Ez itt az







Ééééés Artur!

vau.



Keress

Olvass el!

 Olvasd emailben!

 Feedburner

A kommentelésről

varoskepp(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

  • retek.: @Gabor Lendvai: Kedves Gábor! Engem már igen régóta érdekel, hogy miért lettek éppen ezek a póznák... (2023.02.28. 15:20) Lámpavasnak támaszkodva...
  • kisemma: Azt nem is említettem, hogy hol olvastam először az elektromos infrafűtésről. Ezen az oldalon tudt... (2021.04.16. 10:52) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Milyen hosszú idő...Ha már a kortálló dolgokról beszélünk. Például a harmadik generációs elektromo... (2021.04.16. 10:51) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Nagyon érdekes, tetszett a bejegyzés. Nagyon aktuális számomra a lakberendezés, hiszen éppen lakás... (2021.04.16. 10:49) Pecha Kucha Night
  • kisemma: Sziasztok! Nagyon érdekel engem is az építészet és korszerűség. Éppen valamelyik nap egy nagyon ér... (2021.04.16. 10:48) Budapest, a megskalpolt város
  • Utolsó 20

2009.04.16. 08:36 BDzsH

IVS - Belváros-Lipótváros: A jövő városa, a város jövője!

Korábbi IVS elemzések: Erzsébetváros ; Terézváros ; Újlipótváros ; Hegyvidék

Rég volt már, hogy kedves olvasóinkat az IVS-ek tartalmával, illetőleg annak emészthetővé tételével szórakoztattuk. Többen kérték akkor, hogy az V. kerületit is vesézzük ki, mert ők azt nem tudják letölteni/megnyitni. És azóta valóban nem elérhető már a pdf-file. Nekünk minden esetre megvan, már régebben elvermeltük a merevlemez egyik félreeső szektorába, hogy most leporoljuk a méretre és oldalszámra sem kis dokumentumot.

V.kerület - Belváros-Lipótváros (pm: Rogán Antal)

Letölthető teljes dokumentum: [jelenleg nem elérhető]

Feltételezem a városrészt senkinek kell sem bemutatni, de ha esetleg valaki gondban lenne, akkor legyen elég annyi, hogy Pest belvárosáról és a jelenlegi kormányzati- és banknegyedről beszélünk. A fejlesztések egy része éppen ezért ismert lesz, a végén lehet voksolni fontosságukra.

A stratégia 7 projektre bontja a fejlesztéseket, melyek a cimkézés szerint "Belváros-Lipótváros akcióterületei 2007-2013" között. Az IVS szövegírói azonban nem hitegetnek, és leírják, hogy ez némely esetekben csak a tervezés megindulását fogja jelenteni ebben az időszakban. Máshol pedig nagyon előrelátóan ("A parlament térség megújítása") "külső feltételek bizonytalanságát" említik. Okos.

Nézzük sorba:

1. Észak-Lipótvárosi rekreációs tengely

A bontásra szánt épület, illetve annak egy része. Az nem teljesen tiszta, hogy a jobb oldalt belógó századforduló után épült szárnynak mi lesz a sorsa.

A három ütemre bontott beruházás lényege, hogy megpróbálja a közterületek minőségét felhozni a környék jelenleg inkább az épített örökség által hordozott presztízséhez, illetve megpróbál némi életet lehelni bele. Kihasználja, és erősíti a már most is arculattal bíró Falk Miksa utca sikerét (2010), és megpróbálja továbbterjeszteni azt egy rá merőleges tengelyen, a Markó és Stollár Béla utcák közötti szakaszon (2012) az utcák megújításával. Ennek szerves része az Olimpiai park (2010) és a Honvéd tér (2015) megújítása. Mindkettő alá mélygarázs épülne, az utóbbit pedig megnagyobbítanák az állami pénzjegynyomda épületének lebontásával. 

városképp szerint: A mélygarázsok csak akkor fognak valódi javulást hozni, ha ezzel párhuzamosan a felszínen legalább megközelítőleg ugyanannyi parkolóhelyet megszüntetnek. Különben csak nagyobb forgalmat vonzanak majd. A Falk Miksa utca valóban megérdemlne valami méltóbb körítést, abban azonban nem vagyunk biztosak, hogy a Dunára kifutó két utca, még e komplex program keretében is sikeres tudna lenni. A Honvéd tér megnagyobbítása viszont egyértelmű telitalálat.

2. Belváros új Főutcája, északi szakasz

Megvalósulóban, jövő héten részletes cikk lesz a róla.

3. Parlamenti térség

Az S73 győztes rendezési terve.

Bár ez a projekt is belekerült az IVS-be, a kerület fura helyzetben van, hiszen a dolgok folyására itt jóval kisebb  a befolyása, mint az egyéb területek esetében, hiszen ez elsősorban állami beruházás. A Kossuth tér rendezése a 2006-os belpolitikai események nyomán került előtérbe. A tér alá 250-300 fős mélygarázs, és látogatóközpont épülne, az autós forgalmi felületek e szerint szinte teljesen kiszorulnának a keleti oldal elől, hovatovább az Alkotmány utca torkolata is sétálótérré alakul. Dátumnak az IVS még 2010-et ad meg, hozzátéve a sokat sejtető "jelenlegi ismeretek szerint" kitételt.

városképp szerint: Helyes volt az óvatosság, a 2010. már ma is megmondható, hogy nehezen tartható. A Kossuth tér rendezését azonban nem lehet pusztán építészeti és városképi szempontból vizsgálni, legalább akkora jelentősége van a mindenkori politikai helyzetnek. És akkor innen ne is menjünk tovább. A tér rendezése jó volna, és az S73 által megnyert tervpályázat eredménye is bíztató.

4. Hídfőterek és új pesti korzó

A kép nézhető felbontásban ITT (pdf-fájl)

Az IVS ezt a akcióterületet is három ütembe bontja. A helyszín a Duna mentén húzódik a Fővám tértől a Roosevelt térig. Útközben lepottyant pár mélygarázst itt is (József Nádor tér - 2010; Március 15. tér, Roosevelt tér - 2011/12), átépítené ezzel párhuzamosan természetesen a terek felszínét. A József Nádor és a Roosevelt téren több helyet nyernek a gyalogosok, sőt ez utóbbin megszűnik a tér körbeautózása is: a József Attila utca forgalma a tér déli oldalán fog mindkét irányba bonyolódni a híd felé, a mélygarázs pedig az MTA előtti felszíni parkoló alatt létesül, a középen levő park pedig végre megközelíthető lesz és a Zrínyi utca sétálósítása is fontos kapoccsal gazdagodik. Ahol az autósok is kapnak valamit a felszínen, az a Március 15. tér déli része lesz. Itt egy 400-600 férőhelyes mélyparkoló létesül a híd lehajtója és a tér alatt. A le- és felhajtást pedig az új forgalmi rend lehetővé teszi 2*2 sávon a rakpart felől/felé. Az északi részen, a piarista tömb előtt is jelentésen átalakulhat a helyszín, visszatemetnék például Contra-Aquincum romjait. Az "új korzó" pedig a Belgrád rakpart Erzsébet és Szabadság hidak közé eső alsó és felső rakpart átalakításával jön létre.

városképp szerint: A folyó felé eső területek átalakítása nagyon fontos volna a városnak. A projekt nagyon komplex, sok elemét a fenti sorok bősége ellenére is kénytelen voltam kihagyni. A Március 15. tér átalakítása fog leghamarabb megvalósulni vélhetően ebből, aminek hála végre teljes értékű összeköttetést nyer a "két Váci utca" a felszínen is, és megszűnik az értelmetlen romkert. Valamint ez a kulcsa a Ferenciek terei autós aluljáró bontásának is, ezzel kapcsolódva a tér igencsak kívánatos és sürgető rehabilitációjához.

5. Belváros új Főutcája, déli szakasz

Megvalósulóban, jövő héten részletes cikk lesz róla.

6. Reprezentatív kaputérség

Erick van Egeraat épülete a Madách út torkolatából nézve - majd egyszer valamikor. A Károly körút terve ITT

A terület kulcspontja a városháza üres Károly körúti telekrésze. A beépítésre kiírt tervpályázat azóta lezárult, erről már korábban írtunk. Mit még? A Károly körút és az Astoria forgalmi rendezésére sor kerülne, természetesen a szemközti, VII. és VIII. kerületi oldalon is. Sávcsökkentés, fasorok, zöldsáv, bicikliút kerülne ide. A kaputérséghez csatlakozva megújulna a Kammermayer tér és a környező utcák (Vitkovits, Vármegye és Gerlóczy), valamint a Deák tér és a József Attila utca is átalakulna.

városképp szerint: Nehéz lenne elvonatkoztatni az Egeraat féle új épülettől, mert az az egész dolog lelke. Most mégsem akarom újra elemezni azt. A közterek megújítását, pláne az igen elszúrt Deák térét messzemenőkig támogatjuk. A metró feljárati épületének bontása egy szarvashibát fog helyrehozni, remek meglátás. Reméljük a teret szétszabdaló emelt virágágyások is eltűnnek majd. A Kammermayer tér és környéke pedig bájos és otthonos zugává válhat a városnak. A kemény dió a József Attila utca lehet, ami évszázados hiányosságától szenved a városnak. Ezt orvosolni nem kis feladat.

7. Kossuth Lajos utca

A Ferenciek tere eső után, valamikor 1920 körül, sétáló és munkába igyekvő emberekkel, villamossínnekkel. (FSZEK)

A legambíciózusabb és egyben leghomályosabb akcióterület. Egy dolog vehető csak biztosra. A kerület azon szándéka, hogy a Belvárost kettémetsző sztrádát újragondolja. A jelenlegi helyzet az IVS szerint önmagáért beszél. Az ingatlanárak a padlón, a bezárt boltok, a lerobbant házak, egy építészetileg és városképileg igen izgalmas utcában, amely akár az Andrássy út vetélytársa is lehetne. Az Astoria körforgalommá alakítása, és sok más projekt ennek az általam hetesnek számozott akcióterületnek a megvalósulását teszi lehetővé. Céldátum: 2015 után.

városképp szerint: Az egyik legfontosabb beruházás lenne. Kétségtelen, hogy jelenleg nagy akadályai vannak, többek között az autós társadalom nyomása, a város úthálózatának hiányosságai, amik jóval messzebbre mutatnak akár csak a szomszédos kerületeknél is. A céldátum legalább reális, bár még így is optimistának nevezhető. Az Astoria körforgalmasítása, az utca alatti alagút mind-mind egyelőre csak elképzelések. Mi legszívesebben a villamost látnánk újra itt.

 

BDzsH

vissza a bejegyzésekhez

56 komment

Címkék: budapest terv ferenciek tere kiskörút ivs v.ker vii.ker viii.ker díszburkolat deak ter muzeum krt


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr221067514

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2009.04.16. 08:49:04

Azt azért sajnálom, hogy nem belvárosban, hanem "óvárosban" gondolkodnak. Ideje lenn már a kerültei rendszer főlé helyezkedni (kerületi összefogás, pl.) és együttesen dolgozni. Rendben elkészül a K. L. utca, de a Rákóczival mi lesz? annak két kerület a tulajdonosa + Főváros. Erre jó példa, hogy az Astoria Erzsébetvárosi részén van bicikli tároló az V. és VIII. kerületi részén nem, pedig oda is lehetne tenni! De ilyen a Moszkva tér esete is.

Tervek meg messze vannak a megvalósítástól. Addig bármi megtörténhet...

A cikk jó!

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.04.16. 12:29:32

SZVSZ a legnagyobb téma a Kossuth Lajos utca, amiről végre beszélnek, hogy jelenleg nem jó - de amit szerintem nem fognak tudni megoldani (a többi szépészeti beavatkozás, ez nem). Pedig a Kossuth-Rákóczi tengely a város főutcája lehetne, ehelyett egy csatorna, amiben szennyvíz helyett bűz és zaj hömpölyög.

Csakhát komplex közlekedési koncepció nélkül... meg egy félkész Hungária-gyűrűvel, aminek köszönhetően Zuglóból a mai napig rövidebb idő alatt le lehet érni Dél-Budára, mint a Hungária-Könyves-Lágymányosi híd útvonalon.. szóval nem hiszem, hogy hozzá lehetne nyúlni, mert egyszerűen nincs más útvonal.

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.04.16. 12:59:22

@Hamster: Jogos a meglátás a Kossuth Lajos utcával és tengelyével kapcsolatosan. Gondolom sokszor körbefutottad már Te is a témát villamosok kapcsán.

Amúgy van komplex közlekedési koncepciója a fővárosnak. Mindenféle alagutakkal, és villamosokkal, meg hidakkal. Többször ki volt állítva, és ha nagyon akarnám elő is tudnám bányászni.

A baj inkább ott van, hogy aztán ezek a dolgok többnyire papíron vannak.

Az IVS-t leginkább amúgy úgy kell szerintem értelmezni, mint egyfajta hosszútávú szándéknyilatkozatot. Nyilván az V. kerület sem fog - mivel nem tudna - egyedül belevágni a Kossuth Lajos utca lezárásába.

merre? 2009.04.16. 14:00:13

sziasztok,
mi van az első képen szereplő épületben? ott laktam mellette a szemere utcában 4 évig, de nem tudtam rájönni, mert nincs rá kiírva semmi. Börtön?

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.04.16. 14:14:31

@merre?: Hát elméletileg annak kell lennie az IVS-ben nevezett állami pénzjegynyomdának.

szépmező 2009.04.16. 14:27:27

ez mind nagyon szép.

de nem fog menni egy átfogó budapest-koncepció nélkül.

mi lesz így szegény autósokkal?

és mi lesz így szegény lakosokkal akik a dugók miatti durván szennyezett levegőt szívják be?

szóval kéne egy pár parkoló a városhatárban, integrált bkv-máv közlekedés, egy új metró (de nem ez), egy külső körút, két új híd és egy közúti alagút.

mindössze...

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.04.16. 14:40:16

Nagyon jó poszt...

Remélem, megvalósulnak a tervek (bár a Városháza teret szívem szerint beépítetlenül hagynám, sőt, még hozzá nyitnám a városháza udvarát is a régi városfallal) & esetleg az egyirányú utcákat kétirányúsítják a biciklisek számára. :)

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.04.16. 14:53:03

@szépmező: Az autók parkolása a mélygarázsokban lesz megoldva ebben a jövőképben. Az áthaladó forgalom kiváltásában pedig a kerületi fejlesztéseken kívül segítségül kapjuk majd a kerületen kívüli fejlesztéseket, amit a kerületi Integrált Városfejlesztési Stratégia érthetően nem tartalmaz, uakkor figyelembe vesz.

@TuRuL_2k2: Köszi! A Városháza tér is megért már pár vitát. Az ugye közhely, hogy a városban nincsenek nagy szabad terek, és túl nagy a beépítettség. Ez valóban így van. Ugyanakkor volt egy hallgatólag megegyezés arról, hogy a két háború után megüresedett területből az egyik lesz park (ez lett utóbb a Gödör), és a másik lesz beépítve (Városháza park).

Cook kapitány 2009.04.16. 15:12:38

Most tervezünk Prágai kirándulást, utánnanéztem hogy is van ott az autós közlekedés.

Az óvárosból nagyrészt kitiltva, parkolni pedig végképp nem lehet ott. Cserébe van egy halom P+R parkoló a metróállomásoknál, ahol 10 CZK-ért vagyis 100 (azaz száz) forintért lehet naponta parkolni. Az őrzött bicikliparkoló ingyenes.
Ha majd Budaörsön, a Hűvösvölgy bejáratánál, meg az M3 bevezetőn stb. több helyen, gyorsvillamos- és metrómegállók mellett, olcsó őrzött parkolók lesznek, na akkor lehet majd parkosítani a kiskörutat, meg hasonló úri huncutságokat művelni.
Addig bizony lehet választani, hogy autópálya megy át a városon vagy minden reggel megszopatunk néhány százezer embert.

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.04.16. 15:20:21

@BDzsH:
2006. október 23-án késő este, a nagy utcai harcok után annyira jó volt sétálni a Károly körút elején, a Kiskörút a Városháza Parkkal, a Deák, Madách és az Erzsébet térrel egy hatalmas amorf teret alkotott, autók nélkül. Lehetne mindig ilyen vagy legalább hasonló. Csak a könnygáz csípte egy kicsit a szememet. :]

tapas 2009.04.16. 15:44:30

Én is autós vagyok (meg néha biciklis), de szerintem az emberek mindenhez alkalmazkodnak.
Nyugodtan le lehetne zárni az egész belvárost és kitiltani minden kocsit, sőt, akár a nagykörúton belüli részekről is (a VI-VII-VIII-ban szerintem még jobb hangulatú utcák vannak, mint az V.kerben).
Ha lenne valaki, aki lépne, az emberek morgolódnának, aztán felszállnának a buszra.
Ja, és arról nem is beszélve, hogy az önkormányzat mennyi iparüzési adót, egyebet szedhetne be egy jól müködö belvárosban.
Meg hogy mennyivel több turista hagyná itta pénzt, ha nem a kipufogógázt kellene szagolnia mindenfelé.

tapas 2009.04.16. 15:47:59

És a másik ellenérv:
aki ott lakik, hogyan vásárol be stb.

Ki kell költözni olyan helyekre, ahol meg lehet állni kocsival a ház elött.
A régi belvárosban levö lakást jó drágán el kell adni (lásd megint Ráday utcai ma már gazdag öreg nénik), és helyette venni egy nagyobb, családbarát kertvárosi lakást, házat.

Nem kell a várost feltétlenül úgy hagyni, ahogy van, csak azért, mert megszoktuk.

Káposztakukac 2009.04.16. 16:39:24

@tapas: kérdés: ki veszi meg a szerinted jó drága lakásokat? igen, nem azok, akik gyalogolni szeretnek. ilyen és hasonló okok miatt a belvárosi lakások jelentős része egyáltalán nem annyira drága, mint sokan hiszik.

pösti 2009.04.16. 16:44:15

Végre vmi értelmes téma hasonszőrű hozzászólókkal!
Sajna azonban a céldátumokhoz min 2-3évet hozzá kell adni a sejthetően nem olcsó beruházások (5,5mrd az "új" főutca burkolása+világítás+utcabútor)meg szinte biztos hogy annál is többe fognak fájni,de hajrá!!!
Azonban(ahogy a szavazáson is látszik), a fő gond a Kossuth autópálya+rakpart+József A. utca(?!) hihetetlen mértékű autó forgalma!
Az első kettőre a GDP-t is jelentősen érintő összeget kéne költeni (vagyis min10 évig nem lesz változás) az uttóbbit az éppen megvalósuló Kálvin-Szabadság tér tengellyel együtt viszont radikálisan a tömegkölekedés +taxi+kontrolált áruszállítás+2írányú biciklisközlekedés szolgálatába kellene állítani( és ha elég bátrak lennénk akkor a Lánchidat is el kéne venni az autóktól!)!

pösti 2009.04.16. 16:54:06

még1 szösszenet:
van ilyen,hogy védett övezet a belvárosban,ami elvileg csak az arra jogosultak(ott lakók,helyi vállalkozások+taxi,mentő stb) használhatnának(nem így van)
és a forradalmi ötletem:
Tényleg legyen védett övezet(lehetőleg évről évre nagyobb) a vár mintájára sorompós megoldással!!!(az új "főutca" is legyen védett opciós fizetős áthajtással!)

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2009.04.16. 17:00:48

@pösti: az új főutca projektről a jövő hét második felében jön átfogó félreértés- és ködoszlató cikk(sorozat?).

teljesen elvenni az autóktól a lánchidat nem tudom, hogy jó ötlet-e. de kezdésként lehetne egész évben játszani a nyári hétvégenkénti lezárást.

tapas 2009.04.16. 17:12:59

@Káposztakukac: Úgy gondolom, akik sétálóövezetben, hangosabb teraszok és üzletek között vennének lakást, azok vagy szállásadók (turisták), vagy gazdagabb fiatalok, vagy olyan autósok, akik ki tudnak fizetni egy mélygarázs-bérletet is, vagy ad abszurdum van egy másik lakásuk/házuk is garázzsal valahol kint.
Én is azt hiszem, hogy most nem túl drágák a belvárosi lakások, de ha sétáló lenne, felmenne az ár (lásd ismét csak Ráday).

A dugódíj, sorompó stb. szerintem is jó ötlet.

És a hétvégéken nemcsak a Lánchidat és a Városligeti sétányt kellene lezárni, hanem a komplett Andrássy-József Attila vonalat.

Madridban vagy Rióban például minden hétvégén lezárnak több nagy, forgalmas utat, és ellepik őket a biciklisták, gyerekek, görkorcsolyások, csókolózó tinédzserek.

zed is dead 2009.04.16. 17:26:47

Igeretes terv, csak egy gondom van vele: hogy van az, hogy azokat, akik ott laknak, sosem kerdezik meg ilyen ugyben eloztesen, hogy vajon ŐK mit szeretnenek? Nem emlekszem ra, hogy belvarosban lako szuleimet (vagy engem, amig en ott laktam) valaha is megkerdeztek volna rola, hogy:
1. akarok-e beepitett Ujvaroshaza teret
2. akarok-e tajidegen uvegpalotat a Vorosmarty terre
3. akarok-e hatalmas üveg csigat a szervita teri parkolohaz helyere
4. akarok-e Fashion Streetet a Deak Ferenc utcaba
5. egyaltalan mit akar az 5. keruleti lakos.
Van erre forum, ahol leadhatom a velemenyemet es voksomat ÚGY, hogy annak foganatja is legyen?

Mas. A melygarazsokkal ki lehet valtani ugyan a felszini parkolast, de legjobb tudasom szerint tobb tizezres tetel egy havi berlet az ilyen helyeken, ami akarhonnan nezzuk, dragabb, mint az ingyenes felszini parkolas, ha valaki belvarosi lakos, es van parkolasi engedelye.

Törcsi:Got_som'_weed? 2009.04.16. 17:35:31

A P+R parkolók akkor fognak megépülni,
1) ha lesz rá igény. Akkor lesz rá igény, ha kitiltják az autósokat a belvárosból.
2) ha lesz egységes fővárosi regionális koncepció és megszűnik a 23+X önálló település "konurbációjaként" értelmezhető katyvasz, ami most van.

Pl.: igény már ma is lenne P+R-ra. Fél Dél-Pest a József Attila LTP-n parkol, mert itt tud parkolni. Emiatt a Pöttyös+Napfény+Ecseri+Bihari utak is autópályákká válnak kis túlzással. Autós lázong, mert IX. ker. nem épít P+R-t. De miért is építene a IX. ker. P+R-t pl. a XIX. ker. autósnak, amikor XIX. ker. éppen megszüntet egyet (KÖKI).

Káposztakukac 2009.04.16. 17:39:38

@tapas: az a gond, hogy az általad felsorolt potenciális vevők száma lényegesen alacsonyabb, mint a rendelkezésre álló lakésok száma. nem véletlenül költözik ma mindenki az elővárosba. nyugalmat, friss levegőt akar, nem zűrös, hangos belvárost. voltál te már egy lakásban a rádayn? elképesztően hangos tud lenni nyáron.

tapas 2009.04.16. 17:40:12

Lehet, hogy túl szikáran hangzik, de szerintem a belváros nemcsak azoké, akik pillanatnyilag ott laknak, hanem mindenkié.
Az elhibázott vagy nemlétező városfejlesztés következménye az is, hogy kisnyugdíjasok és sokgyerekes családok laknak a belvárosban.
Az én nagymamám is ott lakik, de ha sétálóvá tennék az utcáját, vehetne egy ugyanolyan nagy lakást Budán, és ingyen parkolhatnék előtte, ha meglátogatnám. Vagy marad a sétálóutcában, mert azt talán még jobban élvezné, de lemondana a ház előtt megálló unokasofőr kényelméről.
Másrészt az egész kerületi önkormányzati rendszer rossz, de ezt már sokan megírták.

tapas 2009.04.16. 17:41:08

És a lakók kaphatnak kedvezményt a mélygarázsban is, ugyanúgy mint az utcán, ez is az önkormányzaton múlik.

thyles (törölt) 2009.04.16. 17:47:30

off:

tudja esetleg vki, h mi az 1. képen látható bontandó ház? Biztos vmi kormányzati épület, de címer, felirat nélkül, zárt bejárattal, a csatolt régi ház ablakai rácsosak.
Az OM-hez tarozik, vagy vmi titkos rakétabázis?

thyles (törölt) 2009.04.16. 17:50:38

ahá, az lenne a pénzjegynyomda?

tapas 2009.04.16. 17:57:28

@Káposztakukac: Persze, hangosabb a kocsma felett lakni, de például sok turistának hangulatosabb is.
Madridban az egész belváros tele van szállodákkal, egy bérházban általában minden emelet más nevű szállóként van eladva.
Ha jönnének ide is a turisták, nemcsak Prágába (ahol már elég nehéz sétálni a tömegben, de legalább van sok sétálóutca), akkor szerintem lennének vevők.
Amszterdamban pedig nincsenek liftek (túl soványak a házak, meg egyébként is mindegyik műemlék), és az egész belvárost kizárólag fiatalok lakják. Nem beszívott turisták, hanem bicikliző normális fiatalok, akik vállalják, hogy felmásznak az iszonytató lépcsőkön nap mint nap, de cserébe egy autómentes, teraszokkal és emberekkel teli helyen élhetnek.
Szerintem van elég olyan vásárló, akinek ez kellene, és nem a csend.
(Én inkább már a csendre szavazok, nem is lakom a Rádayban. De laktam például a Klauzál téren, és igen kényelmes volt a kocsmából 15 másodperc alatt felbotorkálni.)

pösti 2009.04.16. 19:14:01

Velem lehet beszélni:
Szavazzuk+ Lánchíd-József A-Andrássy-Városligeti lezárását minden hétvégére(legalább májustól októberig)!!!!!!!
Amúgy ez a legolcsóbb és hadd szokja a nép!!!!

pösti 2009.04.16. 19:35:39

még vmi a parkolásról:
ha vállaltan sétálósítanánk(Váci u és nem a Ráday+Verespálné mintájára),akkor ugyan a tescos nagybevásárlások romantikája jelentősen csorbulna cserébe le lehetne engedni a gyereket az utcára vagy a lakás értéknövekedéséből(ami biztos!) közelebb lehetne költözni egyhez:)
A fokozatos(vagy drasztikus) sétálósodás idővel bevésődne az autókázók tudatába is és nem próbálnának egérutakat keresni vagy órákat kőrözni egy-egy helyért hanem ahol lehet(holis?) megállnának és ne adj isten gyalog(!!!!) folytatnák...

cso zsi 2009.04.16. 20:02:05

@tapas: Megint Amszterdam.
Van némi méretkülönbség.
A bringákat vagy ellopják, vagy használhatatlanná teszik az utcai bringatárolókban.

A Lánchidat rég le kellett volna zárni az autóforgalom elől, cserébe használható hidakat kellene biztosítani, nem megbénítani egy várost.
Jelenleg egy ilyen van, az Árpád-híd.
Az Erzsébet-híd most épp használható, hiszen része a "belvárosi sztrádának", sajnos leszedték róla a villamost.
A Szabadság-hidat megszélesíthették volna, de a Bartók Béla útról is olvasható volt némi forgalomcsökkentési terv.
A hídjainkat a világháború után újjá kellet építeni, párat már azóta is felújítottak, valamint új is épült.
Kicsi lett az is, holott az váltotta volna ki a "belvárosi sztráda" terhelését.
Sydneyben van egy nyolcvanegynéhány éves híd, van rajta buszsáv, 6 sáv autóknak, kerékpársáv, és vasút/metró.
Mit gondolt a tervező közel száz éve?
Mit gondoltak a mi tervezőink?
Az "átkosban" meg volt kötve a kezük, a fejlődésnek kerékkötői voltak állami szinten.
Akkor a déli M0-ás híd miért olyan, amilyen, és húsz évvel az elkészülte után merült fel, hogy kicsi? (Persze, a használói egy-két éven belül megtapasztalták.)
A Szentendrei úttól (Flórián tértől) 2x3 sávos Hungária gyűrű végén
miért egy 2x2 sávos híd van? (tudom, anyagi okok, meg sietni is kellett vele... bla-bla-bla)
Ebbe a városba bejutni sem lehet, de bentről kifelé is gázos.
Rengetegen viszont nem akarnak egyiket sem, mert az a munkájuk része, hogy autóval (biciklivel, helikopterrel) eljussanak ügyféltől-ügyfélig, legyen ez ételfutár, vagy karbantartó.
Mindennek megvan persze az előnye, amelyik cég megteheti, költözik az agglomerációba.
Izé... hová is fog adózni a cég ezután? Miből lesz a bevétel, amiből az ellehetetlenítést finanszírozzák?

pösti 2009.04.16. 20:13:33

Csend kontra zaj:
Én a zajra szavaztam(október6-József A sarkán lakom) viszont cserébe nem kell autóba ülnöm (kikészít) hiszen minden séta/bicikli/bkv(nagyon ritkán,mert ez is kikészít) távra van és éltet a remény,hogy egyszer csak jobb lesz...(élhetőbb környezet és város esetleg némi értéknövekedésből finanszírozott békés,vidéki öregkor...jelenleg33 és aktív)
Ha meg csend akkor legalább érje meg az a napi minimum 1óra tortúra
(ami 25év alatt kb 1 teljes évet tesz ki!!!) és sokba is kerül(bérlet,benzin autó,parkolás)!

retek. · http://csakaszepre.blog.hu 2009.04.16. 20:23:13

Én, mint volt belvárosi lakos tudom, milyen az, amikor megállás nélkül hallgatod az autók zúgását, a buszok pöfögését, szívod a szmogot, száll a por. Nem hiszem, hogy egy, a belvárosban élő ember ne szeretne nyugodtabb és szebb környezetben lakni, élni!
Deák tér, Madách tér telitalálat. Van mit javítani, az utóbbin pláne. A romkertet pedig én sem értettem miért van még mindig. Bátran kijelenthetem: senkit sem érdekel. Ha igen, cáfoljatok meg.

Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2009.04.17. 00:52:11

Vigyázat, összefoglalás következik:

1, BAH felüljáró bontása azonnal
2, Kossuth-Rákóczi-Thököly/Kerepesi villamos felállítás (Budán a Moszkva téri, Batthyány téri és a Gellért téri villamoshálózathoz csatlakozik)
3, Kossuth-Rákóczi 1x1 sáv autóknak a többi a "néppé", az autós meg hozzászokik, vagy megszökik, nincs köztes út
4, P+R parkoló a Felvonulási téren, ezután a tér felének parkosítása, a maradék rész rendezvény helyszínként megmarad. Aki autós a belvárosban az ide teheti autóját, aztán választhat hogy busz, vagy FAV vagy amit akar.
5, a parkolás megtiltása a Nagykörúton belül
6, az utcák kategorizálása: gyalogos utca, bkv+gyalogos utca, autós-gyalogos utca
7, Nagykörúti és a Baross téri felüljáró bontása
8, Főutca vonalán csak bkv+gyalogos koncepció
9, Ferenciek tere teljese gyalogos értelmezése (Erzsébet-híd után autóaluljáró majdnem az Semmelweis utcáig)
10, Astoria mint körforgalom
11, Bérház rendszer fokozatos visszavezetése, aki fiatal, vagy itt dolgozik vagy nyugdíjas az bent lakik, és a életciklus változásával megnyílik a lehetőség a "kivándorlásra"
12, Egyetemi Belváros Program (EBP), célja a diákság bevonása a belvárosba (ezáltal növelve a pénzforgalmat is), főleg kollégiumok telepítésével
12, fontosabb kereszteződésekben biciklitároló

Ezek akár egy év alatt is végrehajthatok, s hatásuk egy év múlva már érezhetők, de fontos az is, hogy ezek a fejlesztések egy külső-belső bérház felújítás programmal is kiegészüljön.

(Bocs ha túl hosszú lett)

cso zsi 2009.04.17. 08:01:44

@Sadia:
A Felvonulási téren elég régóta működik parkoló, épp csak csökkentették a használható területet az évekkel ezelőttihez képest. Elvégre az a rozsdás vaskarókomplexum (mint emlékmű) a látogathatóság miatt mintegy 180-250 autó parkolását szüntette meg, ami a tér kb 1200-1500-as befogadóképességének jelentős része. Leninnek, és az "ordító embernek" nem volt kifogása, hogy előtte parkoló autók álltak. Rendezvénykor most is kiürítik a szükséges részt.
maps.google.com/?ie=UTF8&ll=47.511831,19.081492&spn=0.003725,0.008283&t=h&z=17

Bérház rendszer.
Biztos üzemelne, csak előtte lakható minőségű házak kellenének.
A belvárosi házakra fel kéne pillantani 4 méteres magasság fölé.
Ezek az igazi műemlékei a háborúknak, forradalmaknak.

Tiltsuk meg a parkolást a Nagykörúton, és azon belül.
Azaz tiltsuk meg az ott lakóknak az autóhasználatot, tulajdonlást.
Persze nem ártana visszaállítani a szétrombolt felszíni tömegközlekedést előtte.
Legyen kerékpártároló: img8.indafoto.hu/10/9/19729_1fa94bd27600d8fc326e8c9cc285847e/952019_ef3f79bf9fe1a32347f0f334acf145e3_m.jpg
Ebben az amszterdami utcai tárolóban az összes leláncolt bringa használhatatlanná volt téve. (2008 januári kép, ősszel sem volt jobb a helyzet, csak lecserélődött a tároló tartalma) Amelyiket könnyű elvinni, azok állítólag minálunk, és Romániában kötnek ki "nagy tételben".
Odakint van "teherbicikli", meg "nagycsaládos" kiszerelés, de a bevásárlást ők sem azzal, hanem autóval oldják meg.

Lehet persze házhozszállíttatni, épp csak mivel, ha nem hajthat be, nem állhat meg.
Lesznek kivételek?
Milyen munkahelyek lesznek a zónán belül, amit nem lehet ellátni, karbantartani?
Egy év? Az utóbi húszban sem volt pozitív változás.

Ahol a felüljárókat lebontanád, oda minimum a megszüntetett villamosforgalmat kéne visszaállítani.

Mert közlekedni viszont szükséges, ha nem is feltétlenül autóval.

Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2009.04.17. 09:06:02

@cso zsi:
1, Felvonulástéren mélygarázs lenne, olyan jó 2-3 szintes, de akár négy is.
2, Bérházak véleményem szerint sem vannak kitűnő állapotban, ezért is írtam, hogy belső-külső rehab is kell
3, autója lehet, de azt, mint említettem a Felvonulás téri garázsban legyen oly szíves hagyni, vagy egyéb belvárosi garázsban
4, Célforgalom egy meghatározott ideig parkolhat (kb. 30 perc max)
5, a villamosvonalakat szintén leírtam, igaz a Baross téri merőleges villamosvonalról nem szóltam. A Nagykörúti felüljáró elbontásával, automatikus a Bajcsy villamos helyreállítása.

"Mert közlekedni viszont szükséges, ha nem is feltétlenül autóval."

Ebben egyetértünk

pösti 2009.04.17. 09:39:55

Sadia rulez!!!
A szerencsétlen(?) belvárosi autó tulajdonos esetleg joggal részesülhetne súlyadó kedvezményben a kényelmetlenséget kompenzálandó...
+eltudok képzelni egy önkori által üzemeltetett city fuvar/szállító/pakoló/szelektívgyűjtő céget (esetleg szálításra is alkalmas biciklikkel) kizárólagos behajtási jogokkal

pösti 2009.04.17. 09:53:48

+tipp biciklitárolónak:
Budapesten létezik egy 90%-ban kihasználatlan pincerendszer !!!!
(de belső udvarral sem állunk rosszul)

pösti 2009.04.17. 10:19:16

És ami még ráférne a belvárosra (és nem pénzkérdés):
-közteres/parkolóőr/rendőr/főkertes/nyelveket beszélő hosstes kombók adott(pl:Deák,Astoria,Fővám,Vörösmarty...) helyeken
-taximaffia rendszabályozása
-üzletszerű utcai kéjelgés(mindkét nem!) megszüntetése
-drasztikus ebadót!(cserébe tiszta kutyafuttatót+ingyen kakizacsit)
-"vendéglátás" szakmai szűrése(pl.USA nagykövetség fekete listája)
-egy félcsövet+néhány rámpát a deszkásoknak (pl egy nem használt foghíjtelekre...)
-székeket/padokat a korzóra(jelenleg 17db van!!!! a Márc15 és Roosevelt között)
-....folytköv

pösti 2009.04.17. 10:33:31

-magasabb helyi építmény(ingatlan)adót!
-növényt az ablakba/portálra/tetőre/homlokzatra adókedvezményért
-kerületi szelektívhulladék kezelést!(esetleg drágább szemétdíjjal ösztönözve)
-üres(mert drága) üzletek büntetése különadóval(tekintettel arra hogy nem termel iparűzésit)

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.04.17. 12:56:02

@Sadia: Valamit kihagytál!

Az Erzsébet híd budai hídfőjének felüljárócsápjai. Azt is bontani kellene akkor már, és helyére egyszintes, lámpás kereszteződést!

Sadia · http://sadia-mintti.blog.hu/ 2009.04.17. 13:54:26

@BDzsH: Hiába ember vagy, buldózert neki! ;)

És akkor helyre lehetne állítani az eredeti térfalat, illetve a park rendszert

És ha már a Márc. 15. téren járunk, akkor az eredeti "térszerkezet" (pl. Mátyás pince (?) előtti teret az eredetinek megfelelően feltölteni) kellene helyreállítani. A tér rendezését akár a Osztálysorsjáték palotájának "helyreállításából" is lehetne fedezni (befektető megkapja a jogot, hogy Osztálysorsjáték palotáját és funkcióval megtöltse, s a megkapott összegért a Belváros vagy a Főváros rendezi a területet). A tér elemeit érdemes rekonstruálni, pl. így database.fszek.hu:2006/pic/ft.png?v=fototar&a=pic&id=020219&no=0 vagy így database.fszek.hu:2006/pic/ft.png?v=fototar&a=pic&id=010449&no=0

Persze a kötelező mélygarázs elengedhetetlent! :D

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.04.17. 14:13:55

@Sadia: A Március 15. tér rendezése már nagyjából eldőlt, kb. úgy fog festeni, ahogy itt a cikkben leközöltük.

Az osztálysorsjáték palota és a másik két épület - ami abban a tömbben volt - telke ma már nincs meg. És nemigen fogja senki sem újjáépíteni, mert a déli Klotild-palota állami tulajdonban van, és többet ér, mint "Duna parti" épület.

A mélygarázs elvileg benyúlik a telkek alá ráadásul.

A feltöltés viszont nem rossz öltet, de szerintem ezt se nagyon fogják megcsinálni, mert azóta a környéken elég sokminden megváltozott - például a rakparti csatlakozásokat is nagyon át kellene építeni. Ennyit nem ér. Én megelégednék egy rövidebb zöld rézsüvel is, ami elfedi a felüljáró oldalát.

cso zsi 2009.04.17. 22:06:52

@pösti: Ezek egy elgurult gyógyszer, vagy a tágas iroda ablakából látott belvárosi utca forgalma által kiváltott képzelgések?

Értem én, humornak szántad... :)))

De szomorú, hogy pár öltönyös, és/vagy irodában üldögélő ember úgy gondolja, hogy el tudja dönteni, mi lesz/lenne jó másoknak, akik élik az életüket, végzik a munkájukat.

Egy másik blogon korábban azt javasolta valaki, hogy mindenki költözzön a munkahelye/iskolája közelébe, és akkor csökken a forgalom a városban.

Még sok ilyen építő gondolatra van szükség, hogy ne legyünk kerékkötői a fejlődésnek.

@Sadia: Tegnap humorizálni akartam a lovaskocsival, de úgy látom itt azt is visszasírjátok.

A fél Belvárost el kéne dózerolni, nem renoválni. 150 év körüli lakóházakról beszéltek, amiket a háborúk és az IKV nem teljesen döntöttek romba.
Csináljunk múzeumot a városrészből, rövidesen másra úgysem lesz használva.

Politikai sakkjátszmát látunk, lényeg, hogy a jelenlegi "kormányzati negyed" földi halandó számára megközelíthetetlen legyen. (Ahelyett, hogy a csepeli Manhattan része lett volna. háromnegyed részben vízzel védve.)

TuRuL_2k2 · http://maglyatuz.hu 2009.04.17. 23:22:00

@pösti:
"van ilyen,hogy védett övezet a belvárosban,ami elvileg csak az arra jogosultak(ott lakók,helyi vállalkozások+taxi,mentő stb) használhatnának(nem így van)
és a forradalmi ötletem:
Tényleg legyen védett övezet(lehetőleg évről évre nagyobb) a vár mintájára sorompós megoldással!!!"

A védett övezet tényleg védett, hol süllyedő oszlopok védik (pl. Cukor utca, Zrínyi utca) vagy a behajtási engedélyt ellenőrző rendőrök. Persze jobb lenne az univerzális süllyedő oszlop, méghozzá a hidraulikus változat, de ezt tudtommal így is tervezik.

pösti 2009.04.18. 00:48:19

A hidraelikus tényleg jó,de legyen egy központ ami kezeli(esetleges költözések,taxik,mozgássérültek(!!!),vészhelyzet stb)
Ja,és legyen lovaskocsi!!!(+riksa+elektromosautó)

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.04.18. 10:09:19

jaj de jó!!! - már nagyon régóta vártam ezt a posztot : ) tök egyetértek veled mindenben, bár a romkert felszántása és sóval behintése nem feltétlenül szükséges. szerintem egy romkertből teljesen jól működő "közösségi tér" (broáf) lehet. (meg persze elismerem, holt tér is kb. mint egy túl nagyra nőtt szobor :)

pösti 2009.04.18. 14:55:07

Contra néven már volt egy nem túl szerencsés próbálkozás(túlárazott,lélektelen,merev) ami avendéglátást illeti,de lehetne ezt jól is (mini szabadtériszínpad+biciklis és gördeszkás "élménypark" funkcióval+"romkocsma") az érintett lakók száma elenyésző(templom,irodák,100éves...)

pösti 2009.04.18. 15:28:25

A Kigyó utca-piarista tömb átjárója(ezzel mi is lesz???)-Márc15(értelmes,sok funkciós hasznosítással="közösségi tér")-Duna part lépcsői(kultikus hely-jelenleg kb 6 sávon kell átkelni) tengely lehetne az egyik minta "hídfő"!
(a Klotild már magánkézben!)

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.07.02. 21:57:05

megütköztem azon, hogy contraaquincum romjait be kell temetni. inkább ki kellene építeni, mekkora zsír lenne már egy szépen restaurált római őrtorony (akár római katonákkal), mint turistalátványosság...

GG81 2009.07.03. 09:50:44

hol vannak a városszéli P+R-ek?
hol van az tömegközlekedési tarifareform, órás érvényességű jegyek?

viktor134 2009.07.03. 12:54:15

@retekblog:
ez szerintem kamu. aki lakott már igazán zajos helyen, megszokja, és ismeri a mondást:

aki fáradt, alszik, nem hallgatózik. :D

viktor134 2009.07.03. 13:03:52

úgy általánosságban:

1. kérdezzék meg az ott lakókat is, oldják meg, hogy ne érje őket hátrány, azért, mert nem szeretnék látni az utcán az autóikat.
2. ha közszolgáltatás marad ott, azt költöztessék ki máshova, tehát olyan hivatalt, ahova be kell fáradni, ne hagyjanak ott benn.
3. a romokat ne betemessék, hanem keressenek neki hasznosítást. ha más nem, romkocsmát oda.
4. az ugye azért marhaságnak látszik, hogy az erzsébet hídra felhajtást meg akarnánk szüntetni?
5. fejezzék be a hungáriát és az m0-t.
6. legyen már egy olyan forgalom irányítás, ami nem a dugót csinálja, hanem megoldja. hányszor látni teli zöldet olyan irányba percekig, ahol senki nincs, míg a másik irányba áll a sor.
(szentendre szép példa, sok lámpa autó vezérelt, a kanyarodó sáv akkor nem nyit, amikor nincs ott senki.)

spag · http://railzone.nl 2009.07.05. 17:09:23

@GG81:
Nem az V. kerület feladata egyik sem. A városszéli P+R-t a városszéli alvóvárosok saját pénzből nyugodtan megépíthetik.

spag · http://railzone.nl 2009.07.05. 17:11:49

@viktor134:
2. úgy érted, annyira csapnivaló a mobilitás az V. kerületben, hogy az ocsmányirodákat költöztessék ki az autópálya mellé?

viktor134 2009.07.05. 21:35:39

@spag:
ez így elég sarkított.

akkor öntsük már ki betonnal az 5. kerület metró megállóit. meg szüntessük meg a bkv összes járatát ott.

végül is ha az 5. ker sz*rik rá, mert nem az ő feladata, akkor miért is szállna be a főváros az 5. kerületbe?

viktor134 2009.07.05. 21:36:44

@spag:
ha azzá válik, akkor nem ártaná.
most az. kíváncsi vagyok a túrás után mi lesz?

megjegyzem autóval max a sztrádán megyek át, de nagyritkán be kell jutnom a kerületbe is.

spag · http://railzone.nl 2009.07.08. 13:25:48

@viktor134: ebben igazad is van, hogy tök nagy kavarodás a főváros vs kerület szerkezet, vagyis hogy minden projekt elúszik azon, hogy a főútvonal meg a bkv útvonalai a fővároshoz tartoznak, a többi a kerülethez, a (pl. Moszkva) tér másik oldala meg másik kerülethez.

Csak arra gondoltam, hogy ez egy kerületi stratégia, és sajnos nem tehet a fővárosi hibákról (minden pénz a négyes metróba és az M0-s hamis ígérete).
süti beállítások módosítása