy fantasztikus - tér, a Ferenciek tere nem az osztrák A1 és A4-es autópályák kereszteződésének forgalmával azonos nagyságú gépjárművet vezetne le óránként.
A régi klasszicista városháza bontás közben. Forrás: Vasárnapi Újság 1900
A főtér márpedig jár nekünk, mondhatná joggal a nem létező, ámde öntudatos pesti polgár. A Városháza és Eskü terek pótlásaként a Ferenciek tere és a Március 15-e tér épült anno még más néven. Mára mindkét teret sikerült, valljuk meg őszintén: alaposan elcseszni. De a helyzet nem réménytelen. A főtér hiányt felismerték már rég építészeink is, és legutóbb a Városháza Károly körúti szárnyának ki(nem)építése kapcsán lángoltak fel a főtéralkotó hangok, és követelték a előljáróság hátulját főtérnek. Az általam olvasott irat, kissé ott siklott ki, amikor főtérnek vizionálja az egész kiskörútat a "Bazilikától a Deák téren át a Nemzeti Múzeumig és a Kálvin térig". Szép-szép, de őszintén szólva ebből főtér nem lesz. A főtér azért valamilyen szinten kompakt dolog kell hogy legyen, nem egy elfolyó valami. De lehet, hogy csak én vagyok túl maradi, hogy a Ferenciek tere teljes gyalogosításában látom a megoldást.
Főútvonal főtér helyett (MTI)
BDzsH
Utolsó kommentek