Korábbi IVS elemzések: Erzsébetváros ; Terézváros ; Újlipótváros ; Hegyvidék
Rég volt már, hogy kedves olvasóinkat az IVS-ek tartalmával, illetőleg annak emészthetővé tételével szórakoztattuk. Többen kérték akkor, hogy az V. kerületit is vesézzük ki, mert ők azt nem tudják letölteni/megnyitni. És azóta valóban nem elérhető már a pdf-file. Nekünk minden esetre megvan, már régebben elvermeltük a merevlemez egyik félreeső szektorába, hogy most leporoljuk a méretre és oldalszámra sem kis dokumentumot.
V.kerület - Belváros-Lipótváros (pm: Rogán Antal)
Letölthető teljes dokumentum: [jelenleg nem elérhető]
Feltételezem a városrészt senkinek kell sem bemutatni, de ha esetleg valaki gondban lenne, akkor legyen elég annyi, hogy Pest belvárosáról és a jelenlegi kormányzati- és banknegyedről beszélünk. A fejlesztések egy része éppen ezért ismert lesz, a végén lehet voksolni fontosságukra.
A stratégia 7 projektre bontja a fejlesztéseket, melyek a cimkézés szerint "Belváros-Lipótváros akcióterületei 2007-2013" között. Az IVS szövegírói azonban nem hitegetnek, és leírják, hogy ez némely esetekben csak a tervezés megindulását fogja jelenteni ebben az időszakban. Máshol pedig nagyon előrelátóan ("A parlament térség megújítása") "külső feltételek bizonytalanságát" említik. Okos.
Nézzük sorba:
1. Észak-Lipótvárosi rekreációs tengely
A bontásra szánt épület, illetve annak egy része. Az nem teljesen tiszta, hogy a jobb oldalt belógó századforduló után épült szárnynak mi lesz a sorsa.
A három ütemre bontott beruházás lényege, hogy megpróbálja a közterületek minőségét felhozni a környék jelenleg inkább az épített örökség által hordozott presztízséhez, illetve megpróbál némi életet lehelni bele. Kihasználja, és erősíti a már most is arculattal bíró Falk Miksa utca sikerét (2010), és megpróbálja továbbterjeszteni azt egy rá merőleges tengelyen, a Markó és Stollár Béla utcák közötti szakaszon (2012) az utcák megújításával. Ennek szerves része az Olimpiai park (2010) és a Honvéd tér (2015) megújítása. Mindkettő alá mélygarázs épülne, az utóbbit pedig megnagyobbítanák az állami pénzjegynyomda épületének lebontásával.
városképp szerint: A mélygarázsok csak akkor fognak valódi javulást hozni, ha ezzel párhuzamosan a felszínen legalább megközelítőleg ugyanannyi parkolóhelyet megszüntetnek. Különben csak nagyobb forgalmat vonzanak majd. A Falk Miksa utca valóban megérdemlne valami méltóbb körítést, abban azonban nem vagyunk biztosak, hogy a Dunára kifutó két utca, még e komplex program keretében is sikeres tudna lenni. A Honvéd tér megnagyobbítása viszont egyértelmű telitalálat.
2. Belváros új Főutcája, északi szakasz
Megvalósulóban, jövő héten részletes cikk lesz a róla.
3. Parlamenti térség
Az S73 győztes rendezési terve.
Bár ez a projekt is belekerült az IVS-be, a kerület fura helyzetben van, hiszen a dolgok folyására itt jóval kisebb a befolyása, mint az egyéb területek esetében, hiszen ez elsősorban állami beruházás. A Kossuth tér rendezése a 2006-os belpolitikai események nyomán került előtérbe. A tér alá 250-300 fős mélygarázs, és látogatóközpont épülne, az autós forgalmi felületek e szerint szinte teljesen kiszorulnának a keleti oldal elől, hovatovább az Alkotmány utca torkolata is sétálótérré alakul. Dátumnak az IVS még 2010-et ad meg, hozzátéve a sokat sejtető "jelenlegi ismeretek szerint" kitételt.
városképp szerint: Helyes volt az óvatosság, a 2010. már ma is megmondható, hogy nehezen tartható. A Kossuth tér rendezését azonban nem lehet pusztán építészeti és városképi szempontból vizsgálni, legalább akkora jelentősége van a mindenkori politikai helyzetnek. És akkor innen ne is menjünk tovább. A tér rendezése jó volna, és az S73 által megnyert tervpályázat eredménye is bíztató.
4. Hídfőterek és új pesti korzó
A kép nézhető felbontásban ITT (pdf-fájl)
Az IVS ezt a akcióterületet is három ütembe bontja. A helyszín a Duna mentén húzódik a Fővám tértől a Roosevelt térig. Útközben lepottyant pár mélygarázst itt is (József Nádor tér - 2010; Március 15. tér, Roosevelt tér - 2011/12), átépítené ezzel párhuzamosan természetesen a terek felszínét. A József Nádor és a Roosevelt téren több helyet nyernek a gyalogosok, sőt ez utóbbin megszűnik a tér körbeautózása is: a József Attila utca forgalma a tér déli oldalán fog mindkét irányba bonyolódni a híd felé, a mélygarázs pedig az MTA előtti felszíni parkoló alatt létesül, a középen levő park pedig végre megközelíthető lesz és a Zrínyi utca sétálósítása is fontos kapoccsal gazdagodik. Ahol az autósok is kapnak valamit a felszínen, az a Március 15. tér déli része lesz. Itt egy 400-600 férőhelyes mélyparkoló létesül a híd lehajtója és a tér alatt. A le- és felhajtást pedig az új forgalmi rend lehetővé teszi 2*2 sávon a rakpart felől/felé. Az északi részen, a piarista tömb előtt is jelentésen átalakulhat a helyszín, visszatemetnék például Contra-Aquincum romjait. Az "új korzó" pedig a Belgrád rakpart Erzsébet és Szabadság hidak közé eső alsó és felső rakpart átalakításával jön létre.
városképp szerint: A folyó felé eső területek átalakítása nagyon fontos volna a városnak. A projekt nagyon komplex, sok elemét a fenti sorok bősége ellenére is kénytelen voltam kihagyni. A Március 15. tér átalakítása fog leghamarabb megvalósulni vélhetően ebből, aminek hála végre teljes értékű összeköttetést nyer a "két Váci utca" a felszínen is, és megszűnik az értelmetlen romkert. Valamint ez a kulcsa a Ferenciek terei autós aluljáró bontásának is, ezzel kapcsolódva a tér igencsak kívánatos és sürgető rehabilitációjához.
5. Belváros új Főutcája, déli szakasz
Megvalósulóban, jövő héten részletes cikk lesz róla.
6. Reprezentatív kaputérség
Erick van Egeraat épülete a Madách út torkolatából nézve - majd egyszer valamikor. A Károly körút terve ITT
A terület kulcspontja a városháza üres Károly körúti telekrésze. A beépítésre kiírt tervpályázat azóta lezárult, erről már korábban írtunk. Mit még? A Károly körút és az Astoria forgalmi rendezésére sor kerülne, természetesen a szemközti, VII. és VIII. kerületi oldalon is. Sávcsökkentés, fasorok, zöldsáv, bicikliút kerülne ide. A kaputérséghez csatlakozva megújulna a Kammermayer tér és a környező utcák (Vitkovits, Vármegye és Gerlóczy), valamint a Deák tér és a József Attila utca is átalakulna.
városképp szerint: Nehéz lenne elvonatkoztatni az Egeraat féle új épülettől, mert az az egész dolog lelke. Most mégsem akarom újra elemezni azt. A közterek megújítását, pláne az igen elszúrt Deák térét messzemenőkig támogatjuk. A metró feljárati épületének bontása egy szarvashibát fog helyrehozni, remek meglátás. Reméljük a teret szétszabdaló emelt virágágyások is eltűnnek majd. A Kammermayer tér és környéke pedig bájos és otthonos zugává válhat a városnak. A kemény dió a József Attila utca lehet, ami évszázados hiányosságától szenved a városnak. Ezt orvosolni nem kis feladat.
7. Kossuth Lajos utca
A Ferenciek tere eső után, valamikor 1920 körül, sétáló és munkába igyekvő emberekkel, villamossínnekkel. (FSZEK)
A legambíciózusabb és egyben leghomályosabb akcióterület. Egy dolog vehető csak biztosra. A kerület azon szándéka, hogy a Belvárost kettémetsző sztrádát újragondolja. A jelenlegi helyzet az IVS szerint önmagáért beszél. Az ingatlanárak a padlón, a bezárt boltok, a lerobbant házak, egy építészetileg és városképileg igen izgalmas utcában, amely akár az Andrássy út vetélytársa is lehetne. Az Astoria körforgalommá alakítása, és sok más projekt ennek az általam hetesnek számozott akcióterületnek a megvalósulását teszi lehetővé. Céldátum: 2015 után.
városképp szerint: Az egyik legfontosabb beruházás lenne. Kétségtelen, hogy jelenleg nagy akadályai vannak, többek között az autós társadalom nyomása, a város úthálózatának hiányosságai, amik jóval messzebbre mutatnak akár csak a szomszédos kerületeknél is. A céldátum legalább reális, bár még így is optimistának nevezhető. Az Astoria körforgalmasítása, az utca alatti alagút mind-mind egyelőre csak elképzelések. Mi legszívesebben a villamost látnánk újra itt.
BDzsH
Utolsó kommentek