Nagy taps az V. kerület főépítészi irodájának, akik megkeresésünkre egy egész kis találkozót szerveztek, hogy mindent elmeséljenek nekünk az - egyébként már beindult - főutca projektről. Mi pedig leszünk olyan kedvesek nektek elmesélni! Több fronton támadunk, hogy eloszlassuk az eddigi félreértéseket, és megmutassuk, milyen pofás fejlesztés is lesz ez. A projekt rövid leírását a hivatalos oldalon lehet olvasni. Azt mindenki tudja, hogy a Kálvin tér és a Szent István körút közötti kanyargós, töredezett úton csökken a gépjárműforgalom, szép új burkolat és rengeteg fa lesz, de hogy pontosan mi-hogy...? Kicsit PR szagú, de őszintén lelkes cikkünk következik!
1. Sétálóutca?
A főutca vonala a Belváros észak-déli tengelyén
Nem, nem és nem. Az iroda munkatársaival együtt sajnálkoztunk azon, hogy a magyar médiában miért csak ez az egy kifejezés szerepel arra az esetre, ha leköveznek egy utcát. A kerületi szabályozás ötféle ún. gyalogos-dominanciájú utcát különböztet meg, azonban ezek egyike sem jelenti azt, hogy teljesen kiszorulna az autós közlekedés, amiről a főutca esetében sincs szó, sőt, ettől Cselovszki Zoltán kerületi főépítész kifejezetten óva intett. Ugyanakkor a jelenleg az utcákon hömpölygő 2000 járműegység/óra forgalmat, melynek nagy részét az átmenő forgalom teszi ki, várhatóan (és remélhetően) negyedére csökkentik. A forgalmat a Szent István tér környékéről, vagy akár a Margitszigetről is ismerős süllyedő oszlopok segítségével fogják szűrni az Egyetem térnél, a Brit Nagykövetség előtt és az Október 6. utca végénél. Ezeken a helyi lakosság, a helyi vállalkozások, a BKV és a taxik haladhatnak majd át.
2. Elvesznek a parkolóhelyek?
A Parkoló Blog fotója a Szabadság térről
A kerületben kb. 6260 felszíni és 2000 föld alatti parkolóhely található, de ezt a számot hizlalják a szabálytalanul parkoló autók. A főépítész szerint ha az utca felületének több mint 60%-át autók foglalják el, akkor megszűnhet a városkép, és helyette közterületek kavalkádja marad. A parkolóhelyek számának csökkenése főleg az illegális lehetőségek fizikai felszámolásából ered. Sarkalatos pont az utcasarkok kiszabadítása, ami nemcsak az épületsarkok hangsúlyozásában, de a gyalogos közlekedésben is nagy segítség. A felszíni parkolás egy része tehát marad, ezt fogja a közeljövőben megvalósuló négy új mélygarázs (Március 15. tér, József Nádor tér, Kossuth tér, Olimpiai park) is kiegészíteni. A forgalmi és parkolási viszonyok változásán túl több ponton is gyalogos-barátabb lesz a terület: pollerekkel (demszky-karó) határozottan elválasztott, de a járdával egy szintre helyezett úttest, a megnőtt járdafelületen tekintélyes fa- és padmennyiség.
3. Biciklizni sem lehet majd a macskakő miatt?
Sok fa és két irányba haladó kerékpárosok az egyirányú Kecskeméti utcában /kép forrása/
A bazaltkocka tévedés volt: a kerület a Veres Pálné utcában rá volt kényszerülve a korábban megcsinált északi rész arculatának folytatására. A főutca kapcsán nincs ilyen kényszer. Biciklibarát dimenzióban mozogtak a tervezők: minden becsatlakozó mellékutcánál, sőt, még azok közé is terveznek bringatárolókat. Külön biciklisáv nem lesz, de szélesebbre tervezik az úttestet, hogy a vonatkozó KRESZ-változtatás életbe lépése után a kerékpárosoknak elegendő hely legyen. Ez a szabálymódosítás lehetővé teszi a biciklisták számára (csak a biciklisták számára) a forgalommal szembeni behajtást is a megfelelő szélességű egyirányú utcákba. A leendő bicikliút az Apáczai Csere János utcában és a hamarosan megvalósuló biciklisáv a Kiskörút parkolósávjának helyén nem a főutca projekt része, és nem is a kerület asztala.
4. Ez is biztos a Király utca sorsára jut majd. Hamar lerobban.
A még homályos jövőjű egységes biomorf utcabútorzat: pollerek, biciklitárolók, padok és a bajba jutott bogárláb-szerű kandeláberek a Szervita térnél /kép forrása/
Természetesen az utca felújítása felpörgeti majd az ingatlanpiacot, ami építkezésekkel jár a későbbiekben is. Ez alapvetően nem rossz dolog, sőt, kívánatos is, mivel az önkormányzatnak nincs forrása az utca összes épületének felújítására, amelyek többségükben amúgy is magántulajdoban vannak már. A burkolat éppen ezért strapabíróbb lesz: a Király utca 3 centi vastag lapjaival szemben itt több mint duplája, 8 centis gránit és mészkő lesz, amit - csak hogy jobban hangozzon - a műszaki egyetemen vetettek alá törésteszteknek. A fejlesztés maradandó állagát biztosítja a szigorú EU-szabályokat betartó szakszerű építkezés is, továbbá fontos pontja a beruházásnak a természetbarátság: közelről, passzív energiás technológiával bányászott anyagok, vastagságuk miatt megfordítható (kétszerhasználatos) kőlapok stb. Vagy nem; ez az, amihez mi nagyon nem értünk.
5. Tényleg ronda lámpák lesznek?
Amit a KÖH jóváhagyott: ipari lámpák a Hild térnél, valamint egy a szabálytalan autósoktól megszabadított sarok
Lehet. De még semmi sem biztos. Aki nagyon kíváncsi a történetre, olvassa el a hg.hu vonatkozó cikkét. Lényeg, ami lényeg, kidolgoztak egy egységes utcabútor-designt (a pollerektől a biciklitárolókon és a kukákon át a padokig), ami bár egyszerűségével megadja a főszerepet az utca hosszán folyamatosan változó eklektikus városképnek, biomorf formájával mégis túlmutat a minimál designon. Ez a koncepció verte ki a területen a világörökségi zóna közelsége miatt illetékes KÖH-nél a biztosítékot, akik a minden utcabútorban megjelenő játékos dőlést valamiért a kandeláber esetében pont nem fogadták el, ezzel az egész koncepciót herélve ki. Uniós beruházás révén a határidőket érdemes komolyan venni (csúszás esetén a támogatás ugorhat), így a kerületnek gyors megoldás kellett a pecsétes iratokra: ez lett az ipari lámpa. A főépítész azonban még nem tekinti lefutottnak az ügyet. Három lehetőséget lát: 1; maradnak az ipari lámpák, 2; sikerül mégis bevenni a KÖH bástyáit és jöhet a biomorf-dőlésszög, 3; esetleg - mentőövként - itt is a kerület többi részén látható historizáló öntöttvasak terpeszkednek majd. Tehát ez még alkufolyamat tárgya; mi fontosnak tartanánk az eredeti, kortársi formavilágú lámpaoszlopok elhelyezését, egyrészt, mert jól néznek ki a fák lombjai közül kilógó lámpák, másrészt, mert nélkülözhetetlenek a koncepció teljességéhez: csak egy ilyen kreatív egység méltó a projekthez a városkép még ezen szintjén is.
6. Ez is tele lesz ciki zsánerszobrokkal?
Bloggert ellenőriz a zsánerszobor
Itt még nem tartanak a tervek, de az eddigi tendenciákat látva nem kizárható. Bár egy a Kecskeméti kapura emlékeztető tisztességes emlékművet szívesen látnánk (az utcaburkolatban mindenesetre jelezve lesz az egykori városfal helye), egyelőre csak egy Szabadság téri interaktív szökőkútról tudunk beszámolni mint attrakcióról - biztosan sokaknak szemet szúrt a gyanús virágágyás. Ez a szökőkút azonban akkora attrakció, hogy róla majd a későbbiekben fogunk részletesebben írni. A leendő köztéri szobrok helye mindenesetre adott, a többi pedig pályázati úton fog a közeljövőben eldőlni.
7. Itt is nehéz lesz átkelni a belvárosi sztrádán? (Kossuth Lajos utca)
A Ferenciek terei Y-alagutat a 70-es években szándékosan úgy tervezték, hogy az könnyen észak-déli irányú alagútból kelet-nyugati irányúvá alakítható legyen, így terelve a föld alá az Erzsébet híd autósforgalmát, és adva vissza a városnak a felszínt. Egyelőre azonban csak egy kompromisszumos megoldás születik, amíg a Március 15. tér rendezése meg nem valósul: a Ferenciek terén felszíni átkelőhely, vagyis zebra létesül az új főutca tengelyében, nem lesz kötelező alászállni a metró aluljárójába. Ez már önmagában is nagy előrelépés, bár az autósoknak bizonyára nem nyeri majd el maradéktalanul a tetszését. A főutca és Belváros újraegyesítésének lelke és kulcspontja azonban ez a térség. A Váci utca északi és később kiépített déli része is a felszínen lesz újra összekötve, szintén gyalogátkelőhellyel. A Ferenciek tere teljes rendezése csak egy későbbi ütembe lett sorolva, ám kormányhatározat kötelezi a kerületet és a fővárost a megvalósításra. E nélkül ugyanis a rehabilitáció újratermelheti a Váci utca kettészakítottságának problémáját.
8. Óriási káosszal fognak járni a munkálatok, és utána is csak rosszabb lesz!
Látni kell, hogy a kerület nagyban függ a fővárostól; attól a fővárostól, ami minden pénzét és energiáját a metróépítkezésekbe öli, ezért teljesen el van havazva. A főutca projekt tervezésekor még úgy volt, hogy a 4-es metró fúrópajzsa már kerületekkel odébb lesz, ehhez képest még át sem kelt a Duna alatt; úgy volt, hogy a Szabadság híd 2*1 sávján már vidáman fognak robogni az autók, de még csak a villamos hajthat fel a szürke foltokkal tarkított hídra. Már meg kellett volna épülnie a fent emlegetett négy mélygarázsból kettőnek, várnia kell a kerületnek a Március 15. tér rendezésére, és az átmenő forgalom a Nagykörúton kívülre való terelésében is magára maradt egyelőre. Bár a többi projekt csúszása miatt valóban nagyobb lesz a káosz, a fejlesztések megkezdését halogatni nem lehet, hiszen az határidős EU-forrásokra van alapozva, amelyek késlekedés esetén elúszhatnak. Meg egyébként is, valakinek el kell kezdeni; az V. kerület most úgy döntött, ők belevágnak.
BDzsH & solaitid
Az utolsó 100 komment: