A mai hetiBetonban a Budapest Korzó csapattal beszélgettünk, akik ma 14:15-kor futóverseny rendeztek a Rákóczi út első zebráján az Astoria felől! Az adást itt hallgathatod meg, ugyanitt képek a futkorászásról.
Ez továbbra is a Lánchíd 160. születésnapját ünneplő sorozat! I. rész: De mi volt előtte?; II. rész: A meg nem valósult Lánchíd; III. rész: "Szakadatlan közösülés" 160 éve; IV. rész: Legöregebb hídunk - az első 100 év
A Budát és Pestet összekötő legrégebbi híd mai hivatalos neve Széchenyi lánchíd, különírva, kis 'l'-lel, vagy Lánchíd, nagy 'L'-lel. És ez nagyon frappáns, mert amit mi Lánchídnak nevezünk, az valójában egy lánchíd, amelyet a többi lánchídtól Széchenyi különböztet meg. A híd tervezője az angol William Tierney Clark,¹ akinek ez az egyetlen Lánchídja, de nem ez az egyetlen lánchídja.
Egy lánchíd Marlow-ban
Mint a sorozat második részében írtuk, Széchenyi sztárépítésszel akarta terveztetni az első állandó hidat. El is ment Angliába, ahol ekkor már sorra épültek (és dőltek össze) a kor technikai újdonságai, a lánchidak. A lánchíd a függőhíd egy fajtája, lényege, hogy a hídpályát tartó függővasak a két part között megszakítás nélkül átmenő láncokon lógnak, amelyeket pilonok feszítenek ki. A lánchíd egy mérnöki konstrukció, egy típusterv; különösebb művészi kibontakozásra ezáltal sok lehetőséget nem ad (a 19. században legalábbis). Ezért van az, hogy ha azt mondjuk, hogy lánchíd, akkor eszünkbe juthat a Lánchíd, de egyben eszünkbe juthat az összes többi is - főleg, ha Tierney Clarkról van szó.
Egy lánchíd a Leigh vízáttörésnél
Tierney Clark azért jó arc a történetben, mert az ő hídjai nem dőltek össze. Köszönheti ezt annak, hogy jó volt abban, amit csinált, és köszönheti annak, hogy őelőtte már egy csomó olyan hidat megterveztek, ami összedőlt. Így például James Finley, amerikai mérnök néhány hídja is összedőlt, néhány meg nem. James Finley nevéhez fűződik az első lánchíd (Jacob's Creek Bridge, 1801), az ő ötlete volt a lánc pilonok fölött való átvezetése. Bár Finley azért már mind térben, mind időben távol van, a hasonlóság tagadhatatlan - főleg, mert állítólag az ő hídjait vette alapul Tierney Clark. A Leigh Water Gap Chain Bridge is kísértetiesen emlékeztet a Széchenyi lánchídra, csak épp a megszokott klasszicista pilonok helyén faházak állnak. Ezek a faházak egy tűzvész során le is égtek, de a híd állva maradt, a nagy ijedtségben mégis lebontották, 110 évvel átadása után.
Egy lánchíd Hammersmithben, rajta emberek, alatta evezősverseny
Széchenyinek nagyon bejöttek a hidak, amiket Angliában látott. Úgy lehetett velük, mint mi vagyunk Zaha Hadid, Frank O. Gehry vagy Daniel Libeskind épületeivel - ilyen nekünk is kell! Hiába született szinte évente új hazai terv az állandó híd építésére, Széchenyi félresöpörte azokat, és elment Angliába sztárszemlére, mint már említettük. Végül is William Tierney Clarkot választotta ki, és ezzel tulajdonképpen hidat is választott. Nem véletlenül testvérvárosa Budapestnek Hammersmith, itt épült Clark tervei szerint az első lánchíd, amely a Temze fölött ívelt át. Széchenyi látogatásakor a híd teljes szépségében és erejében állt, 1870-ben azonban mintegy 12 000 néző gyűlt össze a hídon a Cambridge-Oxford egyetemi evezősversenyt végigszurkolni, amit már alig bírt ki a szerkezet, úgyhogy a tulajdonosok bepánikoltak, és a hidat teljesen átalakították.
Egy lánchíd Shorehamban
Az 1833-ban épült shorehami Norfolk Bridge-t, amely lényegében a pilonokon álldogáló négylábúakban különbözött a Széchenyi lánchídtól, a 20. század elején lebontották, az 1832-ben átadott Marlow Bridge azonban máig áll (lsd. fotó a poszt elején). Ez a Lánchíd mellett az egyetlen megmaradt hídja Clarknak, a tényre angol és magyar nyelvű tábla emlékeztet a hídon. Mind a három lánchíd szinte azonos a Lánchíddal, a marlow-i híd kandeláberein például pontosan ugyanazokat a díszítéseket találjuk. És ez még csak nem is egy teljes lista William Tierney Clark hídjairól. Elsőre alig lehet őket megkülönböztetni a Széchenyi lánchídtól, Lánchíd és lánchíd között gyakorlatilag nem látni különbséget - a hasonlóság döbbenetes. Azonban az itt bemutatott képek után tekintsünk meg egy fotót a Lánchídról (például a következő posztban, vagy a blog fejlécén), és döntsük el, valóban csak egy típustervről van-e szó!
Egy lánchíd Marlow-ban, ismerős díszekkel NÉZD MEG NAGYBAN; a teljes hidat lsd. első fotó
¹A Clark Ádám tér nem a híd tervezőjéről lett elnevezve (szerencsére; gondoljunk bele, William Tierney Clark tér), hanem az ugyancsak brit Adam Clarkról, aki bár rokoni kapcsolatban nem állt Tierney Clarkkal, de véletlen ő is pont Clark, és a híd építésének vezetője volt.
Utolsó kommentek