Nem elég, hogy a Nyugati pályaudvar melletti parkoló felszámolásával újabb parkolóhelyek szűnnek meg a már így is tarthatatlan állapotok közepette, de ráadásul helyükre egy kivételesen ízléstelen üvegpalota épül. Az önző, érzéketlen, öncélú építészet újabb ponton bomlasztja Budapest gyönyörű, egységes történelmi belvárosát; a Városháza, a Szervita tér, a Szépművészeti Múzeum bővítése és a Honvédelmi Főparancsnokság után itt az újabb agyrém, és ez ráadásul már majdnem kész van. Ronda, semmi kapcsolatot nem ápol az egyébként harmonikus eklektikus környezettel, és természetesen a hely múltjára is tojik. A tragédia abban áll, hogy a mai építészet nem adja meg a kellő tiszteletet környezetének és a város múltjának.
Csúf irodaház Pest egyik legszebb terén
A Nyugati pályaudvart 1874 és 1877 között építették a Nagykörút kiépítésével párhuzamosan. A Nagykörút vonalának pont útjában volt a mai pályaudvar közelében egykor állott délkeleti államvasút pályaudvara, a Pesti Indóház. Az épület köré felépítették a Nyugati pályaudvart, majd elbontották a régi épületet, így a Nagykörút szabadon épülhetett tovább. A Nyugati pályaudvart az Eiffel iroda tervei alapján építették; az építkezésnek az időtartamára emelték Hauszmann Alajos villáját a pályaudvartól keletre, hogy előkelő szállást tudjanak biztosítani az Eiffel iroda mérnökeinek az építkezés idejére. Az 1874-ben épült neoreneszánsz villát a második világháborúban lőszerraktárnak használták, és bombatalálat érte - a pályaudvar szerencsére nem sérült meg. A villa helyreállítására sosem volt akarat, maradványai érintetlenek maradtak, míg az iroda építésének kezdetekor el nem bontották őket végérvényesen. A villa szép példája volt a dicső századfordulós időszak igényességének, amikor a mai műanyag dobozokkal ellentétben az építkezések idejére szállásképpen is egy villát, ráadásul egy Hauszmann Alajos tervezte villát emeltek.
A szép múlt: Hauszmann elpusztult villája a pályaudvar szomszédságában
A Kálvin téri rokonait is lepipáló új irodaház újabb bizonyítéka a kortársi építészet eredendő meddőségének. El kell fogadni, hogy Budapest egységes, eklektikus városképébe nem illenek ezek az igénytelen üvegpaloták; különösen igaz ez a Nyugati tér homogén képére, melyet a pályaudvar, a Westend City Center, a Szent István körút torkolata és a Skála Metró épülete alkot! Városunknak van egy magas minőségű, hosszú, de szebb idők alatt kialakult képe, ahol a tömegek, a díszítmények, az anyaghasználat mindig passzol. Ezt rombolják szét ma a korrupcióval átitatott érzéketlen, öncélú építészek kortársi borzadályaikkal!
Nem illik ide egy üvegpalota!
A művészet célja a gyönyörködtetés lenne, de ezek az unalmas üvegdobozok erre nem alkalmasak. Pedig attól még, hogy kortársi, lehetne szép! A probléma abban áll, hogy a mai építészek többsége nem művészeti alkotásként, hanem funkcióként tekint a házakra, ráadásul az elsődleges szempont az anyagiak. Ezért épül egyre több rossz minőségű, igénytelen épület a városban. Nem elég, hogy nem illik ide ez az irodaház, de egyébként is igénytelen épületről van ráadásul itt szó, unalmas vonalkód mintájú homlokzatát ezer helyen láttuk már, a színes sávokkal tarkított körúti homlokzat pedig, amellett, hogy színkavalkádjával nevetségesen hat a Nagykörút méltóságteljes házai között, arcátlan lopás León város kortárs művészeti múzeumáról, a Musacról.
A már unalomig ismételt vonalkódos homlokzat csúnya, de nem túl eredeti színezéssel
Viccet űz a tervező Finta iroda az egykori Hauszmann-villából, mikor annak előcsarnokát utánozva alakította ki az irodaház körúti homlokzatát, amely az iroda fő tömegéből nyúlik ki vékonyan, ráadásul az Eiffel téri homlokzattól eltérően színes üveglapokkal tarkított. És hogy miért a színek? Finta József egy interjúban azt nyilatkozta, a színes sávokkal egyszerre akartak utalni a magyar nemzet legnagyobb találmányára, a Rubik kockára, és egyben Budapest változatos, színes építészetére. Itt bukik le a Budapestnek egyébként már sokat ártott építész, hogy valójában mennyire nem ismeri ezt a várost! Budapest nem színes! A város századfordulós építészei - akik, ellentétben a mai gárdával, rendes képzést kaptak - polgárias, tehát tisztességes, visszafogott színekkel dolgoztak mindig is! A kulcsszó talán a harmónia lehetne. Ezért borzalmasan visszatetsző például az Oktogon új, rikító rózsaszín színezése, és ezért lekicsinylő a városra, történelmére, múltjára nézve ez az építészeti geg, amit itt Finta és irodája elkövetett.
A Nyugati pályaudvar szürke háttere
Ahelyett, hogy inkább kátyu-mentesítenének, a kidőlt pollereket rendberaknák, eltüntetnék a graffitiket és a szemetet, helyükre még több zsánerszobrot állítanának, elérnék, hogy pontos legyen a BKV, helyreállítanák a rossz állapotú házakat és Pest régi városfalát rondellástul, újjáépítenék a városházát, gyalogoshidat akarunk a Dunára, több virágot a belvárosba, és rossz idő se legyen soha többé!
Tényleg. Komolyan. :-)
Az utolsó 100 komment: