Ez itt az







Ééééés Artur!

vau.



Keress

Olvass el!

 Olvasd emailben!

 Feedburner

A kommentelésről

varoskepp(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

  • retek.: @Gabor Lendvai: Kedves Gábor! Engem már igen régóta érdekel, hogy miért lettek éppen ezek a póznák... (2023.02.28. 15:20) Lámpavasnak támaszkodva...
  • kisemma: Azt nem is említettem, hogy hol olvastam először az elektromos infrafűtésről. Ezen az oldalon tudt... (2021.04.16. 10:52) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Milyen hosszú idő...Ha már a kortálló dolgokról beszélünk. Például a harmadik generációs elektromo... (2021.04.16. 10:51) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Nagyon érdekes, tetszett a bejegyzés. Nagyon aktuális számomra a lakberendezés, hiszen éppen lakás... (2021.04.16. 10:49) Pecha Kucha Night
  • kisemma: Sziasztok! Nagyon érdekel engem is az építészet és korszerűség. Éppen valamelyik nap egy nagyon ér... (2021.04.16. 10:48) Budapest, a megskalpolt város
  • Utolsó 20

2008.12.01. 12:22 BDzsH

A Margit híd - III.rész (2010-től: Margit híd 4.0)

Kapcsolódó cikkek: A Margit híd regényes története - I.rész (1876-1945); - II. rész (1945-2008)

Kidőlő oszlopok, hétvégi ideiglenes kerékpárút, megerősített korlátok, aláhulló vasbetondarabok. Valami ilyesmi lenne a megkérdezett fővárosiak asszociációja második legrégebbi átkelőnkről. Felújításra alaposan megérett már, és tudják ezt a városházán is. A tervek már készen állnak, most már csak a kivetelező kiválasztása van hátra, és ha minden igaz 2009 első felében megkezdődnek a tényleges munkálatok, lezárják a hidat, amin csak a tömegközelekedés, és a gyalogosforgalom mehet át - pár napot kivéve.

Időszakjárdaúttestössz%
1876-19352,9011,0516,86100
1937-19453,0016,8022,80135
1948-20083,7018,0025,40151
2010-  28,35
168

A Margit híd szélesedése nem ér véget

A FŐMTERV tervei - pirossal a második ütem

Forgalmi változások

A tervek szerint a híd immáron harmadszor fog szélesedni. Sajnos ez most sem jár a pillérek hosszabbításával, így azok még beljebb kerülnek az északi oldalon a pályatest alá. Persze terveztek egy második ütemet, de nem tartjuk reálisnak, hogy a város az elkövetkező 10-15 évben sokmilliárd forintot kizárólag egy Duna-híd esztétikai élményének fokozására költene. A híd a partokon további méterekkel lesz szélesebb, hogy a rakparti felhajtósávok hossza megnőhessen, így kevésbé akadályozzák majd dunamenti útjaink forgalmát a feltorlodó járművek. A pesti és budai hídfő, valamint a szigeti megálló is zebrás kapcsolatot kap a járdákkal, ehhez kapcsolódva megszűnik a Frankel Leo utcai és a szigetre vezető gyalogosaluljáró. A híd közepén a középpillér nagyobb szélességét, és az aluljáró eltüntetésével nyert területet kihasználva kicsit nyesnek a kanyarból. A villamos felsővezetékét tartó oszlopok középre kerülnek - archaizáló kivitelben - egyúttal szélesebb lesz a tömegközlekedés által elfoglalt hely, így buszok is közlekedhetnek majd a vágányokon. A hídon bicikliút is helyet kap majd, bár ennek technikai megoldásáról ellentmondó hírek láttak napvilágot az elmúlt hetekben. Eredetileg a híd két oldalán lett volna, a sziget felé kétirányú, a déli oldalon egysávos, az autóforgalommal megegyező irányba. Állítólag a parti pillér áttörésével javítanak majd a budai, dunaparti bicikliút használhatóságán is.

Eredeti tervek - ez mind újraépül: a korlát, a párkányzat, és a keresztrácsozás

Műemlékes dolgok

Ami a műemléki munkálatokat illeti. A déli oldalon a hiányzó pillérszobrot újrafaragják. A szárnyhídon ma is látható eredeti korlát újraépül a híd teljes hosszában. Az útpálya öntöttvas párkányzata szintén helyreállításra kerül. A pillérek útpálya feletti, elpusztult kőfaragványai - a koronák, az obeliszkek és címerek - a déli oldalon helyreállításra kerülnek. Az északin ugye nincs mit, mert a pillérek a '47-es szélesítés miatt teljesen az útpálya alá kerültek. Az aszimmetria miatt nem állítják helyre az egykor ezeket díszítő öntöttvas oszlopokat. A terv ezt is a második ütembe utalja. A hídfőkön viszont ugyanezen oszlopok helyre lesznek állítva - 4-4 darab. A parti részek kőburkolatai a szélesítés ellenére az eredeti tervek nyomán lesznek helyreállítva, a vámszedőházakat viszont nem építik vissza itt sem. A legnagyobb dobás azonban a támívek eredeti andrás-keresztes szerkezetének "helyreállítása". Azért az idézőjel, mert az háború előtti és a mostani ívek teljesen mások alakilag. Az egykori szerkezet utánzata azonban mégis visszaépül, amit a híd teherbírása növelésének igénye indokol. Tehát nem csupán esztétizálásról van szó.

A felújítás előre becsült költsége: 13.000.000.000 Forint.


Így fest majd a híd 2010-től

2010 után a különleges fekvésű és alakú Margit híd régiesedve fogja lezárni északról a világörökségi területet.

BDzsH

vissza a főoldalra

7 komment

Címkék: budapest örömhír hid terv nagykörút xiii.ker ii.ker


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr30795168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

grichie 2008.12.01. 12:35:12

És milyen színű lesz? Ugyanez a kérdés foglalkoztat mostanában Szabadság hídunk kapcsán is. Kinek a döntése, hogy mondjuk az eddig jól megszokott zöld helyett szürke színben pompázik majd? Vagy szürke volt megépítésének idejében is? A fekete-fehér képek láttán a kérés persze egyértelmű :)

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2008.12.01. 12:46:12

Bevallom őszintén mi is próbáltunk utánanézni a híd színezése történetének, de nemigen találtunk információkat erről.

Annyit azonban tudunk, hogy az íveken a háború előtt látható hosszúkás ovális mezőket eltérő - világosabb - színűre festették egykor. Ezek most visszaépülnek. A színezésről nem valószínű, hogy még döntöttek volna, ez ügyben levelet írtunk a Fővárosnak!

A Szabadság híd színezését már láthatod, hiszen a szerkezet nagy részét már lefestették, furcsa mód a felújítás egyik első lépéseként. Ez az eredeti színe a hídnak. Sok helyen megtalálták anno, még az előző felújításkor, akkor kapta vissza - a szürke helyett.

telekinagy 2008.12.05. 15:09:13

Eddig is érdeklődéssel figyeltem a Margit híd jövőre kezdődő felújítását -különös tekintettel a műemléki rekonstrukcióra- és a kiszivárgó információ morzsák azt sejtették, hogy megtörténik az 1944 előtti, eredeti állapot visszaállítása.
A cikk a várakozásaimat részben igazolta is, hiszen az íveken rekonstruálják a szerkezet andráskeresztes rácsozatát, újrafaragják a hiányzó a pillérszobrot, az eredeti minta szerinti öntött vas korlát és pályatest párkányzat készül, archaizáló felső vezeték tartó oszlopok és kandeláberek kerülnek felállításra, a középpilléren szintén újrafaragják a hiányzó kő kandelábereket, és a pillérekre visszakerülnek az egykori pillérdíszek -a címer és a korona-, de a pilléreket koronázó öntöttvas kandeláberek visszaállítása elmarad... és itt újra értetlenkedem!

"Az aszimmetria miatt nem állítják helyre az egykor ezeket díszítő öntöttvas oszlopokat. A terv ezt is a második ütembe utalja. A hídfőkön viszont ugyanezen oszlopok helyre lesznek állítva - 4-4 darab."

Aszimmetria?!
igen, a híd északi és déli oldala már nem szimmetrikus mint egykoron.
ti. az háborút követő 1947-es újjáépítéskor, a Margit híd szélesítését észak felé a pillérmellvédek elbontásával és a pályatest pillérvonalon túlnyúló kitolásával oldották meg -ezért esnek a sziget felé eső oldalon a pilléreket díszítő szobrok az útpálya alá-, míg a déli oldalon a pillérmellvédek változatlanul megmaradtak.

Azt megértem, hogy nincs pénz a pillérek megtoldására, de az aszimmetriára hivatkozva a "második ütembe" és így a távoli és bizonytalan jövőbe utalni e rekonstrukciót, értelmetlen.
Egyrészt, az aszimmetriára hivatkozva elutasítható lehetne akár a pillérdíszek pótlása is; másrészt, csupán esztétikai okokból, évek múlva nem fognak milliárdokat áldozni erre a "ráncfelvarró" munkára.
Mindezentúl, ez nem lehet anyagi kérdés sem.
A szóban forgó kandeláberek rekonstrukciójánál a legjelentősebb tétel az új öntőforma elkészítése, az öntvények már nagyságrendekkel kisebb összegbe kerülnek, és mivel a hídfőkben visszaállítják az ott állt 4-4 öntöttvas kandelábert, a maradék 6 kandeláber körülbelül 10-15 millió ft-ba kerülő pótlása nem hiszem, hogy a felújítás 13mrd ft-os összegébe ne férne bele...

Még egy rövid megjegyzés;

"A parti részek kőburkolatai a szélesítés ellenére az eredeti tervek nyomán lesznek helyreállítva, a vámszedőházakat viszont nem építik vissza itt sem."

Véleményem szerint egy kis üzleti érzéket segítségül hívva, arra is volna mód, hogy a szigeti lejárónál állt vámszedőházakat visszaépíthessék.
Ezek, elhelyezkedésüknél fogva - hiszen a Margit-szíget belvárosi kapuját alkotják-, kitűnő idegenforgalmi hasznosítási lehetőséggel bírnak.
Az egyik épületben fagylaltozó, kávézó vagy büfé a másikban pedig ajándék, turisztikai könyv és képeslap bolt nyílhatna, melyek bérleti díja rövid idő alatt fedezhetnék az épületek újjáépítésének költségeit.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2008.12.05. 15:54:25

Az oszlopok mégjobban kihangsúlyoznák a jelenleg csak az alapos szemlélődőnek feltünő állapotot. Így nem javasolt helyreállításuk.

A pillérek meghosszabbítása nélkül pedig nem lehetséges az északi oldalon a mellvéd és oszlopok helyreállítása.

És amint Te magad is leírod nem pénzügyi, hanem esztétikai kérdésről van szó.

Amúgy végigolvastad amit írtam? Mert sok olyan dolgot írsz le, amit én is leírtam fentebb.

telekinagy 2008.12.07. 01:03:22

Igen, természetesen olvastam a cikked és nagyon tetszett mind a 3 rész, elismerésem hozzá!

Ami a kandelábereket illeti, véleményem szerint városképileg és híd összképében is szerencsésebb lenne "bevállalni" az aszimmetriát!
Tudom, hogy így feltűnőbb lesz/lehet az északi oldali pillérmellvédek hiánya -bár szerintem ez inkább csak a "mifajtánknak" tűnne fel, 100-ból 90 ember észre sem venné, vagy azt gondolná így tervezték eredetileg-.
Továbbra is amellett teszem le a voksom, hogy az ilyen féloldalas rekonstrukció hitelesebb mint a kandeláberek hiánya és mindenképpen gazdagítja az összképet.
Másrészt ahogy Te is írtad -és én is hasonlóképpen gondolom- arra bizonyos "második ütemre" sohasem lesz pénz... így most vagy soha!

telekinagy 2008.12.07. 01:04:48

Igen, természetesen olvastam a cikked és nagyon tetszett mind a 3 rész, elismerésem hozzá!

Ami a kandelábereket illeti, véleményem szerint városképileg és híd összképében is szerencsésebb lenne "bevállalni" az aszimmetriát!
Tudom, hogy így feltűnőbb lesz/lehet az északi oldali pillérmellvédek hiánya -bár szerintem ez inkább csak a "mifajtánknak" tűnne fel, 100-ból 90 ember észre sem venné, vagy azt gondolná így tervezték eredetileg-.
Továbbra is amellett teszem le a voksom, hogy az ilyen féloldalas rekonstrukció hitelesebb mint a kandeláberek hiánya és mindenképpen gazdagítja az összképet.
Másrészt ahogy Te is írtad -és én is hasonlóképpen gondolom- arra bizonyos "második ütemre" sohasem lesz pénz... így most vagy soha!

smalladam · http://www.hirszerzo.hu 2008.12.09. 17:14:08

ebben a második ütem dologban véletlenül nem lehet egy olyan hátsó szándék, hogy ha a következő évtizedekben sikerül csökkenteni a budapest belső kerületeinek forgalmát, akkor szükségtelenné válik a kiszélesítés? vagy nagyon hipotetikus vagyok?:)
süti beállítások módosítása