Ez itt az







Ééééés Artur!

vau.



Keress

Olvass el!

 Olvasd emailben!

 Feedburner

A kommentelésről

varoskepp(at)gmail(dot)com

Utolsó kommentek

  • retek.: @Gabor Lendvai: Kedves Gábor! Engem már igen régóta érdekel, hogy miért lettek éppen ezek a póznák... (2023.02.28. 15:20) Lámpavasnak támaszkodva...
  • kisemma: Azt nem is említettem, hogy hol olvastam először az elektromos infrafűtésről. Ezen az oldalon tudt... (2021.04.16. 10:52) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Milyen hosszú idő...Ha már a kortálló dolgokról beszélünk. Például a harmadik generációs elektromo... (2021.04.16. 10:51) Illeszkedő 70-es évek
  • kisemma: Nagyon érdekes, tetszett a bejegyzés. Nagyon aktuális számomra a lakberendezés, hiszen éppen lakás... (2021.04.16. 10:49) Pecha Kucha Night
  • kisemma: Sziasztok! Nagyon érdekel engem is az építészet és korszerűség. Éppen valamelyik nap egy nagyon ér... (2021.04.16. 10:48) Budapest, a megskalpolt város
  • Utolsó 20

2008.09.19. 19:42 Zsámboki Miklós

Le a falakkal 2

Úgy fogok írni most a nagy faltakarításról, hogy csak a Jászai és a Nyugati közötti részt láttam; ezt a részletet mégis úgy érzem, jogomban áll az egész akcióra rávetíteni.

Először maga az akciózás, a civilkedés, a körítés. Ami miatt tulajdonképpen negatívan állok a projecthez, mert bár a tagek leszedése nagyon helyes - de egyben sehova sem vezető - cél, így nem tudom támogatni. És azt kaptam, amire számítottam: lelkes celebek két-két percet suvickoltak, lelkes aktivisták transzparenst emelgettek, egy csoportfotó erejéig még össze is bújtak. Aztán körülbelül negyed óra elteltével a tulajdonképpen érintetlen graffitiket a munkásoknak hátrahagyva rohantak reklámpólóikban a következő checkpointra. Ennyit a civilkedésről.

Az ő munkájuk itt elvégeztetett

És a kamera nélküli piszkos munkát persze a végülis nem tudni melyik céghez tartozó munkások végezték. Hosszan, mindenkit szappanos vízzel terítve be. És innentől nehéz nyilatkozni a jelenségről, főleg csak egy rövid szakaszból kiindulva. Mert tulajdonképpen nagyon is tisztességesen letakarították a Szent István körútat. De tulajdonképpen egyáltalán nem. Ami biztos, hogy a randa, rikító graffitik eltűntek, nyomaik viszont hol kicsit, hol nagyon, de látszanak.

Az ő munkájuk itt kezdődik

Háromféle nyomot hagytak maguk után a tisztítók. Az első kettő egyértelmű: az érintetlen graffiti, amiket valamilyen rejtélyes oknál fogva meg sem próbáltak leszedni, és a halványan, de ott maradt graffiti, amit ennyire lehetett, vagy ennyire akaródzott csak eltüntetni. A harmadik a lefestett graffiti, amikor a fal színéhez minnél inkább hasonló színnel foltokat festettek a graffitikre. Ezt nem tudom, hogy a SzeBu csinálta-e, valamiért úgy érzem nem, de elég érdekes, hogy pont most került erre sor. Mindenesetre randa megoldás.

A munka eredménye; a halványan megmaradt minta

Összegezve, se rossznak, se jónak nem tudom elkönyvelni az akciót, még ha a propagandától el is tekintek, és szigorúan az eredményre fókuszálok sem. Mert graffiti mentesebb lett a Körút, de nem teljesen: hol graffiti-, hol azokat takaró festékfoltok figyelnek a falakon.

Ezek az emberek, akik végispriccolták a Körútat, a dolgukat végezték. Nekik ez a munkájuk; ők nem amatőr civilek, akik puszta lelkesedésből szappant ragadva minden tőlük telhetőt megtesznek Budapestért, pusztán szeretetből, a semmiért cserébe. Ha utóbbi lenne a helyzet, a cikket rózsaszín betűkkel írtam volna. De bizony itt nem egy civil akcióról van szó, végképp nem laikus szimpatizánsok bevonásával. Ezeknek az embereknek ez a szakmájuk, amit fizetésért űznek. Akkor viszont miért számít különleges alkalomnak a mai próbálkozás, vagy ha ráadásul ez már különleges alkalom számba megy, miért nem maradéktalanul tiszta a Körút?

Persze a helyzet még így is összehasonlíthatatlanul jobb a tisztítás előtti állapotnál. De ez még csak az első futam volt, most jön a város reakciója, hogy mindez meddig marad így.

 

UPDATE: Ajánlom a hvg.hu filmjét a happeninggel kapcsolatban.

UPDATE2: Féltem, hibát követek el azzal, hogy egy rövid szakaszból kiindulva általánosítok, és tényleg: már látszik, szélsőséges példát vettem alapul a Jászai tér és a Nyugati közé eső rész kiragadásával. A Körút ugyanolyan graffitis, amilyen volt.

 

vissza a főoldalra

4 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://varoskepp.blog.hu/api/trackback/id/tr100671940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.09.19. 21:30:48

Köszi a beszámolót. Én ma valahogy nem akartam még egyet belergni ebbe a hadovacunamiba, mert - bár a körítéssel baromira nem értek egyet - a célja végülis helyes volt.
Az akció indulását én magam is megtekintettem (tök véletlenül éppen arra volt dolgom, másként hogy a francba is tudtam volna odamenni, full munkanap full délelőttjén), és nekem sem volt teljesen kóser ott sokminden. (Apropó kóser: a Rotschild Áruház vajon mit szólt hozzá, hogy a sprickolás idejére vesztegzárat kapott?)
Láttam én is tömeget - melynek 3/4-e sajtós volt, láttam két felségjelzés nélküli fehér furgont a Falk M. utca tövében, amiből hivatásos melósok szálltak ki elekromos szekrényt és falat suvckolni. S láttam demszkyt és bojárt is a túloldalon fehér és kék kezeslábasban slagozni a falat. De - fene vigye szkeptikus énem - ami ott délelőtt 11-kor látható volt, az egy minimum 1 milliós költségű fővárosi akciónak hatott, semmint civil megmozdulásnak - még ha egy jólműködő civil csapat szerezhet is gazdag és befolyásos szponzorokat céljai kiteljesítéséhez. Ám gyanítom, hogy itt inkább arról volt szó, hogy a föpolgi meg a városarculati tanácsnok kedvéért erre a délelőttre beindult végre az a gépezet, aminek minden nap működnie kellene. S melynek neve egyszóval: városüzemeltetés.

Mondom, nem akarok még nagyobbat belerúgni a SzeBu-ba (a blogom kommentjeiben Bojár végülis elég erőteljes visszavonulót fújt a mozgalma píárolása terén). De a lóláb számomra továbbra is kilógik... Bocsássa meg nekem az Ég!

zsan 2008.10.08. 21:02:14

Sziasztok!

Kicsit fura, hogy ilyen negatív hatást váltott ki ez az akció.

Én úgy tudom ez a kampány nyitónapja volt, fél évig tart, és addig folyamatos a letakarítás - önkormányzati pénzből.

A nyitónap - én is ott voltam - tényleg csak jelképes volt, de nem is tudom, ki mire számított - hogy rögtön csillogni villogni fog minden?

További info: a maszatolásnak tűnő lefestés úgy néz ki, hogy a letakarító cég a házmesterektől bekéri a ház eredeti burkolatának színkódját, és azzal festik le a firkát. Ezt követően, ha kisebb a különbség a firkás és a nem firkás rész között, akkor tudják az egész homlokzatot lefesteni egységesre. Így kevésbé látszik. Ha jól tudom.

A festést, letakarítást nem a szebu végezte, hanem a szakcégek. (Az autójukon - Hollán Ernő utca sarkán állt - ott volt a nevük is, de nem jegyeztem meg, hogy most itt közöljem.) A szebu a szervezést, koordinálást csinálta az egészben (de ezt mindenhol kommunikálták is ám....)

Más: múlt héten munka ügyben gyalog végig kellett mennem a nagykörúton a Dob utcától a Hegedűs Gyula utcáig és egy (1) darab firkát láttam ezen a szakaszon, szemmel láthatólag új volt. Pedig kimondottan kerestem is ...

Amúgy szerintem hatásos lehet a dolog, de ti biztos naivnak tartotok. Olyan sok baj van ezzel a várossal, hogy az átlagember nem is tudja, hol nyúljon hozzá, ha valamit javítani akar.

A szebunak legalább volt valami elképzelése és megcsinálta, vagy elkezdte megcsinálni.
mindenképpen tisztelet érte.

Üdv,

Zsan

városjáró · http://varosjaro.blog.hu/ 2008.10.09. 09:06:58

Mint az egyik legnagyobb netes ellen-hangadó, el kell ismerjem, hogy a nygkörúti firkamentesítés valóban azóta is tart. Őszinte respekt! De ettől a SzeBu még nem egy civil mozgalom. Civil persze annyiban, hogy az alapító 10 tag hivatalosan nem mind dolgozik a jelenlegi közigazgatásban. De más vonalon ezer szálon kötődik Budapesthez. Ami megint nem biztos, hogy baj, de akkor hívják inkább magukat Páholynak, mint egy nyitot(nak tűnő) Mozgalomnak. Könyörgöm, ha én rendeznék egy berakatversenyt a városban, evidens volna, hogy utána az eredméynhírdetést a Városházán tarthatnám??? Na ugye...

De részemről nem szeretnék több csomót keresni a kákán, úgyhogy örömmel fogom figyelni, ha városvezetőink, városi költségvetéssel végre városi feladatokat fognak ellátni.
Vártuk már ezt rég tőlük. S való igaz: jobb későn, mint soha!

Zsámboki Miklós · http://solaitid.tumblr.com 2008.10.09. 10:37:35

Zsan,
a graffitik eltűnéséért, amint azt a cikkben is olvashatod, lelkesedem, a szebu az, ami bosszant.
és a "maszatolásnak tűnő lefestés", továbbra is.
süti beállítások módosítása